Annonce
Skriv 13. feb. 2012 KL. 16.35

Stem og skriv: Hvor meget tid er rimeligt at bruge på kaffepauser?

Helsingør Kommune vil begrænse tidsforbruget på ansattes kaffedrikning.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Arbejdsmarked
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print

Afstemning

Hvor stor en del af arbejdsdagen er det i orden at bruge på kaffepauser?
  • 2-5 minutter
  • 5-10 minutter
  • 10-15 minutter
  • 15-20 minutter
  • 20-25 minutter
  • Mere end 30 minutter
0  har stemt

Før jul meddelte Skat, at de ansatte selv skulle betale for den tid, de bruger på at ryge.

Nu går Helsingør Kommune samme vej og vil forbyde rygning i arbejdstiden for de ansatte. Men kommunen stopper ikke der.

Tiden, som de ansatte bruger på at drikke kaffe og spise kage, skal også begrænses.

Højst 15 minutter om ugen skal være nok for de ansatte i kommunens administration, lyder det.

LÆS MEREKommune: Ansatte må kun holde kaffepause i et kvarter om ugen

Hvad mener du? Skal arbejdsgiverne bestemme, hvor meget kaffepauser må fylde? Skriv din mening her.

FACEBOOKBliv ven med Politiken

ANBEFALEDE KOMMENTARER

13. FEB

Det er sku en ommer.

Lorteforbudsdanmark. Jeg drikker ikke kaffe, men at der skal indføres åndsbolle-regler er for langt ude. Alt skal skematiseres, undersøges, og skrives ned i rapporter. En leder har allerede beføjelser til at folk ikke går og dovner den, og når sådan en lov trækkes ned over hovedet på folk bliver de da først rigtig mugne.

Det er rimeligt at bruge ligeså lang tid på en kaffepause, at man kan nå at lave sit arbejde. Ellers burde en leder være stærk nok til at vippe den ansatte ud, og få en ny, mindre kaffedrikkende person ind.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (2)
13. FEB

Sammenblanding

I sammenblander vist de almindelige, daglige små-kaffepauser, som man kan holde alene eller sammen med de nærmeste par kolleger helt spontant, og så de lidt større pauser, hvor man fejrer fødselsdag, ferie etc. med kage osv, og hvor alle på kontoret er inviteret.

De almindelige småpauser er vist ligefrem produktivitetsfremmende - spørg enhver psykolog - mens de lidt større arrangementer kan have en social fordel for arbejdspladsen. De fleste arbejdspladser, jeg har arbejdet på, har haft ca. en halv time en gang om ugen hvor alle samledes, og dem som måtte have noget at fejre, har da været velkomne til at tage en kage el.lign. med. Det svarer lidt til at børnehaven samler alle 'fødselsdagsfesterne' på en enkelt dag i en periode.

Derfor mener jeg, jeres afstemning om:"Hvor stor en del af arbejdsdagen er det i orden at bruge på kaffepauser?" er uden sammenhæng med det, borgmesteren gerne vil indføre - men personligt synes jeg da, at 15 minutter om ugen måske er lidt i underkanten.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
13. FEB

Det er hvad man kan forvente

Helsingør kommune er helt ude i hampen.
Jeg har været ansat der (administration) i næsten 41 år.
Jeg har ikke deltaget i een eneste pause, der ikke samtidigt var et arbejdsmøde. Selv til jubilæer og runde fødselsdage får man lige afklaret sager under vejs, fordi arbejdsnetværket også er tilstede.
Men - det er jo hvad man kan forvente af de gamle runkadorers paradis.
De to gamle mænd: Borgmesteres og kommunaldirektøren er efter min mening jo blevet alt for gamle til at kunne følge med i, hvad der er god ledelse. De er der vel nærmest - sådan for at realisere sig selv, så de kan bilde sig selv ind, at de ikke er så gamle endda???? Sådanne diktater var god ledelse på margarinefabrikken frem til 1970, hvorefter tingene ændrede sig til det positive - nemlig at tro på, at personalet generelt vil deres arbejdsplads. Skulle de gamle mænd have mødt nogen på deres vej, der holdt for lange pauser, skulle de tage og snakke med de pågældendes ledere om det, istedet for at straffe alle i klassen

13. FEB

Svar: Det er hvad man kan forvente

Enig.. pausen er et godt sted at netværke og snakke.

Regnestykket bærer præg af at være netop det.. et regnestykke. Man har sat sig ned og lavet nogen teoretiske udregninger for at spare penge, men man overser / negligerer de gavnlige funktioner en pause tjener.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
13. FEB

Absurd.

Det forekommer mig absurd at ville lovgive, med hensigt at begrænse, om noget der ifølge de fleste erhvervspsykologer fremme arbejdsglæde og derved produtivitet.
Og en sådan afstemning uden muligheden "bør ikke lovgives om" - er meget ledende.

I mit private arbejdsliv har der fast været en halv time HVER fredag, hvor alle, inklusiv chefen, lige samles til en kop kaf eller en sodavand, snakker løst og fast, og så tilbage til arbejdet. Det har altid givet en afslappet holdning, og et godt arbejdsmiljø.

0 SVAR
13. FEB

betalt pause?

Hvorfor er det at de kommunale ansatte i ikke kan betale deres egne pauser ligesom hos de fleste om ikke alle private virksomheder?

13. FEB

Svar: betalt pause?

Ja der kunne den offentlige sektor sku' lære noget..... og det er ikke småpenge der kan spares: http://ekstrabladet.dk/nationen/article1495564.ece .

13. FEB

Lønnen i kommunen er i snit lavere end i det private. Når de betalte pauser trækkes fra, er lønnen i kommune og det private derimod sammenlignelig regnet pr. effektiv arbejdstime.

Og... hvorfor er det lige, at privatansatte har langt flere frynsegoder end kommunalt ansatte, kan man spørge tilbage.

13. FEB
Per Klit | Studerende

Præcis. På min gamle arbejdsplads, som var en privat virksomhed, blev vi betalt for at arbejde, men havde 2 pauser (som vi i øvrigt selv betalte) i løbet af dagen til at drikke kaffe og spise madpakker.

Jeg forstår ikke hvorfor det nogensinde har været acceptabelt at de ansatte i kommunen har holdt ekstra pauser i løbet af dagen, på kommunens regning.
Og hvis de pauser de i forvejen har også er betalte pauser, så gør det det kun endnu værre, efter min mening.

13. FEB

Fordi...

Og nu skæres det ud i pap, så du og andre forhåbentlig ikke behøver spørge mere.

Hvis offentligt ansatte i visse sektorer får betalt pause er det noget der er prioriteret ved overenskomstforhandlinger. Dér hvor de private sektorer har prioriteret mere i løn.

Fjern den betalte frokostpause og du skal selvfølgelig kompensere de offentligt ansatte med dét mere i løn. Det er uendeligt logisk.

13. FEB

Pauser er godt hjernen - og dermed for arbejdet.

Og med det mener jeg at der bør og skal være pauser i løbet af dagen hvor alle mødes og får vendt diverse sager med hinanden. Mange misforståelser mv. kan undgås hvis man mødes til kaffepause 2 gange om dagen a cirka 20 minutters varighed. Her er der mulighed for dels at slappe af, dels får hjernen lige et hvil, dels kan man tale med sine kolleger om noget, der går en på eller om hvordan en bestemt sag skal løses. Eller sagt på en anden måde: Det personlige møde med ens netværk er altså guld værd - på offentlige som på private arbejdspladser. Dertil kommer, at moderne hjerneforskning har vist, at hjernen har godt af en pause efter et par timers eller tre arbejde, så er den - og man - klar igen til at arbejde videre.

0 SVAR
13. FEB

15 min./ugtl. = 1 fridag/mdr.

Vil det sige, at hvis man spinger sine kaffepauser over, og sparer dem sammen, kan man holde en ekstra fridag om måneden?! Og evt. gå på café i formiddagstimerne...

13. FEB
Per Klit | Studerende

Svar: 15 min./ugtl. = 1 fridag/mdr.

Der er vist noget galt med dit regnestykke. 15 minutter om ugen giver cirka en time om måneden. Ikke en hel arbejdsdag.

Men med 52 uger på et år, minus 6 ugers ferie (46 arbejdsuger om året) så svarer det til 11,5 timers ekstra pause. Det er godt 1½ dags ekstra pause om året.

Men jeg kan ellers godt følge hvad du mener!

13. FEB

Svar: 15 min./ugtl. = 1 fridag/mdr.

Prøv lige at få fat i den kugleramme igen - 15 min. om ugen x 4,3 uger = 1 time og 4,5 min. det må være nogle gevaldigt korte arbejdsdage I har hos jer ?

13. FEB

Ja der kunne den offentlige sektor sku' lære noget..... og det er ikke småpenge der kan spares: http://ekstrabladet.dk/nationen/article1495564.ece .

13. FEB

Svar: Svar: betalt pause?

Kaffepauser - er almindelige i alle brancher og alle lande. Mest endda i højeffektive Sverige, at fika er en særlig sport hinsidan.

Den private sektors kaffepauser i bank og forsikring kan let leve op til de offentligt ansattes.

Og glem ikke, at megen videndeling også af faglig art sker i fælles pauser.

Hvis ikke vi har pauser skal vi have flere - møder...

13. FEB
Steffen Tornbjerg | Studerende

Dumt tidspunkt!

Så længe de ansatte får arbejdet gjort færdigt må de selv om, om de bruger 10 minutter eller en time på kaffepauser.

Hvis man skal fratage de offentlige ansatte deres betalte pauser, så er der det problem, at man skal holde øje med, hvornår de arbejder og hvornår de sløser den lidt og genoplader batterierne. Vil vi virkelig have så meget kontrol? Jeg tror ikke, det offentlige vil blive et godt sted at være, hvis man fratager dem deres pauser.

Hvis man nu bliver enige om at fratage de offentlige ansatte deres betalte pauser, så bør man ikke gøre det nu. Er det ikke mest fornuftigt at føre en kontraktiv finanspolitik når det går godt? Det svarer jo reelt til at skære i de offentlige ansattes løn, og det skaber mindre forbrug, og det har vi ikke brug for nu!

0 SVAR
13. FEB

Man kan ikke holde koncentrationen meget længere end 45-50 minutter...

...så en pause hver time på ca. 10 minutter, og et antal mindre pauser hver 10. minut, hvor man lige strækker ryggen lidt og lader være med at fokusere stramt på skærmen, er faktisk gavnligt.

De fleste af os kender nok den der med at sidde i et møde, der varer mere end tre kvarter. Efter den tid er gået, bliver mødet som regel uproduktivt, ganske enkelt fordi folk ikke kan holde koncentrationen så længe.

Pauser er gode. De giver folk der er mere oplagte, som producerer bedre arbejde.

0 SVAR
13. FEB
Steen Thomsen | Projektmedarbejder

Produktivitet og sund fornuft

Vi lever desværre endnu i en tid hvor alt helst skal måles og dokumenteres.
Og det skal være umiddelbart og let at forstå - og helst ikke indeholde bløde værdier.

Sådan var det gennem 10 år, men nu må og skal vi videre. Vi har alle oplevet hvordan Übereffektiviteten suger livet ud af os - og af livsglæden.

Den lille pause - uanset hvad den måtte blive brugt til, er det pusterum der giver energi til at fortsætte. Fuldstændig som når vi samler os før kraftanstrengelser eller når vi i fodboldkampen lige giver den to minutters gang i stedet for løb.

Pauser giver liv!

Lad nu pauserne og den sunde fornuft råde!

0 SVAR
13. FEB
Helge Ebbe Nørager | Tidligere elektronik mekaniker

Kaffepause er ofte, intern snak og planlægning af arbejde.

Drop den hetzt, som andre har skrevet, en pause bliver meget ofte brugt til at planlægge, eller aftale fremtidige arbejdsforløb.

SOSUér som arbejder i hjemmeplejen, skal have lov til at nyde en kop kaffe med klient, og aftale vidre forløb.
Det er en del af deres arbejde.

Det med pauser er noget underligt noget, mange som intet laver fatter ikke hvorfor folk som knokler løs, tager en pause.

Svaret er simpelt, for at kunne arbejde bedre og mere effektivt.

Læs lidt om arbejds psykologi, samt indsats kontra udslidelse, alt efter hvor vi er på dagen.

Det ved man alt om, på samlebånd, men uha uha uha, landet går fallit, det er fordi dem som, knokler holder for mange pauser.

HAhahahahahah

0 SVAR
13. FEB

Småtskårent vanvid

Det afgørende er ikke pausernes længde - hvis en medarbejder opfylder de gensidigt aftalte præstationsnormer - så må man antage, at vedkommende selv styrer sine pauser mhp at opfylde sin del af aftalen. Det er så arbejdsgiverens ansvar (lederansvaret!) at opfylde sin del af aftalen.
Hvis medarbejderen ikke kan opfylde sin del af den frivilligt indgåede aftale. må det undersøges, om medarbejderen har brug for hjælp - eller i virkeligheden er endt i en position. der er ulykkelig for begge parter.
Den anden, skitserede fremgangsmåde er udtryk for perspektivløs ledelsesmæssig fallit.

0 SVAR
13. FEB

Hold nu op med det brok over offentlige frokostpauser.

Det er så latterligt når man skal igen igen læse klager at offentligt ansatte får betalt deres frokostpauser. For det første er det langt fra alle steder det er tilfældet og de fleste steder, eks. skolelærere, er der tale om andre opgaver samtidig (elevopsyn, små møder, forberedelsestid etc)

MEN alt sammen er ligegyldigt for via overenskomstforhandlinger har mange offentlige valgt at prioritere en betalt pause. Det har de private ikke.

Men de privatansatte får til gengæld som hovedregel mere i løn.

Hvis man dermed vil afskaffe betalt pause, jamen så skal de offentlige selvfølgelig have det mere i løn. Det er jo logik for burhøns.

0 SVAR
14. FEB
Cilia Klara Winther Kjer | Lægestuderende

Ja.

Hvor meget tid er det rimeligt at bruge på at være smålig? Jeg har ikke andet at sige.

0 SVAR
15. FEB
Ole Høj | Distributør

Det er for småligt

at hænge sig i kaffepausers længde.

Det er samtidig udtryk for manglende forståelse for betydningen af dels at koble fra igangværende opgaver for efter pausen at vende tilbage med fornyet styrke samt manglende forståelse for betydningen af vedligeholdelse af det faglige og sociale netværk på arbejdspladsen.

Jeg har selv været offentligt ansat i en længere årrække, og i det omfang pausernes længde påvirkede mit arbejde negativt, stemplede jeg mig ud ved normal arbejdstids ophør for efterfølgende at vende tilbage til min pind og gøre arbejdet færdigt.

Det kaldes frihed under ansvar!

0 SVAR
26. FEB

Det rummelige arbejdsmarked

Jeg har fået den opgave at forestå udmåling af spildtid hos Helsingør kommune. For at forebygge det sædvanlige vrøvl spørger jeg læserne om, hvad er rimelig tidssætning af spildtid i løbet af dagen.

Her er 1. del af den liste, der skal tidssættes.
Indsæt venligst tider.
(der regnes i sek = 1/100 min) - tider i min. pr. uge

Ankomst

Tage frakken af om morgenen
LØBE fra garderobe til arb.plads
Åbne computeren (husk, her må man underlægge sig naturkræfterne)
Tørre næse

Arbejdstid

Smile til chefen
Pille næse
Gå på toilettet fordelt på
A. Småt
Kvinder
trække benkæder ned
besørge lydefrit
tørre sig, kun 4 blade
trække bukserne op igen
vaske hænder
Mænd
trække lynlåsen ned
besørge
ryste den lidt
trække lynlåsen op igen
vaske hænder
B. Stort
...

Resten kommer i næste uge

0 SVAR

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

LOG UD
SKRIV KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

25. maj. KL. 00.01 Et nummer for stort

Det sker
Vulkansind. Pedellen Hannes er iskold udenpå og geyservarm indeni i Rúnar Rúnarssons spillefilmsdebut 'Volcano'. - Foto: fra filmen
24. maj. KL. 17.52

Debutant fremstiller to gamle mennesker usædvanlig modigt

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning