SektionerMedier |
Aktuelle temaer
Satire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
Integrationsministeriets utaknemmelige opgave
Det har været op til ministeriet at finde en udvej, når politikken var i strid med loven.
Sagen om de statsløse unge
- Fra 2004-2010 behandlede Integrationsministeriet sager om statsborgerskab til statsløse unge i strid med to FN-konventioner. I perioden er der givet ulovlige afslag på statsborgerskab til mindst 36 unge statsløse.
- Det kostede 8. marts integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V) jobbet, da hun blev fyret af statsministeren.
- Samtidig blev der iværksat en uvildig undersøgelse, der over de kommende måneder - måske år - skal kulegrave forløbet og stille eventuelt ansvarlige til regnskab.
Ministre forgår, embedsmænd består.
Den sandhed mindede den afsatte integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V) om, da hun tog afsked med sit ministerium i sidste uge.
Til departementschefen Claes Nilas lød en særlig tak: »Der har været situationer, hvor det måske havde været mere rimeligt, om jeg var embedsmanden og Claes ministeren. Jeg var optaget af det juridiske, Claes mere af det politiske. Men Claes fandt altid en udvej«.
LÆS ARTIKEL Statsløses sag blev holdt skjult for Folketinget i to år
Som sin sidste gerning bekræftede ministeren således mistanken om, at jura og politik er blevet godt og grundigt blandet sammen i Integrationsministeriet – ikke mindst i sagen om de ulovlige afslag på statsborgerskab.
Ministeren er fyret, og embedsværkets præcise rolle i netop den sag er underlagt en dommerundersøgelse. Men sagen er ikke enestående.
Man kan i det mindste håbe, at en S-SF-R-regering vil respektere gældende regler og konventioner
Da det i 2008 gik op for ministeriet, at man konsekvent havde brudt konventionen om statsløshed, stod man midt i en anden alvorlig sag. Udlændingeservice havde i årevis undladt at fortælle danskere med en udenlandsk ægtefælle, at de ifølge EU-retten kunne blive familiesammenført i Danmark, uanset de danske regler om familiesammenføring.
Og i den seneste uge er det kommet frem, at FN’s handikapkonvention også er
blevet tilsidesat, fordi regeringen i en af sine mange politiske aftaler med
Dansk Folkeparti i praksis har sat den ud af kraft for mennesker, der lider
af posttraumatisk stresssyndrom.
Integrationsministeriet har lige siden oprettelsen i 2001 haft en utaknemmelig
og beskidt opgave. Venstre og de konservative har villigt udbetalt
bestikkelsespenge til DF i form af talløse stramninger af udlændingeloven.
Det har været op til ministeriet at finde ’en udvej’, når VKO-flertallets
politik var i strid med dansk lov, internationale konventioner og EU-regler.
Som vi har set med de statsløse, var en af ’udvejene’ at skrive grupper af
borgeres rettigheder ud af loven, så man derved fik råderum til at skalte og
(for)valte – eller helt glemme.
Der er ingen grund til at forvente, at der efter et valg kommer en regering,
som vil rulle de mange stramninger af udlændingeloven tilbage. Men man kan i
det mindste håbe, at en S-SF-R-regering vil respektere gældende regler og
konventioner og forvalte dem i overensstemmelse med deres ånd og bogstav.
abb
Se også
- Forundret Birthe Rønn: Hele min verden falder sammen her 08. maj 16.18
- Rønn afviser: Jeg gav ikke ordre til at fortsætte fejlbehandling 08. maj 13.01
- Birthe Rønn: Jeg var ikke i tvivl om, at vi havde brudt konventionen 08. maj 11.12
- Under pres: I dag skal Birthe Rønn vriste statsløse-ansvar af sig 08. maj 08.19
- Borgerlige partier vil droppe nyttesløse kommisioner 21. jan 09.39
- Departementschef: Ubegribelige fejl i statsløsesag 12. dec 13.55
- Afhøringerne om sagen, der fældede Rønn, begyndte med hukommelsestab 03. dec 12.26
- Fogh: »Jeg agter at møde op og afgive forklaring« 28. sep 14.36
- Statsløse-forening glæder sig over, at Fogh og Løkke skal afhøres 28. sep 13.24
- Foto Birthe Rønn Hornbech i tegninger 08. mar 08.25
DEBAT – Mere plads til debat og indlæg
Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG
Læs hver dag
- 19. maj
- 19. maj
Dagens tegning
TEGNING Fra de varme lande
-
TEGNING Klædt på
-
TEGNING Færdigt arbejde
-
TEGNING Dominoeffekt
-
TEGNING Loft
Bordfolk, æggebæger
Med kollektionen 'Bordfolk' har Lucie Kaas givet nyt liv til de dansk designede æggebægere, der prydede morgenbordene 60'erne og 70'erne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 5600 kr.
Alm. pris 6200 kr
|
|
Pluspris 1145 kr.
Alm. pris 1350 kr
|
|
Pluspris 99 kr.
Alm. pris 129 kr
|
|
Pluspris 219 kr.
Alm. pris 259 kr
|

God tone i debatten
Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.
›Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR