Tegning: Mette Dreyer

Tegning: Mette Dreyer

Debat

Hvor er alle de seje lesbiske kvinder?

Hvorfor er der så få lesbiske kvinder i den danske offentlighed?

Debat

Der mangler ikke dygtige, sjove, intelligente og inspirerende bøsser i Danmark:

Uffe Elbæk, Thure Lindhardt, Simon Emil Ammitzbøll, Mogens Jensen, Bjørn Lomborg, Adrian Hughes, Jesper Steinmetz, Hans Pilgaard, Torben Lund, Silas Victor Holst, Klaus Bondam, Ole Henriksen, Peter Frödin, Preben Kristensen, Jim Lyngvild, Uffe Buchard, Dennis Knudsen, Sven Gaul, ja, jeg kunne blive ved.

Men hvad med kvinderne?

Jeg skal gøre mig decideret umage, og få hjælp af Google, for at komme i tanke om Linda P. , Marie Key, Rikke Skov og Anja Andersen.

Hvordan kan det være?

Er det mere trendy at være bøsse, og knap så fedt at være lesbisk?

Da jeg forleden var til en hyggeaften med ost og vin hos nogle af mine venner, kom vi til at tale om holdninger til homoseksuelle. Alle var enige om, at det naturligvis er fuldstændig cool, at nogle mennesker er homoseksuelle, og at alle skal have lov til at leve deres liv, lige som de har lyst til.

Men når vi kom lidt dybere ind i samtalen, blev jeg overrasket.

Det er nemlig sværere at være sig selv fuldt ud, hvis man ikke har nogen, som ligner én selv, at spejle sig i

En af mine veninder sagde: ’Bøsser er så sjove og søde. Hver gang jeg ser et bøssepar, der holder i hånden, synes jeg, det er så hyggeligt. Men hvis jeg ser to piger, der sidder på en bænk og kysser, så tænker jeg altså, at det er lidt trist.’

Det var resten af selskabet helt enig i. ’Det er faktisk lidt trist, når to kejtede piger sidder på en bænk og kysser’.

Jeg undrede mig meget over udtalelsen, fordi jeg kunne ikke rigtig se forskellen. Hvorfor skulle det være synd for de to piger, som netop sad nyforelskede og kyssede?

Det har jeg stadigvæk svært ved at forstå.

Jeg er bange for, at vi lider af hyggehomofobi, at vi har nogle skjulte fordomme over for lesbiske kvinder (eller biseksuelle kvinder for den sags skyld), og at det holder dem fra at have lyst til at springe frem i rampelyset og ind i den danske offentlighed. For hvem har lyst til at blive set på som kejtet eller en smule desperat?

Uden for Danmarks grænser hitter stjerner som Ellen Page og Ellen DeGeneres. På Netflix er serien ’Orange Is the New Black’, der handler om hverdagen for en lesbisk kvinde i et amerikansk fængsel, blevet en af streamingtjenestens største succeser.

I Frankrig vinder filmen ’La vie d’Adele’, der handler om et ungt lesbisk par, Guldpalmen i Cannes.

Men i Danmark hænger vi altså efter. Det begrænser mangfoldigheden, og det er synd. Det ville være godt for unge homoseksuelle kvinder at have nogle danske rollemodeller at se op til.

Det er nemlig sværere at være sig selv fuldt ud, hvis man ikke har nogen, som ligner én selv, at spejle sig i. Og hvorfor skal der være forskel på homoseksuelle mænd og kvinder?

Min konklusion må derfor være, at der findes en masse seje lesbiske kvinder derude, som går stille med dørene – dem gad jeg godt høre lidt mere fra.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Sådan er kommunalvalget gået

Søjlerne viser landsresultatet (resultatet af 2013-valget står i gråt)

Annonce