Annonce
Annonce
Debat

Det er sgu lækkert at være på dagpenge

Jeg er ikke doven, jeg vil bare ikke have et job, der ikke interesserer mig.

69
Annonce

En sætning, man stort set aldrig har eller vil høre en dagpengemodtager sige er: »Det er sgu lækkert at være på dagpenge«. Årsagen er de danske politikere, som efterhånden er blevet mere og mere kyniske, ligeglade og hadefulde over for dagpengemodtagerne.

Jeg har ikke noget problem med at sige, at jeg rent faktisk nyder at være på dagpenge. Det gør jeg ikke, fordi jeg er doven eller bare ikke gider at arbejde; det gør jeg, fordi jeg egentlig synes, at det er o.k. lige at tage et pusterum.

LÆS OGSÅArbejdsgiverne må ændre attitude, hvis de skal tiltrække os unge

Pusterummet er for mig et tidspunkt i mit liv, hvor jeg kan reflektere over, hvad jeg egentlig har lyst til at lave, og hvilket job jeg ønsker i fremtiden.

Jeg er nemlig ikke interesseret i at tage et hvilket som helst job. Jeg vil have et job, som jeg synes er sjovt, og som jeg mener, jeg er god til. Hvis ikke jeg får det, så tror jeg ikke, at jeg vil synes, at det er superfedt at stå op om morgenen.

Og ja, det var det, jeg lige sagde, jeg gider ikke have et job, jeg ikke interesserer mig for

Tænk at stå op til et job, jeg ikke gider. Og ja, det var det, jeg lige sagde, jeg gider ikke have et job, jeg ikke interesserer mig for.

Lige nu der sidder der formentlig nogle borgelige læsere og tænker »Det kan han da ikke være bekendt, det er jo samfundets penge«, og ja, det er helt rigtigt, at jeg bruger en stor del af min uge med Netflix og får understøttelse hver måned.

LÆS OGSÅClaus Hjort advarer mod at skabe »dagpengegenerator«

Men: Det betyder ikke, at jeg er ’beviset’ på den borgelige opfattelse af, at folk er dovne, det er ganske enkelt, fordi jeg tillader mig at vente, til jeg vinder mit drømmejob.

Jeg tror faktisk, at det er sådan, at det automatisk vil få folk i job, hvis vi i Danmark netop ikke står klar med en pisk over for arbejdsløse. Det siger jeg, fordi jeg tror, at mange har brug for et pusterum – som jeg selv.

Hvis folk får et pusterum, tror jeg også, at det vil betyde, at virksomhederne får nogle markant mere motiverede, dygtige og interesserede medarbejdere på sigt.

Redaktionen anbefaler

Arbejdsløse holder altså ikke fri, Claus Hjort

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce