Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Absurd lov vil mørklægge politikernes fejltrin

Danmark er i færd med at få en offentlighedslov, der er to skridt tilbage.

18
Gem til liste

»Jeg har SVÆRT ved at forestille mig, at offentlighed skulle kunne forringe lovkvaliteten. Indholdet i den foreslåede paragraf 24 (omkring ministerbetjening, red.) savner for mig at se enhver begrundelse«.

Citatet er fra 2010 og kommer fra nuværende justitsminister Morten Bødskov.

Det omhandler en helt central passage i diskussionen om en ny lov om offentlighed i forvaltningen. Nemlig den om, at loven skal kunne lukke af for aktindsigt i dokumenter i statens forskellige forvaltninger, der kan bruges til betjening af ministre.

LÆS MERENy offentlighedslov er på plads med en væsentlig ændring

Det savnede ifølge Morten Bødskov enhver begrundelse. Det vil vi gerne holde justitsministeren fast på her to år efter, hvor selvsamme Bødskov foreslår en ny lov, der begrænser åbenheden på centrale punkter. For det savner vitterlig enhver begrundelse, at skatteborgerne ikke skal kunne få at vide, hvordan en beslutning er blevet til.

Lovgivning skal naturligvis være godt forberedt og velargumenteret, og der skal også kunne foregå rum til at tænke højt i forvaltninger. Men når det handler om helt grundlæggende og vigtige beslutninger for det danske samfund, bør der være mulighed for at få indsigt.

Sådan gør man i demokratier, og det er mig ubegribeligt, at politikerne med god samvittighed kan beslutte anderledes. Den nye offentlighedslovs paragraf 24 er i den henseende helt central.

LÆS MEREJurist: Ny lov er usædvanlig udemokratisk og meget trist

I det oprindelige udkast var der tale om, at dokumenter, der kunne bruges til »betjening« af en minister, skulle undtages offentlighed. Derfor endte Dansk Journalistforbund med at fraråde politikerne at gennemføre loven, da det ville kunne bruges til magtmisbrug og mørklægning af centrale beslutninger i samfundet.

Vi følte en vis støtte fra blandt andre den daværende socialdemokratiske retsordfører, Morten Bødskov, blandt andet på grund af det indledende citat i dette indlæg.

En lang række af de store journalistiske afsløringer fra de senere år ville være umulige under en offentlighedslov som den, der tegner sig i horisonten

Men i dag må vi desværre konstatere, at efter at Morten Bødskov er blevet justitsminister, er netop han nu bannerfører for et lovforslag, der på centrale områder giver mindre indsigt i beslutningsprocesserne. Det møder de desværre opbakning til fra SF, de radikale, Venstre og Konservative.

Problemet er, at paragraf 24 fortsat eksisterer. Med lidt andre formuleringer og med et lidt anderledes indhold. Men målet er det samme, som det var med VK-regeringens forslag.

Det vidner et andet udsagn om – denne gang fra partiet Venstres ordfører i sagen om offentlighedsloven: »Det nyindgåede forlig er jo magen til det lovforslag, VK-regeringen fremsatte i 2010«, forklarede Venstres Jan E. Jørgensen for nylig i Dagbladet Information.

Med andre ord: Ministeren er vendt på en tallerken, og Danmark er i færd med at få en offentlighedslov, der ikke er et skridt frem, men to skridt tilbage i relation til de meget væsentlige elementer, der gælder offentlighedens ret til indsigt i selve lovgivnings- og lovforvaltningsprocessen.

Det er af adskillige danske forskere og journalister, herunder en række tidligere Cavlingprisvindere, påvist, hvordan en lang række af de store journalistiske afsløringer fra de senere år ville være umulige under en offentlighedslov som den, der tegner sig i horisonten.

LÆS OGSÅJournalist: Chefredaktøren på Politiken er inhabil

Tamilsag, skattesag og flere andre bemærkelsesværdige sager om magtmisbrug ville aldrig komme for dagens lys.

Med de ord om indholdet i den ny lov, som er sluppet ud fra Justitsministeriet, tyder alt på, at der på dette og andre områder bliver tale om at sælge elastik i metermål. Ikke nok med, at paragraffen omkring ministerbetjening er mere end problematisk for borgerne.

Også den såkaldte politikerparagraf om, at dokumenter, der udveksles mellem ministre og folketingspolitikere, skal undtages fra aktindsigt, er dybt problematisk. For den mørklægger processen mellem to statsmagter, så ingen kan følge med i, hvordan forlig om lovgivning bliver til.

I sin egen absurditet er aftalen om offentlighedslovens tilblivelse et mørkelagt eksempel på dette. Man kan med fuld ret stille spørgsmålet, hvorfor der er brug for de to paragraffer, der lukker af for offentligheden. Det er ikke for borgernes skyld. Det er ikke for demokratiets skyld. Det er alene for politikernes egen skyld.

PolitikenPlus
  • Spansk Vinfestival Den spanske vinfestival er en unik chance for at smage på over 200 vine fra Spanien og prøve alt fra det nyeste og vildeste til det mest traditionsrige.

    Pluspris fra 125 kr. Alm. pris fra 150 kr. Køb
  • Vugge til dukker Farvestrålende vugge til dukken. Sengen passer til dukker helt op til 40 cm., og leveres med dyne og pude. Vuggen er lavet af gode materialer og malet med slidstærk og giftfri maling.

    Pluspris 339 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Cykelløb 1937 Rundt og rundt og rundt cyklede de! Billedet af de tre ryttere i foroverbøjet fart er taget af en af Politikens helt store fotografer, Holger Damgaard.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.265 kr. Køb
  • Avisholder Få styr på aviserne med en we avisholder. Holderen er lavet i pulverlakeret stål, og måler 29 x 42 x 31 cm., så en Politiken passer perfekt i.

    Pluspris 339 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Ur, unisex *Bulbul er navnet på en fugl, en lille fugl med hanekam og et oppustet ego. På samme tid er det også navnet på nattergalen i persisk og indisk poesi.

    Pluspris 2.125 kr. Alm. pris 2.500 kr. Køb