Straffet for at være for hurtigt færdig med min uddannelse

Uddannelse. De nuværende regler tilgodeser ikke nødvendigvis, at man færdiggør sin uddannelse hurtigst muligt. Tegning: Per Marquard Otzen
Uddannelse. De nuværende regler tilgodeser ikke nødvendigvis, at man færdiggør sin uddannelse hurtigst muligt. Tegning: Per Marquard Otzen
Lyt til artiklen

Systemet tager ikke hånd om de få unge nyuddannede kandidater under 25 år, selv om den tidligere regering forsøgte at få unge hurtigere igennem uddannelsesforløbet. Om dette skyldes økonomiske incitamenter eller blot et hul i lovgivningen er mig uklart. Jeg kom på dagpenge fra 16. september 2011 og er som så mange andre nyuddannede havnet i det såkaldte dagpengeland. Hvilket i sig selv ikke er Jordens undergang – da der er tilbud om videreuddannelse, selvvalgte kurser og hjælp til at komme videre ud på arbejdsmarkedet. Jeg havnede i en kategori både i min a-kasse og i mit jobcenter, som hedder ’Kandidater under 30 år’. Jeg har været til flere møder med den selvsamme gruppe unge uddannede mennesker, og jeg er ikke i tvivl om, at man har villet mig det bedste.

Studerende: »Hurtigere færdig - til hvad?« Efter tre-fire måneder stadig uden arbejde ville jeg gerne benytte mig af de seks ugers selvvalgt kursus, som jeg ifølge råd fra jobcenter, a-kasse, venner og familie skulle huske. Jeg fandt drømmekurset og kom på venteliste og skulle dernæst udfylde papirer på kursuscenteret IT-Kompetence i Nordvestkvarteret i København.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her