Annonce
Annonce
SektionerMedier |
Aktuelle temaer
Satire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
Annonce
Bordfolk, æggebæger
Med kollektionen 'Bordfolk' har Lucie Kaas givet nyt liv til de dansk designede æggebægere, der prydede morgenbordene 60'erne og 70'erne.
Pluspris 85 kr.
Alm. pris 100 kr
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 679 kr.
Alm. pris 799 kr
|
|
Pluspris 1145 kr.
Alm. pris 1350 kr
|
|
Pluspris 99 kr.
Alm. pris 129 kr
|
|
Pluspris 219 kr.
Alm. pris 259 kr
|

Politiker-jury strides om straffen til ’voldtægtsmand’
Retssag. 'Offeret' Jannie Sommerdal er indkaldt som vidne. Bag hende sidder en særlig jury bestående af folketingspolitikere. - Foto: JOACHIM ADRIAN
En 'voldtægt' har fundet sted i Allinge – politikere er meget uenige om straffen.
Send artikel
(E-mail, adskil flere med komma)
Fra (E-mail): Besked:31-årige Martin Nielsen voldtog 13. maj i år sin kollega Jannie Sommerdal efter en firmafest i Allinge.
Det betvivler ingen.
Ikke engang tiltalte selv, der ifølge hans forsvarer indrømmer, at han har tiltvunget sig samleje ved vold.
Nu sidder Martin Nielsen på anklagebænken på havnen i Allinge, hvor en særlig jury bestående af seks folketingspolitikere er indkaldt til at udmåle straffen.
LÆS OGSÅ Folkemødet er i gang: »Det er ret fantastisk«
Det hele er et spil. Martin Nielsen er skuespiller. Det er ikke en rigtig retssag, men så tæt på man kan komme i et stort lummert festtelt på Folkemødet på Bornholm.
Tiltalte er blevet ført ind i 'retssalen' af to betjente. Han er iklædt hvid skjorte og blå jeans og er tydeligt brødebetynget.
Udåden var begyndt allerede under middagen. Han var faldet i snak med den attraktive kvindelige kollega, Jannie.
Da festen sluttede, havde han inviteret hende med op på hotelværelset for at drikke en øl. Det ville hun gerne, men lod Martin forstå, at hun havde en kæreste og ikke var interesseret i mere.
Men det var Martin.
»Jeg ville kæle lidt med hende«, siger han og forklarer over for dommeren, der er klædt i kappe, anklager Benthe Pedersen Lund, forsvarer Sysete Vinding Kruse og små hundrede Folkemøde-gæster, hvordan han tog hendes bukser og trusser af og havde samleje med hende mod hendes vilje.
»Det hele er lidt uklart. Det er lidt en tåge. Jeg var meget ophidset«, lyder forklaringen flere gang på anklager Benthe Pedersen Lunds spørgsmål.
Juryen af Folketingspolitikere noterer flittigt.
Vidnet bryder sammen
Anklager indkalder vidnet Jannie Sommerdal. En blond kvinde rejser sig blandt publikum og overtager tiltaltes stol midt i teltet.
»Pludselig ændrede stemningen sig«, fortæller skuespilleren på klingende bornholmsk om besøget på hotelværelset.
»Han trængte sig ind på mig, og han begyndte at røre ved mig og kysse mig«, siger hun og bryder sammen.
Anklageren rejser sig og giver hende et glas vand.
MERE FRA FOLKEMØDETMinister ydmyger Dansk Folkeparti i fodbold
Straframmen for voldtægt er på 8 års fængselsstraf, fortæller dommeren, da vidnet er afhørt, og han beder juryens medlemmer én for én vurdere, hvilken straf den skyldige skal have.
Zenia Stampe, medlem af Folketinget for Det Radikale Venstre, lægger for:
»Der er ingen tvivl om, at der har været voldtægt. Han skal jo have en fængselsstraf. Jeg ligger nok på omkring halvandet år«, siger Zenia Stampe.
De konservatives Tom Behnke er langt fra enig.
»Der er tale om et helt klart overgreb, der har sat sine tydelige spor hos offeret. Jeg vil sige, at han skal have en straf på den anden side af tre år. Jeg lander på tre år og seks måneder«, siger den konservative retsordfører.
Enhedslistens Pernille Skipper, der er uddannet jurist, tager over:
»Det er jo sindssygt svært. Det er der slet ikke nogen tvivl om«, siger hun og ender med at give juryens mildeste straf:
»En betinget frihedsstraf på et år. Og så noget konfiktråd ind over«,
Ammitzbøll straffer hårdest
Karsten Lauritzen, retsordfører Venstre ligger på linje med sin konservative kollega og indstiller til tre og et halvt års fængselsstraf.
Simon Emil Ammitzbøll fra Liberal Alliance overbyder dem alle:
»Jeg har den holdning, at man dømmer voldtægt alt, alt for mildt i det her land. Der skal være meget formildende omstændigheder, hvis der skal gives under fire år i en sag som denne«, siger Ammitzbøll.
Sidste jurymedlem Mogens Jensen fra Socialdemokraterne mener, at tre års fængsel er en rimelig straf.
Martin Nielsen slipper langt billigere.
Anklager kræver nemlig kun fængsel i 1 år og tre måneder. Forsvareren mener, at tiltalte bør nøjes med på ti måneder bag tremmer for sit overgreb baseret på domme i lignende sager.
LÆS OGSÅSøren Pind gik i kødet på Politikens chefredaktør
Men det ændrer ikke det store. Politikerne til højre for midten holder fast i, at den skyldige mindst skal tre år i fængsel.
En tilhører blandt publikum er fortørnet:
»Hvad er dog formålet med at give en ung mand tre års fængsel for at have begået et enkelt fejltrin i sit liv? Jeg synes, det er flovt«, siger Folkemødegæsten rettet mod de borgerlige politikere.
Resten af teltet kvitterer med en applaus.
’Retsmødet’ var arrangeret af Advokatrådet og er blot et af mere end 700, der finder sted frem til søndag på Folkemødet i Allinge på det nordlige Bornholm.
Mellem 20.000 og 30.000 gæster forventes ifølge arrangørerne af lægge vejen forbi politik-festivalen.
Se også
DEBAT – Mere plads til debat og indlæg
Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG
Folkemødet på Bornholm
På Folkemødet mødes politikere, interesse-organisationer, græsrodsorganisationer, samfundsdebattører og borgere.
Folkemødet afholdes i Allinge på Bornholm fra 14. - 17. juni 2012. Det er gratis at deltage.
Politiken har sin egen scene og dækker Folkemødet tæt.
Læs mere: www.folkemødet.dk
Seneste nyt fra Folkemødet
TV fra Folkemødet