Hvorfor accepterer Vesten, at kongefamilien i Saudi-Arabien anser landets enorme olierigdomme for deres private ejendom?
Foto: AP/Amr Nabil

Hvorfor accepterer Vesten, at kongefamilien i Saudi-Arabien anser landets enorme olierigdomme for deres private ejendom?

Kroniken

Ved at købe olie og råstoffer fra diktatorer og despoter bidrager vi selv til undertrykkelsen. Det er på tide at stoppe med det.

Når vi køber olie af Saudi-Arabien og råstoffer fra afrikanske diktatorer, er vi med til at opretholde undertrykkende og despotiske regimer. Det er skammeligt og noget, vi bør gøre op med. Her er en række konkrete forslag til etiske retningslinjer.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Charles Taylor var kendt som en betragtelig brutal krigsherre, da han i 1997 stillede op til præsidentvalget i Liberia.

Hans valgslogan var: ’Han myrdede min mor. Han myrdede min far. Men jeg stemmer på ham’.

Liberianerne var på det tidspunkt så trætte af borgerkrig, at mange håbede, at blodsudgydelserne ville stoppe, hvis Taylor fik præsidentembedet. Taylor satte sig på omkring tre fjerdedele af stemmerne og regerede landet frem til 2003.

Valget af Taylor satte dog ikke en stopper for blodsudgydelserne. Taylor fortsatte med at være en skånselsløs regent, der ud over at undertrykke sin egen befolkning også deltog aktivt i borgerkrigen i nabolandet Sierra Leone, hvor han støttede den ekstremt voldelige oprørsgruppe Revolutionary United Front, blandt andet berygtet for anvendelsen af børnesoldater.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce