Annonce

Zenia Stampe

Om overmennesker, undermennesker og flertallet midt imellem

Debat 17. feb. 2012 KL. 14.24

Folketingets frimurerorden dækker over manglende demokratisk kontrol

På vej mod et nyt kontrolsystem for efterretningstjenesterne

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Forsvaret
Kriminalitet og straf
Menneskerettigheder
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Zenia Stampe
Zenia Stampe er medlem af Folketinget for Det Radikale Venstre.

Vi har ventet 14 år. Men nu skulle den være god nok. Om en uge kommer Wendler-Pedersen-udvalget endelig med sin betænkning om reguleringen af efterretningstjenesten. Det er nok et af de længste og mest koncentrerede hjørnespark, der er set i nyere dansk politisk historie. Tænk at opleve World Trade Center styrte i grus og efterretningstjenesternes beføjelser og budgetter boome. Og så insistere på ti års betænkningstid, før man tager stilling til regulering og kontrol. Det ville jo svare til at udskrive en arkitektkonkurrence om et nyt løvebur, mens løverne løb frit rundt i København.

Men hellere sent end aldrig. For de danske efterretningstjenester har alvorligt brug for ny regulering – og ikke mindst kontrol. Det er en kendsgerning, at den danske efterretningstjeneste er blandt de dårligst kontrollerede efterretningstjenester i Europa. Ifølge en ny rapport fra Europa-Parlamentet er der faktisk kun tre lande, der har en ringere demokratisk kontrol med efterretningstjenesterne end Danmark.

Derfor må det også siges at være en stærk underdrivelse, når flere politikere i denne uge har sagt, at den demokratiske kontrol med efterretningstjenesten "kunne være bedre". Kunne være bedre? Det forudsætter jo, at der allerede eksisterer en eller anden form for kontrol. Og det er ikke tilfældet.

Jo, vi har ganske vist folketingets svar på Frimurerordenen: Det lille eksklusive udvalg vedrørende efterretningstjenesterne, som holder hemmelige møder på hemmelige steder med hemmelige dagsordener omgæret af fuldstændig tavshedspligt. Jeg sidder selv i udvalget som en af i alt fem folketingsmedlemmer. Og det er stort set det eneste, jeg må sige om den sag. Jeg må ikke sige, hvornår vi mødes, hvor vi mødes, hvad vi taler om - eller for den sags skyld hvad vi ikke har talt om. Men det ville også være svært at huske, for materialer bliver låst inde i et skab efter mødet - og skulle man mod sædvanen tage noter, så gælder det samme for dem. Intet forlader lokalet.

Men på trods af at udvalget ind imellem bliver kaldt Det parlamentariske kontroludvalg, så har dets arbejde ikke meget med kontrol at gøre. I loven om udvalget – som i øvrigt må være en af Danmarks korteste og mest overfladiske love – hedder det blot, at udvalget skal have ”indseende” i efterretningstjenesternes virke og at regeringen underretter ”om indholdet af de retningslinier, der er gældende for efterretningstjenesternes virksomhed”.

Udvalget har altså hverken bemyndigelse til at lave besigtigelser, stikprøvekontrol eller gennemgå bestemte typer sager, men er helt og aldeles afhængig af de oplysninger, som regeringen og efterretningstjenesterne selv lægger frem. Som kontrolorgan er det derfor ikke meget værd. Og det bliver vi nødt til at sige åbent og ærligt, hvis ikke vi vil ende som demokratisk figenblad for efterretningstjenesterne og den til enhver tid siddende regering. Kort sagt: Vi kan ikke afsløre fejl og misbrug, og vi kan derfor heller ikke garantere for retssikkerheden. Sorry but true.

Tag nu bare et konkret eksempel, der landede på mit bord for nogle uger siden: En mand har søgt om dansk statsborgerskab og får i første omgang at vide, at han opfylder alle kravene og derfor bliver sat på lovforslaget om indfødsret. Et par måneder senere dumper der imidlertid et brev ind ad brevsprækken, hvor der står, at han alligevel ikke kan få indfødsret. Det fremgår også af brevet, at han ikke kan få nogen begrundelse, at kan ikke kan klage over afgørelsen, og at han først kan søge om statsborgerskab igen om fem år igen. Punktum. Ansøgeren forstår ingenting. Han går derfor til indfødsretskontoret, der ikke kan give ham yderligere oplysninger. Samme svar får han efter henvendelse til folketingets Indfødsretsudvalg. Og ombudsmanden melder også hus forbi.

Vores ansøger er ved at blive godt og grundigt forvirret og frustreret, da han til sidst kommer i kontakt med en avis, der tidligere har skrevet om en lignende sag. Avisen fortæller ham, at han sandsynligvis har fået afslag af Indfødsretsudvalget efter indstilling fra PET. Men det gør bare ansøgeren endnu mere frustreret og mystificeret, så han kontakter mig, fordi jeg sidder i Indfødsretsudvalget. Kan jeg ikke tage sagen op, spørger han, for der må være sket en fejl – han bor i Vollsmose ja, og han hilser også på nogle af de slemme drenge, men han har ikke gjort noget.

Jeg ved jo ikke, hvad der er op og ned på sagen. Men når man fratager mennesker noget så fundamentalt som retten til statsborgerskab, så skylder man folk en forklaring, og hvis ikke det er muligt af hensyn til eventuel efterforskning, så bør man i det mindste kunne forsikre dem om, at der ikke er sket en fejl.

Men på trods af, at jeg sidder i begge de relevante udvalg, så kan jeg hverken give en forklaring eller forsikring mod fejl. Indfødsretsudvalget modtager ikke begrundelser for PET’s indstillinger, og udvalget vedrørende efterretningstjenesterne behandler ikke enkeltsager. Så hvis der er sket en regulær fejl, eller PET ser spøgelser, så er det kun PET selv, der kan finde ud af det.

Det er et kæmpe retssikkerhedsmæssigt problem. Men det er også vigtigt at understrege, at det ikke er PET, der er skyld i problemet. Det er os. Folketinget. For problemet er jo ikke, at efterretningstjenesterne kan lave fejl. Det gør alle myndigheder. Problemet er, at folketinget med det nuværende system helt bevidst har valgt at vende det blinde øje til og lade folk selv bære omkostningen.

Jeg håber, at Wendler-Pedersen-udvalget med sin betænkning vil bane vejen for et nyt kontrolsystem, hvor vi folkevalgte gør det, der nu engang er vores opgave: Nemlig at repræsentere og forsvare folket.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

17. FEB
Claus Sønderkøge | Pens. økonom / Skype: csdenmark

Vanvittigt med den underkastelse

Skæg og blå brillier er en børneleg og bør forblive så.

Om det danske system er ringere end det tyske får stå hen i det uvisse. Der undersøger man parlamentets viceformænd men lader nazister løbe frit om og myrde hvor det passer dem.

Det er på højeste tid man fortæller folkene fra efterretningstjenesten at deres personlige holdninger skal holdes privat. Ellers skal de ramle ind i alvorlige kriminal-sager. Diskrimination er som bekendt ulovligt i Danmark og grundlovsstridigt, da det er en del af den europæiske menneskerettighedkonvention.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (4)
17. FEB

Hvem bestemmer.

"Indfødsretsudvalget modtager ikke begrundelser for PET?s indstillinger".

Jamen dog. Hvem bestemmer i landet, folketinget eller PET? Som bekendt kan ingen tildeles statsborgerskab uden ved lov. Ved at tildele PET vetoret, kommer der således ingen ansøger på noget lovforslag om indfødsret, som ikke passer PET. Herved er det reelt ikke folketinget der bestemmer men PET.

Det må man lave om på. F.eks. ved at opføre de af PET kasserede kandidater på separate lovforslag som tinget herefter kan stemme for eller imod.

Et andet område hvor PET er for magtfuld og folketinget for slattent, blev afsløret i sagen med Sass Larsens manglende kvalifikationer for en sikkerhedsgodkendelse, efter PET´s opfattelse. Man mente ikke han kunne blive minister.

Her er der tale om et angreb på folkestyret. For, har danskerne valgt en person, skal denne ikke kunne diskvalificeres af PET i, at blive minister. Det er en del af folkestyret, at det selv, via statsministeren, vælger sine ministre.

17. FEB

Svar: Hvem bestemmer.

Det var da Thornings beslutning og ansvar, at hun ikke ville have Sass i sit ministerium.

Og det skal vi alle være glade for.

Han havde aldrig klaret jobbet som finansminister.
Jævnt begavet og slet uddannet, og med en dybt betænkelig vennekreds.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
17. FEB

Jo, men har vælgerne stemt på en, som du skriver;

"jævnt begavet og slet uddannet, og med en dybt betænkelig vennekreds"

så er det jo demokratiets vilje som ikke skal antastes af PET.

Vi skal ikke have et hemmeligt politi til at overvåge folkets valgte repræsentanter og lempe dem ud, hvis de ikke passer PET. Det nytter ikke meget, at henvise til Thornings ansvar og beslutningsfrihed - hvilken statsminister tør gå op imod PET?

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
17. FEB

Jeg er ikke den største fan af Sass, men jeg synes, at hele sagen lugter.

For det første er PETs ord ikke endelige i den sammenhæng. Vi har før haft ministre, som PET ikke har sagt god for. Det er Thornings vurdering, der tæller.

For det andet mener jeg ikke, vi har fået at vide, hvad der egentlig er fat. Jeg kan godt regne ud, at S ikke ønsker at hænge snavset tøj til skue, men med en kronprins, som i den grad faldt fra nåde natten over, er det suspekt.

Sass' rockerrelationer var jo kendt før valget, og Thorning kunne have trukket ham til side til en kammeratlig samtale længe inden valget, så han kunne have været "afmonteret".

Det var Thornings beslutning ikke at vælge Sass. Det var en klog beslutning, men skulle have været truffet før valget. Sass havde gjort sig utilbens i politik og R ville sikkert have krævet hans hoved på et fad.

Nu ser det ud som om Sass er dybt suspekt, og vi må ikke vide hvorfor. Det kan umuligt være godt for S.

17. FEB

Svar: Det var Sass der var den klogeste.

Hvorfor kan det ikke være Henrik Sass, der efter en samtale med statsministerens departementchef Christian Kettel Thomsen, har besluttet at han ikke står til rådighed
for den nye regering, hvis han har besluttet dette efter samtalen med CKT har det været en klog beslutning.
Husk på Henrik Sass er en dreven rotte på Christiansborg.
Og han har kunne forudse de problemer som den nye regering ville stå med, hvis han blev udnævnt til minister.
Jeg mener ikke at det har været Helle Thorning der har fravalgt Henrik Sass.
Det er Henrik Sass der har fravalgt problemerne med den Danske medieverden.
For hvis han var blevet udnævnt ville medierne have slagtet både ham og Helle Thorning.
Men medierne har svært at kapere, at nu er de fleste også de klogeste.

Venlig hilsen
A.Jensen

18. FEB

Arne Jensen:

Uanset, hvem der traf beslutningen, er det ikke PET. De har ikke magt til at bestemme, hvem der bliver minister eller ej, og jeg tror trods alt ikke, PET var gået i pressen af egen drift for at fortælle om Sass, hvis han var blevet minister.

Jeg tror, Sass var blevet et problem rent politisk. Han var ikke ligefrem populær hos R, han havde gjort sig uheldig bemærket et par gange i pressen, og hans ven Tommy var nok blevet et problem, om ikke sikkerhedsmæssigt så politisk.

S fortæller os ikke, hvad der er sket - forståeligt nok - men det er ikke et spørgsmål om PETs overherredømme i forhold til ministervalg.

18. FEB

Svar: Henrik Sass bestemmer.

Tore Hansen:
Jeg bor ikke i Køge, så det er ikke Henrik Sass som valgt i Køge kredsen, der er sagen.
Men det er omstændighederne i Køge byråd der er sagen.
Tommy Kamp har smidt en person ud af den Socialdemokratiske byrådsgruppe.
Denne person hedder Niels Gisli.
Han er et medie menneske der sad på TV-Køge.
Hvorfor mødte Niels Gisli, og de to ejere fra Cafe' Vanilla op på borgmesterkontoret, og truede den fungerende borgmester Thomas Kielgast med, at hvis ikke de to ejere af Cafe' Vanilla fik ret til udeservering på/ved Køge torv, ville Niels Gisli fortælle til medierne, at Tommy Kamp og Henrik Sass havde omgang med "stoffer" .
Thomas Kielgast smed Niels Gisli og de to fra Vanilla ud af borgmesterkontoret, med besked om at de skulle gå til politiet med deres viden.
Jeg tror at det er denne Niels Gisli der har kontaktet BT og leveret det som BT ønsker en skandale omkring Henrik Sass.

17. FEB
Jan Grønlund | Forfatter

Misbruger PET magten?

PET har stor magt. Af en eller anden grund har PET overvåget Henrik Sass Larsen i lang tid, og han kunne ikke sikkerhedsgodkendes som minister. Men hvorfor har PET overvåget Sass telefonisk og på mail længe før, at han var ministeremne?

Man må spørge, hvem andre har PET overvåget telefonisk og på mange andre måder? Et gæt er toppen fra SF og Enhedslisten. Et udvalgt valgt af Folketinget som Rigsrevisionen burde have fuld oversigt over PET.

Der burde være demokratisk overvågning af PET og for den sags skyld også HOK. Alternativet er skidt, hvor man kan frygte misbrug af magt.

17. FEB

Svar: Misbruger PET magten?

Vi kan da ikke bruge dine gætterier til ret meget, men der er da nok autonome typer i Enhedslisten, der overvåges. Det må man da håbe.

Hvad SF angår er de jo i regering et stykke tid, så de kan jo gøre noget ved det, hvis de føler sig forfulgt.

I fædrelandet dit gik det jo ikke for godt.
Så måske du skulle være lidt varsom i din kritik af Danmark denne gang.

17. FEB

Vi kan lige tage den her også:

Det var Thornings valg ikke at gøre Sass til minister. PETs vurdering er ikke afgørende, og vi har før haft ministre, som PET ikke kunne godkende.

Jeg tror, der har været slagsmål i S-toppen, og PET har været en gangbar måde at forklare, hvorfor Sass (som brugte et par år før valget til at slå løs på R...) lige pludselig ikke var kronprins længere. Sass var blevet et problem for Helle, og selv den mindste undskyldning til at få ham ud af vagten før R blev besværlige var kærkommen.

Det er, hvad jeg tror, der skete. Hvis jeg tager fejl, er S-toppen eller PET velkomne til at rette mig, men der er fantastisk tavst fra de kanter...

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (2)
17. FEB

Vi kan lige tage den her også:

Det var Thornings valg ikke at gøre Sass til minister. PETs vurdering er ikke afgørende, og vi har før haft ministre, som PET ikke kunne godkende.

Jeg tror, der har været slagsmål i S-toppen, og PET har været en gangbar måde at forklare, hvorfor Sass (som brugte et par år før valget til at slå løs på R...) lige pludselig ikke var kronprins længere. Sass var blevet et problem for Helle, og selv den mindste undskyldning til at få ham ud af vagten før R blev besværlige var kærkommen.

Det er, hvad jeg tror, der skete. Hvis jeg tager fejl, er S-toppen eller PET velkomne til at rette mig, men der er fantastisk tavst fra de kanter...

17. FEB

...og undskyld det dobbelte indlæg...

17. FEB
Jan Grønlund | Forfatter

@Tore Hansen Det kan godt være, at du har ret. Det kommer vel an på, hvad det er PET konkret har fundet. Nogle mener, at vi har ret til at vide.

Måske har vi ret til at vide, så vi kan dømme Helle Thornings beslutning, om den er rigtig eller ej.

Måske skal vi lade vores statsministers dømmekraft være afgørende.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (2)

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Vulkansind. Pedellen Hannes er iskold udenpå og geyservarm indeni i Rúnar Rúnarssons spillefilmsdebut 'Volcano'. - Foto: fra filmen
24. maj. KL. 17.52

Debutant fremstiller to gamle mennesker usædvanlig modigt

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning