»Jeg er utrolig ærgerlig over, at Henrik Marstals kolde fødder hindrede et besøg i min svinestald fredag 31. marts«, skriver formand for Danske Svineproducenter. (Arkivfoto)
Foto: Simon Fals (arkiv)

»Jeg er utrolig ærgerlig over, at Henrik Marstals kolde fødder hindrede et besøg i min svinestald fredag 31. marts«, skriver formand for Danske Svineproducenter. (Arkivfoto)

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Formand for Danske Svineproducenter: Du kan roligt besøge min svinestald, Marstal

Henrik Marstals bekymring for at smitte sine omgivelser med husdyr-MRSA er mere baseret på følelser end på fakta.

Debatindlæg

Jeg er utrolig ærgerlig over, at Henrik Marstals kolde fødder hindrede et besøg i min svinestald fredag 31. marts. Det var et besøg, der havde været planlagt i et par måneder, og Henrik Marstal havde endda inviteret TV 2 Nord til at deltage.

Besøget var noget, jeg oprigtigt havde set frem til, og derfor er jeg ærgerlig over, at Alternativets folketingskandidat valgte at aflyse i sidste øjeblik.

To dage før – onsdag aften 29. marts – havde vi stadig en aftale om at mødes, men pludselig torsdag klokken 18 var besøget i min stald aflyst. Henrik Marstal begrundede det med en frygt for at tage MRSA med hjem til familien.

Henrik Marstal skriver efterfølgende i et indlæg i Politiken 4.4., at han er forundret over, at jeg ikke havde advaret ham om risici ved at besøge min stald.

Det kan jeg naturligvis ikke, eftersom de risici, han nævner, ikke er reelle. Fødevarestyrelsens vejledning omkring husdyr-MRSA siger: »Du og din familie kan tage på gårdbesøg uden at være bange for MRSA«.

Jeg er således dybt forundret over, at en folketingskandidat som Henrik Marstal, som ellers giver indtryk af at være i besiddelse af en vilje til at være velorienteret, ikke har tillid til de danske myndigheder i en ellers velafdækket problemstilling.

Fakta er også, at der er langt større velbegrundede risici for at udsætte familien for resistente bakterier på udlandsrejser, sygehusbesøg mv

På min ejendom overholder vi naturligvis myndighedernes retningslinjer omkring hygiejne og tøjskift ved besøg i stalden, som det er beskrevet i statens MRSA-vejledning. Desuden havde jeg naturligvis tilbudt Henrik Marstal et bad, inden han forlod min ejendom.

Hvis Marstal havde haft en reel vilje til at sætte sig ind i fakta omkring husdyr-MRSA, ville han desuden have vidst, at en eventuel smitte med husdyr-MRSA efter et enkelt besøg i en svinestald er noget, der typisk tabes i løbet af nogle timer.

Han ville også vide, at husdyr-MRSA har sværere ved at smitte fra menneske til menneske end andre stafylokokker og MRSA-typer. Derfor ligner hans bekymring for at smitte sine omgivelser noget, der er mere baseret på følelser end på fakta.

Fakta er også, at der er langt større velbegrundede risici for at udsætte familien for resistente bakterier på udlandsrejser, sygehusbesøg mv. Vi kan derfor kun anbefale Marstal at flytte sin familie ud til os på landet. Her har vi bl.a. mindre astma, større immunitet og lever længere.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce