Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Absurd lov vil mørklægge politikernes fejltrin

Danmark er i færd med at få en offentlighedslov, der er to skridt tilbage.

18
Gem til liste

»Jeg har SVÆRT ved at forestille mig, at offentlighed skulle kunne forringe lovkvaliteten. Indholdet i den foreslåede paragraf 24 (omkring ministerbetjening, red.) savner for mig at se enhver begrundelse«.

Citatet er fra 2010 og kommer fra nuværende justitsminister Morten Bødskov.

Det omhandler en helt central passage i diskussionen om en ny lov om offentlighed i forvaltningen. Nemlig den om, at loven skal kunne lukke af for aktindsigt i dokumenter i statens forskellige forvaltninger, der kan bruges til betjening af ministre.

LÆS MERENy offentlighedslov er på plads med en væsentlig ændring

Det savnede ifølge Morten Bødskov enhver begrundelse. Det vil vi gerne holde justitsministeren fast på her to år efter, hvor selvsamme Bødskov foreslår en ny lov, der begrænser åbenheden på centrale punkter. For det savner vitterlig enhver begrundelse, at skatteborgerne ikke skal kunne få at vide, hvordan en beslutning er blevet til.

Lovgivning skal naturligvis være godt forberedt og velargumenteret, og der skal også kunne foregå rum til at tænke højt i forvaltninger. Men når det handler om helt grundlæggende og vigtige beslutninger for det danske samfund, bør der være mulighed for at få indsigt.

Sådan gør man i demokratier, og det er mig ubegribeligt, at politikerne med god samvittighed kan beslutte anderledes. Den nye offentlighedslovs paragraf 24 er i den henseende helt central.

LÆS MEREJurist: Ny lov er usædvanlig udemokratisk og meget trist

I det oprindelige udkast var der tale om, at dokumenter, der kunne bruges til »betjening« af en minister, skulle undtages offentlighed. Derfor endte Dansk Journalistforbund med at fraråde politikerne at gennemføre loven, da det ville kunne bruges til magtmisbrug og mørklægning af centrale beslutninger i samfundet.

Vi følte en vis støtte fra blandt andre den daværende socialdemokratiske retsordfører, Morten Bødskov, blandt andet på grund af det indledende citat i dette indlæg.

En lang række af de store journalistiske afsløringer fra de senere år ville være umulige under en offentlighedslov som den, der tegner sig i horisonten

Men i dag må vi desværre konstatere, at efter at Morten Bødskov er blevet justitsminister, er netop han nu bannerfører for et lovforslag, der på centrale områder giver mindre indsigt i beslutningsprocesserne. Det møder de desværre opbakning til fra SF, de radikale, Venstre og Konservative.

Problemet er, at paragraf 24 fortsat eksisterer. Med lidt andre formuleringer og med et lidt anderledes indhold. Men målet er det samme, som det var med VK-regeringens forslag.

Det vidner et andet udsagn om – denne gang fra partiet Venstres ordfører i sagen om offentlighedsloven: »Det nyindgåede forlig er jo magen til det lovforslag, VK-regeringen fremsatte i 2010«, forklarede Venstres Jan E. Jørgensen for nylig i Dagbladet Information.

Med andre ord: Ministeren er vendt på en tallerken, og Danmark er i færd med at få en offentlighedslov, der ikke er et skridt frem, men to skridt tilbage i relation til de meget væsentlige elementer, der gælder offentlighedens ret til indsigt i selve lovgivnings- og lovforvaltningsprocessen.

Det er af adskillige danske forskere og journalister, herunder en række tidligere Cavlingprisvindere, påvist, hvordan en lang række af de store journalistiske afsløringer fra de senere år ville være umulige under en offentlighedslov som den, der tegner sig i horisonten.

LÆS OGSÅJournalist: Chefredaktøren på Politiken er inhabil

Tamilsag, skattesag og flere andre bemærkelsesværdige sager om magtmisbrug ville aldrig komme for dagens lys.

Med de ord om indholdet i den ny lov, som er sluppet ud fra Justitsministeriet, tyder alt på, at der på dette og andre områder bliver tale om at sælge elastik i metermål. Ikke nok med, at paragraffen omkring ministerbetjening er mere end problematisk for borgerne.

Også den såkaldte politikerparagraf om, at dokumenter, der udveksles mellem ministre og folketingspolitikere, skal undtages fra aktindsigt, er dybt problematisk. For den mørklægger processen mellem to statsmagter, så ingen kan følge med i, hvordan forlig om lovgivning bliver til.

I sin egen absurditet er aftalen om offentlighedslovens tilblivelse et mørkelagt eksempel på dette. Man kan med fuld ret stille spørgsmålet, hvorfor der er brug for de to paragraffer, der lukker af for offentligheden. Det er ikke for borgernes skyld. Det er ikke for demokratiets skyld. Det er alene for politikernes egen skyld.

PolitikenPlus
  • Fingerring Fingerring i forgyldt sølv med ferskvandsperle. Ringen er enkelt i sit udtryk med perler som giver den et eksklusivt præg. Ringen er justérbar og passer derfor de fleste, på den ene eller anden finger

    Pluspris 359 kr. Alm. pris 449 kr. Køb
  • Champagnekassen 6 fl. Oplev hvor godt den ægte Champagne kan smage, og hvor mange smagsnuancer den kan byde på.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.774 kr. Køb
  • Coco de mer Coco de mer er en nød. Verdens største. Op til en halv meter lang kan den blive ? og når den er tungest, vejer den 30 kg.

    Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.500 kr. Køb
  • Bamser Alle Én Gry & Sif produkter er håndlavet i Nepal af meget dygtige medarbejdere som hovedsagligt er kvinder. Ulden kommer fra New Zealandske får. Alt forarbejdningen af den rå uld bliver udført i Nepal

    Pluspris 279 kr. Alm. pris 349 kr. Køb
  • Bezzerwizzer Mini - Året der gik 2014 Årets mandelgavehit med 600 spørgsmål om store og små begivenheder fra året der gik - fra kultur til politik og fra sport til sladder.

    Pluspris 99 kr. Alm. pris 130 kr. Køb