Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Gymnasieelev: Kun de smukke gymnasieelever bliver inviteret med til middag

Skal vi virkelig bringe jagten på det påtvungne skønhedsideal ind på gymnasierne? Det er jo sygt!

69
Gem til liste

»Tillykke, du er en af de smukkeste på EG!«.

Dette var én iblandt mange af de flatterende, egobekræftende og ikke mindst narcissistfodrende sætninger, samlet i form af en kuvert, som de smukkeste førsteårselever på Espergærde Gymansium stolt kunne få lov til at afhente på gymnasiets spotlight-podie, på en typisk januardepressionsbesudlet skoledag.

Vis mig lige den kontrakt, vi 1. g?ere underskrev, som tvinger os til at stille op til skønhedskonkurrencer?

Denne dag var nemlig intet mindre end dagen, hvor 3. g’erne ville udpege årets smukkeste studenteraspiranter og invitere dem med til den prestigefyldte middag, som primært handler om at drikke de smukke under bordet og/eller få dem til at smide tøjet.

LÆS OGSÅGymnasieelev: Min generation har angst

Sikke et glædeligt selvtillidsboost og fællesskabsinput til fordel for ALLE!, lyder det temmelig sarkastisk herfra. Vis mig lige den kontrakt, vi 1. g’ere underskrev, som tvinger os til at stille op til skønhedskonkurrencer, hvor præmien forpligtede os til at skulle smide tøjet med pragt og pondus og lade os ydmyge!

Som forventningsfuld 1. g’er må jeg sige, at dette additiv i mit studieliv ikke kan undgå at udløse en intensiv debat blandt neuron-jurymedlemmerne i min opinionsoverfyldte hjerne.

Er jeg virkelig den eneste kritiktørstige gymnasieelev, som finder dette koncept fuldstændig kontraintuitivt, udiplomatisk og ikke mindst ekstremt malplaceret på et gymnasium?

Egenhændigt begynder jeg at frygte, at vi står midt i et bevidsthedstilbagefald. At vi – især unge – har nået grænsen for, hvad vores facebookbetændte bevidsthed kan rumme af selviscenesættelse og forskruede kønsidealer.

LÆS OGSÅDet sociale pres på unge i gymnasiet er blevet for stort

Hvad blev der af de frigjorte kvinder? (og mænd for den sags skyld!). Definerer events som denne ikke stilstand? For mig svarer det til at lade bevidstheden sende i sort-hvid 40 år efter, at alle andre fik farverne ind over.

BLÅ BOG

Melissa Elsborg

Melissa Maria Elsborg. (F.1997) Bor i Fredensborg og går i 1. k på Espergærde Gymnasium, hvor hun går på en samfundsfaglig linje.

Hun vil gerne være forfatter og journalist.

Og efter min ekspedition ned til kontoret kan jeg konkludere, at ledelsen er mindst lige så skeptisk over for dette rangfordelingsprincip, som jeg selv er.

Men, forlyder det, da demokratiske principper hersker her, kan ledelsen ikke forbyde arrangementet, da eventen udelukkende er opstået ved hjælp af elevernes egen idé og fortjeneste, og ikke foregår på skolen. Skolen havde heller ikke godkendt billetsalget.

Ledelsen foreslog derfor, at jeg gik til elevrådet, hvilket jeg så har tænkt mig at gøre – dog med en stille undren over, at ledelserne landet over tilsyneladende ser påtvungne skønhedskonkurrencer som noget, man i demokratiets navn ikke kan bede de studerende lægge uden for gymnasierne.

Er det ikke nok, at vi allerede kan få lov til at sukke over hinandens tilklistrede facebook- og instagrambilleder på nettet, skal vi virkelig også bringe jagten på det påtvungne skønhedsideal til vores såkaldte studietryghedszone

Især grundet det simple faktum, at disse udpegningsritualer samt billetsalg finder sted på skolens matrikel.

Det ligger i kortene, at vi i vores unge år stort set alle er usikre og søger hinandens og verdens anerkendelse. Men skulle vi ikke lige tage os selv mere alvorligt? Kan det passe, at det er kommet til at handle så meget om udseendet, at genkodningens lottovindere er blevet en eksklusiv elitekategori for sig selv?

Enhver med en smule originalitet i tankerne burde have gennemskuet det faktum, at skønhedsidealet er én stor urealistisk manipulering, som medierne og modeindustrien har skubbet ned i halsen på os for at tjene penge.

LÆS DEBATINDLÆGStudent: Danske gymnasieelever må droppe offermentaliteten

Hvorfor så lade 3. g’ernes mangel på selvjustits give os ondt i maven af bar misundelse på de heldige 1. g-skønheder, som foran hele gymnasiet fik lov til at træde et skridt op ad prestigestigen?

Er det ikke nok, at vi allerede kan få lov til at sukke over hinandens tilklistrede facebook- og instagrambilleder på nettet, skal vi virkelig også bringe jagten på det påtvungne skønhedsideal til vores såkaldte studietryghedszone?

Her, hvor vi faktisk har en chance for at forme vores eget lille sunde samfund, hvor alle er lige meget værd?

Selv vil jeg helst tro, at det stadig er det indre, der tæller. Og at vi, der bruger tre år af vores ungdom på et gymnasium, gør det for at blive klogere, ikke for lade os vurdere og gruppere efter æstetiske mål.

Uden dette mærkværdige og malplacerede indslag kunne man måske håbe på, at landets skoler kunne blive et sjovere og mere trygt sted at blive klogere og bruge mange år af sin ungdom.

LÆS OGSÅDebattør: Druk på uddannelserne er et rent dansk fænomen

Og at fællesskabet endda kunne blive styrket af, at vi ser os for gode til latterlige gradueringer af skønhed. Denne ekstreme skønhedsbesættelse har jo accelereret fuldstændig ukontrolleret de seneste par år.

Ovenstående eksempel på forfordeling grundet udseende er jo ikke ukonventionelt, men derimod blot en niche i hele dette overfladekulturskønhedsræs.

Selv natklubberne er begyndt kun at invitere de smukkeste ind i varmen! Hvad mon det næste bliver? Ansættelse på baggrund af ydre kompetencer? Firmafrokoster og lønforhøjelser for kun de smukkeste?

Når vi unge, som er Danmarks fremtid, får denne forskruede skønhedsfokus indoktrineret i vores bevidsthed allerede nu, er ovenstående eksempler så overhovedet virkelighedsfjerne længere?

Jeg træder derfor gerne frem som en af de første til at proklamere et opgør med denne spredende ild og opfordre jer alle til at se dette problem i et lidt bredere perspektiv – og måske, hvis jeg er heldig, indse, hvor komplet tåbeligt det hele er ved at udvikle sig.

PolitikenPlus
  • Samtale før døden En tidsrejse på Betty Nansen viser opgør med nazitiden

Pluspris fra 100 kr. Alm. pris fra 160 kr. Køb
  • Nytår Det kunne være et billede fra Dallas, Texas. Der kunne være tale om en sen nat i The Lone Star State ? og en cowboy, som ikke lige kunne huske, hvor han havde parkeret sin hest.

Pluspris 850 kr. Alm. pris 980 kr. Køb
  • Winemakers Dinner Smag på 8 udvalgte vine fra nogle af de bedste og mest spændende områder i Spanien med masser af point fra Penin. Og nyd en tilhørende Rasmus Bo Bojesen menu kreeret så mad og vine matcher hinanden.

Pluspris 850 kr. Alm. pris 1.250 kr. Køb
  • Fortiden Oscar-vinderen Asghar Farhadi er tilbage med endnu et syleskarpt og universelt menneskeligt drama med thrillerelementer.

Pluspris 80 kr. Alm. pris 100 kr. Køb
  • Puslespil med lyd Sjovt og underholdende puslespil med lyd. Når brikken placeres korrekt kommer der en realistisk lyd, som afspejler den figur som brikken viser. Fås i 3 forskellige varianter.

Pluspris 105 kr. Alm. pris 125 kr. Køb