Jeg sidder med en frygt for, at jeg, min søster, bror og min mor bliver ramt af det nye kontanthjælpsloft. Jeg er 16 år og har disse bekymringer. Min mor er 48 år og er på kontanthjælp på baggrund af alvorlig stress. Stress, som er forårsaget af mange mærkbare hændelser. Samtidig med det er vi en voldsramt familie. Min mor er sygeplejerske og arbejdede tidligere som alle andre danskere. Skuden vendte, og livet gik ned ad bakke.
Vi som familie kan som følge af kontanthjælpsreformen risikere, at vi får mindsket vores indkomst med 22.200 kroner om året, svarende til 1.850 kroner om måneden. Én ting, jeg ved, er, at vores økonomi påvirker os alle fire i familien. Det påvirker min mor, at hun skal undvære basale ting for at få et familieliv til at køre rundt. Umuligheden af at kunne købe en dyne, som vi mangler, eller sende vores cykler, som vi er afhængige af, til reparation. Det at sige nej til mine mindre søskende for femte gang til noget så basalt som en pakke figenstænger. Dette lyder måske i nogles ører som et luksusproblem. Og det er forståeligt, men jeg kan fortælle en ting: Det er svært at være barn i denne økonomi.