Foto: Jens Dresling
Klummer

David Trads: Intolerancen er vokset. Det går ikke. Giv mig det Danmark tilbage, som havde et hjerte

Al den racisme, som vi indtil 1990’erne med foragt troede var noget særligt amerikansk, er i dag hverdag hos os. De seneste år er intolerancen vokset i Danmark. Det går ikke.

Klummer
FOR ABONNENTER

Da FC Helsingør for nylig højst overraskende rykkede op i Superligaen i fodbold, udbrød Christian Lønstrup, holdets succestræner, på direkte tv, at »mine spillere skal nok være grønlænderstive i aften«. Det skulle han aldrig have sagt.

Dagen efter blev han meldt til politiet for overtrædelse af racismeparagraffen, som fastslår, at man ikke må »nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse«, og klubben rykkede straks ud med en beklagelse. Træneren undskyldte også:

»Jeg beklager dybt. Det var en dum og forkert talemåde, og først bagefter er jeg blevet klar over, at den kan støde og virke nedladende på mange. Det har aldrig været min hensigt at stigmatisere eller genere nogen«, sagde Lønstrup.

Jeg tror gerne på ham – for selvfølgelig ønskede han ikke at håne grønlændere. Men – og det er faktisk et vigtigt men – han kom alligevel til at gøre det, og som han selv siger, så anede han ikke, at hans ord kom til at »støde og virke nedladende på mange«. Han tænkte sig ikke om.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce