»De vilde ideer skal tilbage i klasseværelset«

Nytænkning. »Jeg kan godt frygte, at den undervisning, der foregår i dag, vil betyde, at Danmark mister innovationskraft«, siger Kirsten Drotner. Foto: Peter Hove Olesen
Nytænkning. »Jeg kan godt frygte, at den undervisning, der foregår i dag, vil betyde, at Danmark mister innovationskraft«, siger Kirsten Drotner. Foto: Peter Hove Olesen
Lyt til artiklen

»Det går den helt forkerte vej med kreativiteten i den danske folkeskole. Man har glemt, at Danmark er et innovationssamfund, der skal leve af at få store og vilde ideer, og i stedet har vi nu i en årrække sat alle kræfter ind på, at vores børn skal kravle op i tabellen i Pisa-undersøgelsens målbare fag. Jeg mener, det er en kæmpe fejltagelse at have så entydigt fokus på gammeldags kompetencer. Der er akut behov for, at vi gør noget drastisk for at få kreativiteten tilbage som en integreret del af undervisningen«.

Sådan lyder opråbet fra professor, dr.phil. i medievidenskab på Syddansk Universitet, Kirsten Drotner, der de seneste syv år har stået i spidsen for adskillige forskningsprojekter om kreativ læring, bl.a. som leder af det nationale forskningscenter Dream, der samarbejder med museer, science- og oplevelsescentre om kreative, digitale læreprocesser.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her