Annonce
Annonce
Annonce
Debat 27. sep. 2012 KL. 12.32

Berlingskes top-blogger: Jeg har fortrudt

Jeg foretrækker en 'løftebrudsregering', siger Anne Sophia Hermansen i opsigtsvækkende blogindlæg.

Jeg tog fejl.

Berlingskes top-blogger, Anne Sophia Hermansen, går i et såkaldt frihedsbrev i rette med sig selv og erkender, at hun har skiftet mening om mange af de emner, hendes skarpslebne pen igennem de seneste år i ofte provokerende klarhed har bragt til torvs.

Speltmødrene er på hendes blog kommet over knæet for at være selviscenesættende og ditto tilfredse, mænd i 30'erne for at være for femininiserede, for optagede af deres arbejde eller bare regulære drengerøve, og Hermansen har stillet op for Liberal Alliance for at få mere personlig frihed og mindske den statslige omklamring.

På vej i lejebolig
Men nu har den liberalistiske pibe fået en anden og noget rundere lyd.

I sit seneste blogindlæg på B.dk behandler den 40-årige blogger, som ofte er blevet kategoriseret som 'blå feminist', kunsten at skifte mening - og stå ved det. Hun har fået en kæreste i de ellers så forhadte 30'ere og er på vej med flyttekasserne fra Østerbro til Nørrebro. I lejebolig.

BLOGLæs Anne Sophia Hermansens blog(eksternt link)

»I løbet af de år, jeg har blogget og skrevet klummer for Berlingske, har jeg flere gange skrevet ting, jeg senere har fortrudt«, skriver Anne Sophia Hermansen, som herefter går igang med en længere liste over de emner og beslutninger, hun igennem tiden har nedfældet på b.dk - og fortrudt.

Oppositionen bliver ikke klogere
Ved det seneste valg stillede hun op for Liberal Alliance, men i dag foretrækker hun - sat på spidsen, ganske vist - en 'løftebrudsregering' »selv om jeg formentlig heller ikke ved næste valg kommer til at stemme rødt«.

LÆS OGSÅKvinder betaler en høj pris, når de blander sig i debatten

Men jeg foretrækker alligevel regeringen frem for en opposition, der har skruet sig selv ned i skinger retorik og kontraktpolitik

Anne Sophia Hermansen

Hermansen, som er pressechef for Alm. Brand, fremhæver flere af regeringens, i hendes øjne, dårlige idéer som øget arveafgift, betalingsring og fremrykning af offentlige investeringer i motorveje.

»Men jeg foretrækker alligevel regeringen frem for en opposition, der har skruet sig selv ned i skinger retorik og kontraktpolitik og derfor ikke er i stand til at blive klogere, når verden forandrer sig, og samfundet har brug for forandring«.

Hun mener, at regeringen »i det mindste« bliver klogere.

»Nogle af de reformer, der var umulige i det tabte tiår under VKO, bliver ikke længere fejet ind under gulvtæpppet«, skriver Hermansen og fremhæver, hvordan hun mener, statsminister Helle Thorning-Schmidt fik sat folkeskolens udfordring på dagsordenen under sin kongrestale forleden.

Jeg har fået respekt for de speltforældre, der dagligt sætter barren lidt højere og er ambitiøse på deres børns sundheds vegne

Anne Sophia Hermansen

»Man kunne have ønsket, at det var den del og ikke stilet&blondine-joken, der blev fremhævet. Ikke mindst fordi hun her viste politisk mod til få et af de alvorligste og sværeste samfundsproblemer løst, og lykkes hun med det, kan det sikre hende genvalg«, skriver hun.

ANALYSEThorning høstede ros for ny, ærlig stil

Det var ikke mændene, den var gal med
Anne Sophia Hermansen gik for to år siden ned med stress, og det har angiveligt fået hende til at skifte spor og skille sig ud fra dem, der langer ud efter de grupper, det i særlige kredse er populært at lange ud efter.

Østerbros speltmødre og-fædre, for eksempel. Mænd i 30'erne og dem, der ønsker barselsrettigheder for begge køn.

»Well, jeg har set i øjnene, at det ikke var mændene i 30’erne, den var gal med, men snarere de steder jeg frekventerede og i høj grad min egen smag. Tilsvarende har jeg også fået respekt for de speltforældre, der dagligt sætter barren lidt højere og er ambitiøse på deres børns sundheds vegne«, skriver bloggeren, som afviser at blive kategoriseret som en såkaldt 'blå feminist', men også langer ud efter 'de røde'.

»Omvendt sidder såkaldt røde feminister fast i en selvgodhed og permanent selvundersøgelse, de skulle tage at komme videre fra«, lyder det.

Har deponeret pligten til at blive klogere
Anne Sophia Hermansen fremhæver Jens Otto Krags 'man har et standpunkt, til man tager et nyt'.

»Det kan udlægges som udtryk for en sund pragmatisk indstilling eller beregnende kynisme, som en semantisk inddampning af vilkårene for politik til alle tider. Men egentlig betyder det bare, at man har tænkt sig lidt om«.

»Når jeg hører oppositionen råbe 'løftebrud', 'hyklere' og 'løgnere' efter regeringen, ryster jeg derfor på hovedet. Tænk at have deponeret pligten til at blive klogere og i stedet markedsføre retten til at forblive dum. Hvem kan have respekt for det?«, lyder det fra Anne Sophia Hermansen - snart med lejebolig, mand i 30'erne og hænderne i speltbolledejen.