Annonce
Annonce
Annonce

Dan Jørgensen

Røde refleksioner om Danmark, EU og verden

Mest kommenterede seneste uge:
En skør, skør verden 127 kommentarer
Debat 24. jul. 2012 KL. 15.21

Du er dum! Nej, du er dum! Nej, du er dum!

Dagbog fra USA: Negative kampagner dominerer amerikansk politik.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Dan Jørgensen
Dan Jørgensen er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokraterne.

I de kommende uger vil jeg berette fra Guds eget land. Jeg er nemlig p.t. i USA, hvor jeg i en måned underviser på Seattle University. Det giver god mulighed for at følge ekstra godt med i amerikansk politik. Og – trust me – valgkampen er i gang!

På internettet gløder de sociale medier af kampagneaktivitet, og i TV kører de politiske reklamer på fuld tryk. Alene inden for den sidste måned er der brugt mere end 1 milliard kroner på TV-reklamer.

Det mest bemærkelsesværdige ved det, er at langt de fleste af dem er såkaldte ”attack-ads”, hvor de to politiske lejre angriber modparten frem for at fremhæve egne dyder og egen politik.

Romney har angrebet Obama for at være imod private entreprenører og små virksomheder. Se videoen her. Obama svarer igen. Han kalder det et ”false attack” og beskylder Romney for at ville ”say anything to get elected”.

At der kommer negative reklamer fra den republikanske fløj mod Obama er ikke overraskende. Men at Obama som ellers i sidste præsident-valgkamp hovedsageligt kørte en positiv kampagne, der fokuserede på egne visioner, denne gang satser på negative reklamer er lidt skuffende. Om end man må indrømme, at hans ”case against Romney” er ret overbevisende. Se fx denne reklame hvor det fremgår, at Romney har outsourcet jobs til Kina, benyttet skattely og i det hele taget opført sig som en af de kapitalister, der var skyld i krisen og bestemt ikke det modsatte (”Mitt Romney is not the solution. He’s the problem”).

Det angreb fik mørkets fyrste himself, den republikanske strateg – ophavsmanden til et utal af negative politiske kampagner gennem tiden – Karl Rove til at beskylde Obama for at trække amerikansk politik ned i sølet (”Obama's attacks are gutter politics”) og endda antyde, at det er gangstermetoder (”worst Chicago sort”).

Meeeen her stopper det ikke. For det fik så igen Obamas tidligere stabschef i det Hvide hus og nu borgmester i Chicago Rahm Emanuel til at skyde tilbage på Romneys lejr: ”stop whining”.

Hvad skal man synes? Godt vi ikke har samme tradition for negative kampagner i dansk politik…. Eller – wait a minute – kan I huske denne?

Hør David Trads glimrende indslag om dette tema i programmet Globus USA på radio 24 syv (og det skriver jeg ikke bare fordi jeg selv er med).

Annoncer