Annonce
Annonce
Annonce
Læserbreve

Grov interessekonflikt for Danske Bank i Dong-salg

17
Gem til liste

Ifølge hvad Bjarne Corydon selv stolt har fremlagt, er han i processen omkring køb tilbud af Dong-andele blevet tæt rådgivet af Danske Bank. Imidlertid oplyser Jyllandsposten i artiklen "Goldman Sachs satte prisen på Dong", at Danske Banks vurdering af Dongs værdi først skete efter at Goldman Sachs havde indgivet et tilbud også baseret på en samlet værdi.

Derudover er det også kommet frem (men ikke trukket den store opmærksomhed), at Danske Banks pensionsselskab Danica åbenbart har  placeret en 400 mio. kr. stor investering i DONG gennem Goldman Sachs' 8 millarder! (Se fx FinansWatchs artikel "Danske tilfreds med Goldman-investering trods skattely".)

Såvidt jeg kan se fra deres hjemmeside, er Danica Pension et fuldt ejet datterselskab af Danske Bank-koncernen. Så der er tilsyneladende ingen organisatorisk luft imellem dem overhovedet.

Tilsidst har Corydon også lagt vægt på, at Danske Bank har udarbejdet en 'fairness opinion' efter betingelserne for den konkrete transaktion forelå. - Man må gå ud fra, at den endte med at være positiv siden handlen er på vej mod godkendelse.

... Så lad mig lige være helt klar på det her. Det der er foregået, er altså overført til en almindelig situation følgende: Min kone og jeg har fællesøkonomi, og hun har lyst vil at købe en bil. Nu går hun til en forhandler og byder en pris på den bil hun ønsker. For at være sikker på ikke at blive snydt spørger sælgeren mig, hvad jeg mener er den rigtige pris for bilen, efter at han har vist mig, hvor meget min kone har budt. Jeg svarer at min kone har budt mere eller mindre præcis, hvad bilen er værd. Sælgeren af bilen forhandler nu detaljerne på plads med min kone. Men derefter - for at kunne overbevise sin chef om at han har været meget omhyggelig - spørger han mig endelig om en samlet vurdering af hele transaktionen. Jeg overvejer det hele og svarer ham, at han har fået en rigtig god handel!

Er det ikke hvad der er sket? Eller misforstår jeg noget? (Tro mig, - jeg ville være meget glad, hvis jeg gjorde, for det her er jo vanvid...)

Bemærk i øvrigt i den forbindelse en "sjov" historie fra ude i det store Europa:  Her fik Goldman for 3 måneder siden solgt hele Englands gamle statslige selskab, Royal Mail, for en pris, der viste sig (foreløbigt) at være omkring halvdelen af den virkelige værdi...

Citat: "[Goldman Sachs]denied any impropriety, claimed the 330p price was correct according to their research and described the whole fiasco as a "well-executed transaction". Less than a week later, Goldman Sachs issued a note to its investors, advising them that the price of the shares would settle at about 610p."

Læren kunne være, at man ikke kan stole på vurderinger af den slags fra Goldman Sachs. Og nok heller ikke fra vurderinger som Goldman Sachs har fået igennem Danske Bank, som samtidig har været deres kunde.... i et *tilsyneladende* fuldstændigt rystende eksempel på en interessekonflikt.

Hvornår får medierne færten?

PolitikenPlus
  • Ur, unisex *Bulbul er navnet på en fugl, en lille fugl med hanekam og et oppustet ego. På samme tid er det også navnet på nattergalen i persisk og indisk poesi.

Pluspris 2.125 kr. Alm. pris 2.500 kr. Køb
  • Chart | Art Fair Messen blev allerede i sit første år en stor succes med over 11.000 besøgende i den sidste weekend i august 2013.

Pluspris 75 kr. Alm. pris 100 kr. Køb
  • Bulldog Det var en varm sommerdag i 2006. På benzintanken midt i København holdt en amerikanerbil.

Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb
  • Twin Peaks Bluray Boks David Lynch' legendariske serie er endelig ude i en ultimativ Bluray boks med hele serien, filmen Fire Walk With Me og en masse hidtil uset ekstra materiale.

Pluspris 440 kr. Alm. pris 500 kr. Køb
  • Håndklæder Håndklæder i bambus kvalitet, 3 stk. i en pakke. Helt lette og fine håndklæder, som også kan brugers som tæpper, dug eller plaid.

Pluspris 199 kr. Alm. pris 250 kr. Køb