SektionerMedier |
Aktuelle temaer
Satire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Det kan ikke være rigtigt, at jeg er den eneste, der savner, at i det mindste visse promiller af mine licenskroner går til at stable politiske satireprogrammer på benene.
Bevares, der laves satire, men ikke politisk! Der er elskværdige livsstilssatirer, voksenjulekalendere etc., og fred være med det. Vil man have politisk satire må man ty til omrejsende teaterforestillinger (Flemming Jensen m.fl.), som turnerer land og rige rundt og sætter tingene på spidsen og får os til at tænke os om.
I "gamle dage" lagde Lorteland Danmark øde sådan cirka en gang om ugen. Det afløstes af andre, for "det er sørme uhyggeligt du".Og alt det andet.
Det er ikke nostalgisk ment, men jeg savner det sgu. Ikke fordi jeg tror, at det flytter på meningsmålinger (det hører der efterhånden en del til i disse postmoderne tider), men fordi det måske kan flytte lidt på opfattelsen af os selv.
Vi får jo ikke de genopstandne "Klyder", vi får Linje 3 igen igen.
Alt efter inklination kan man så mene, at den politiske "satire" udspiller sig i stadig mere ekstrem grad for vore undrende øjne. Den leverer de implicerede parter selv, lige fra politikere, doktorer, redaktører, venner, indgifte, studiekammerater etc.etc.
Hvornår får vi et nyt satirisk program, der sætter tingene i relief? Det kan ikke være mangel på talent, for det findes, det kan ikke være mangel på kroner, for de findes. Det må være mangel på vilje, frygt, selvcensur, følgagtighed, sammenspistmed med det politiske miljø, eller hvad?
Jeg savner svaret på, hvorfor hårdtslående politisk satire er afskaffet.
Læs hver dag
- 19. maj
- 19. maj
Dagens tegning
TEGNING Fra de varme lande
-
TEGNING Klædt på
-
TEGNING Færdigt arbejde
-
TEGNING Dominoeffekt
-
TEGNING Loft
Bordfolk, æggebæger
Med kollektionen 'Bordfolk' har Lucie Kaas givet nyt liv til de dansk designede æggebægere, der prydede morgenbordene 60'erne og 70'erne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 5600 kr.
Alm. pris 6200 kr
|
|
Pluspris 1145 kr.
Alm. pris 1350 kr