Tegning: Mette Dreyer (arkiv)
Foto: Mette Dreyer

Tegning: Mette Dreyer (arkiv)

Debat

Opråb fra en pædagog: Jeg har gentagne gange oplevet, at forældre henter deres barn i børnehaven helt uden at stoppe den samtale, de har kørende i telefonen

Sluk nu telefonerne forældre og se i stedet på jeres børn. I opdager slet ikke gensynsglæden, nærværet eller stoltheden i en perleplade hos jeres børn, når I har snuden nede i telefonen.

Debat
FOR ABONNENTER

Jeg sidder i bussen, da jeg får øjenkontakt med en lille fyr på omkring 2 år. Han sidder i en klapvogn med sin mor ved siden af. Vi ser lidt på hinanden, og jeg smiler forsigtigt til ham. Han kigger væk og så tilbage igen, og et lille smil spiller i øjenkrogen på ham.

Lidt efter ser han på sin mor. Hun er dybt optaget. Af sin telefon. Han læner sig frem imod hende og siger noget, jeg ikke kan høre. Hun reagerer ikke. Han læner sig tilbage igen og prøver så en gang mere at læne sig frem og lægger hovedet lidt på skrå for at fange hendes øjne. Han siger igen noget. Moderen reagerer ikke.

Jeg når at tænke en masse tanker om forældre og deres store kærlighed. Til deres telefoner. Men så lægger moren telefonen væk og kigger på sin lille dreng. Han ser glad op på hende, og hun bukker sig frem, så hendes ansigt er et lille stykke fra hans og venter. Der går et par sekunder, og så læner han sig frem, og de giver hinanden et lille kys. Jeg bliver glad helt ned i tæerne. Han siger noget til hende igen og peger på noget ud ad vinduet.

Hendes telefon vibrerer åbenbart i det samme, og det fine nærvær, der lige havde været imellem mor og dreng, er nu væk, og det nysgerrige, åbne udtryk hos drengen slukkes i samme hastighed, som det tager moren at fiske telefonen op ad lommen. Han læner sig tilbage i klapvognen og sidder lidt med et tomt blik. Han læner sig lidt forsigtigt frem igen, men denne gang er der ingen respons fra moderen. Hendes opmærksomhed er igen kun på telefonen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce