Debat

Cannabislæge: Det er uværdigt for syge at skulle handle med kriminelle

Fra 2018 kan syge købe lovlig cannabis på recept. Smertelæge Tina Horsted har dog behandlet alvorligt syge med cannabisolie i årevis. Hun mener, at danske læger er gammeldags og ukreative, når de hellere udskriver afhængighedsskabende morfin end grønne topskud.

Debat

At sidde i et venteværelse til en smerteklinik er et indblik i de meget syges virkelighed. Det er mennesker i panik. Mennesker, der hverken kan stå eller sidde, og bare skal have hjælp nu. Også denne aften i læge Tina Horsteds klinik i det indre København er der travlt. En terminalsyg cancerpatient kommer forbi efter lukketid. Hun er midt i et angstanfald og kan ikke vente.

Læge Tina Horsted skiftede for nogle år siden en karriere som overlæge på Rigshospitalet ud med en lille, privat klinik med smertelindring. Her behandler hun som en af få læger i Danmark med cannabisdråber. Hendes patienter er især cancerpatienter, folk med kroniske smerter, rygmarvsskadede og sklerosesyge. Derudover har hun en del af de såkaldte HPV-piger, der har voldsomme, uforklarlige bivirkninger efter at være blevet vaccineret med HPV-vaccine. 40-50 procent af HPV-pigerne responderer, ifølge Horsted, positivt på cannabisolie.

Horsted bliver ofte omtalt som cannabisforkæmper og rebel på området, og ud af de 200 danskere, der er i behandling med medicinsk cannabis, skønner hun, at de 160 går i hendes klinik.

Hvad kan cannabis gøre for syge, som traditionel medicin ikke kan?

»For mig handler det om at forbedre de her menneskers livskvalitet. Det er deres liv og deres livskvalitet. Cannabis giver dem en form for indre ro, så de bedre kan være i deres smerte. De får appetitten igen, de sover bedre og har mindre kvalme. Mange af dem har været på så meget medicin, at de er kognitivt påvirkede, dopede og ikke kan kende sig selv. De begynder at mærke sig selv igen med cannabisbehandling. Det er vigtige parametre, selv om vi ikke kan fjerne smerterne eller helbrede dem«, siger Horsted.

Jeg kan ikke finde et eneste argument for at opretholde forbuddet mod cannabis

For nogle uger siden vedtog Folketinget, at staten fra 2018 i en fireårig forsøgsordning skal sælge cannabis lovligt til alvorligt syge. I modsætning til den nuværende ordning med medicinsk cannabis i dråbeform er der lagt op til grønne topskud fra cannabisplanten i bøtter, altså pot, solgt via recept på apotekerne. Det vil hjælpe de syge, der med den nuværende lovgivning er tvunget til at købe cannabis ulovligt, hvis ikke dråber er nok.

»Vi estimerer, at 50.000 danskere selvmedicinerer sig for kroniske smerter med cannabis. Især sklerosepatienterne ryger joints for at dæmpe spasmer og kramper. Jeg hører fra mange, der dyrker det selv. Og fra andre, der har store problemer, efter at hashmarkedet på Christiania er ryddet, fordi de ikke ved, hvor de så kan købe det. Det er uværdigt for syge mennesker at skulle handle med kriminelle«.

Tina Horsted fortæller om patienter, der dyrker pot i deres garderobeskabe. Eller den ældre dame i Nordsjælland, der dyrker cannabis i drivhuset, kamufleret mellem tomat- og melonplanter, fordi hun er bange for politiet. Der er grupper på nettet med vidensdeling og opskrifter på ’canna-mælk’, altså mælk kogt med cannabisfrø og frosset ned i isterningebakker, til at putte i kaffen. Andre smelter det med kokosolie og tager det via endetarmen i gelatinekapsler. Det er den slags selvmedicinering, som Tina Horsted vil komme i møde ved at lovliggøre cannabis, i alle former, som behandling til syge.

Men cannabis er primært et rusmiddel?

»Jeg går ind for fuld legalisering. Både til nydelse og medicin. Jeg kan simpelthen ikke finde et eneste argument for at opretholde forbuddet mod cannabis. Det ville være en kæmpe lettelse for de syge, og man ville slippe for al den vold, død og ulykke, der følger det kriminelle marked. Der er aldrig nogen, der har taget en overdosis cannabis. Ikke en eneste. En af mine patienter tog hele sin flaske med cannabisdråber på en gang, fordi hun var ked af, at canceren havde spredt sig. Hun blev euforisk og glad og sov i 18 timer og var helt frisk dagen efter«.

LÆS MYNDIGHEDERNES NOTAT:Medicinsk brug af cannabis

Men cannabis er vel afhængighedsskabende?

»Jeg har ikke oplevet en eneste af mine patienter blive afhængig af cannabis som medicin. Det bliver de derimod af morfin. Der er 400.000 danskere på morfin, de 40.000 er afhængige af det. Rigtig mange ældre bliver svimle af morfin og falder tit og brækker måske hoften. Det kan selvfølgelig også ske med cannabis, men du bliver ikke afhængig af medicinsk cannabis. Ja, du dør, hvis du ryger cannabis, drikker dig fuld, sætter dig ind i en bil og kører ud over en klippe. Men det er jo ikke cannabissens skyld«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvis man er skidesyg og hallucinerer, er det vel farligt?

»Jeg har ikke oplevet det med mine patienter. Den hyppigste bivirkning er svimmelhed. Men jeg går ind for den måde at være læge på, hvor man bevarer sin sunde fornuft og er i dialog med patienten. Læger skal turde være kreative og bevæge sig fra det evidensbaserede mod lægekunsten igen. For 1.000 år siden behandlede læger med urter. En legalisering af cannabis kan ses som et tilbageskridt mod lægekunsten, men jeg ser det som et fremskridt«.

Som det er nu, kan syge blive henvist til læger som Tina Horsted via egen læge. Hun siger, at hun indtil for et år siden var den eneste læge i landet, der behandlede med cannabis, men de er 20 nu. Behandling med CBD, den milde cannabisolie, i dråbeform koster cirka 1.500 kroner om måneden. Behandling med den stærke, psykoaktive del af cannabissen, THC, koster 6.000 kroner om måneden ved maksimal dosis. Men dem, der får det, er som regel terminalsyge cancerpatienter, der får gratis medicin, fortæller Horsted. Med den nye forsøgsordning er der også lagt op til egenbetaling for cannabis.

Risikerer vi ikke et A- og et B-hold, hvis kun de rigeste har råd til behandlingen?

»Jo. Og kroniske smerter er ikke et overklasseproblem. Det er især lavere sociale klasser og ældre, der har behovet. Jeg har mange ældre kvinder, pensionister, der sidder og græder hos mig, fordi de spinker og sparer og lever af havregrød og kiks for at få råd til cannabisolien, som reglerne er nu. Jeg forstår ikke, hvorfor man giver tilskud til dyre morfinpræparater, der koster 10.000 kr. om måneden, men ikke cannabisolie. Jeg har foreslået en egenbetaling på 100 euro per flaske, det betaler de andre steder i Europa«.

Det virker, som om du er i krig med dit eget fag, lægestanden?

»Jeg er ikke i krig, for det er ikke konstruktivt. Men når lægeforeningen anfægter og kritiserer det her tiltag fra politikerne, så synes jeg, det er så typisk lægeagtigt – tilbagelænet, fornærmet og bedrevidende. Politikerne har reageret, fordi borgerne lider og efterspørger en legalisering. Så når mine kolleger brokker sig over at være forbigået og overset, så må jeg bare sige wake up! Vi læger skal tage ansvar og handle og finde løsninger og droppe den faglige stolthed. Det kan kun være i de palliative fagfolks interesse at lære noget om cannabis«.

Bliver cannabis et lægemiddel af at blive solgt på et apotek i stedet for i en hashbod?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er ikke et produkt, vi har opfundet sidste år. Cannabis har været her i århundreder, og der ligger masser af international, videnskabelig litteratur og forskning. Vi behøver ikke opfinde den dybe tallerken. Og så skal vi læger under forsøgsordningen indrapportere alt og være i tæt dialog med patienterne. Der er kun en vej frem, og det er ved at prøve os frem. Sådan som læger altid har gjort«.

------------------

Rettelse: I en tidligere version stod der, at medicinsk cannabis kan ordineres næste år. Det er først fra 2018.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce