Pris. På et uautoriseret værksted kan iPhones få ny skærm til bare 299 kr. Hos Appleforhandlere koster det op til 2.500 kr.
Foto: Finn Frandsen

Pris. På et uautoriseret værksted kan iPhones få ny skærm til bare 299 kr. Hos Appleforhandlere koster det op til 2.500 kr.

Digitalt

Kæmpe prisforskel på reparation af iPhones

Autoriserede forhandlere tager op til 2.500 kroner, men du kan få den repararet for helt ned til 300 kroner.

Digitalt

I alt tre gange på et år har Joachim Harders været uheldig og ødelagt skærmen på sin iPhone 4. To gange er han faldet, mens telefonen lå i lommen, og en enkelt gang har hans veninde tabt den på en trappe. Efter første uheld ventede han, indtil han begyndte at få glasskår i øret, når han talte i sin iPhone, før han gik til en reparatør.

»Jeg fik ikke lavet skærmen hos 3, hvor den er købt, for det kostede en arm og et ben«, siger Joachim Harders, der hos 3 blev tilbudt at betale 1.800 kroner for at bytte sin ødelagte iPhone 4 til en ny.

Da telefonen til sidst var ubrugelig, endte han med at trodse 3’s anbefaling og betale en uautoriseret reparatør 800 kroner for at skifte hans skærm. Efter de to seneste uheld har han endnu en gang måtte ofre penge på en ny for- og bagskærm.

LÆS OGSÅ »Det er lidt noget lort, at de laver et produkt, som er så uholdbart. Min gamle Nokia havde holdt til meget mere, men jeg vil ikke gå tilbage til den, for jeg vænnet mig til at have smartphone«, siger 23-årige Joachim Harders. Mange elsker ligesom Joachim Harders Apples produkter, og elektronikgiganten er kendt for at have rykket grænserne for, hvad en mobiltelefon kan. Men Apple er også kendt for ikke at være særligt forbrugermindede. Det betyder blandt andet, at kun autoriserede Apple-værksteder må reparere iPhones, hvis garantien skal holde. Den regel kan blive en dyr fornøjelse for danske Iphone-ejere, og det kan pludselig være væsentligt, hvilken forhandler man har købt sin iPhone hos.



Selv om prisen på en ny iPhone uden abonnement er næsten ens, ligegyldigt om du køber din telefon hos Telia, 3 eller TDC, kan du ende med at spare over 1.500 kroner ved at kigge dig om, før du beslutter dig for en forhandler. For hvis skærmen senere bliver knust, svinger reparationsprisen hos de Apple-godkendte forhandlere fra 700 kroner og helt op til 2.500 kroner for et smadret glas.

»Når der er så stor prisforskel hos de forskellige forhandlere for den samme reparation, er det en god idé, hvis du sætter dig ind i priserne for reparation, før du køber din iPhone«, siger jurist i Forbrugerrådet, Tina Dhanda.

20 procent smadrer skærmen
767.000 danskere bruger ifølge en Gallupmåling en iPhone, når de skal ringe hjem til familien eller sende en sms til en ven, og ifølge en rundspørge, som Megafon har foretaget for Politiken, oplever 1 ud af 5 iPhone-ejere, godt 20 procent, at skærmen i deres iPhone slår revner eller bliver knust. For andre typer smartphones er det kun 8 procent, der har oplevet at knuse skærmen, viser undersøgelsen.

Ligeledes viser tal fra garantfirmaet SquareTrade, der sælger uafhængige garantier til blandt andet iPhones, at iPhone-skærme tit går i stykker. Fire måneder efter at iPhone 4 kom på markedet i 2010, kunne SquareTrade på baggrund af deres skadestatistikker præsentere en prognose, der viste, at 15,5 procent vil have et uheld med deres iPhone inden for det første år, og at over 80 procent af skaderne vil være revnede eller knuste skærme.

Kræver autoriseret værksted
For at beholde den etårige garanti, som følger med iPhonen, når du køber den, kræver Apple-forhandlere i tråd med Apples politik, at du får skiftet en knust skærm igennem dem eller hos det autoriserede værksted, de bruger. Men de er altså langtfra enige om, hvad en reparation skal koste. Forbrugerombudsmand Henrik Øe mener, at Apple må redegøre for, hvordan der kan være så forskellig betaling for, at den samme garanti kan fortsætte.

»Der er tale om en betaling for, at garantien kører videre, og det er Apples ansvar. De må forklare, hvordan det kan hænge sammen, at man skal betale forskellige priser for at bevare sin garanti«, siger han.



Politiken har gennem halvanden måned talrige gange forsøgt at få en reaktion fra Apple, men de har ikke ønsket at medvirke i denne artikel.

Apple tager fejl
Ud over de værksteder, som Apple-forhandlerne bruger, er der de seneste år åbnet et mylder af små uautoriserede iPhone-reparatører, der tilbyder at skifte skærm til priser fra 299 til 800 kr. Hvis du møder op hos reparatørerne, kan mange sørge for en ny skærm inden for 30 minutter, hvilket står i kontrast til ventetiderne hos de autoriserede reparatører, der ofte er op til to uger om at reparere telefonerne.

Og Henrik Øe slår fast, at Apple-forhandlere ikke har ret, når de siger, at du mister enhver garanti på din mobil, hvis du vælger at gå til et uautoriseret værksted med din ødelagte iPhone-skærm.

For som dansker er du dækket af den toårige reklamationsret, der er en del af købeloven.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



»Selv om Apples garanti ophører, har du stadig en god beskyttelse i købeloven. Du kan klage op til to år, og i de første seks måneder er du stort set stillet, som om du havde en garanti«, siger Henrik Øe, der netop nu er ved at kigge Apple i kortene for at afklare, om deres etårige garanti lever op til dansk lovgivning.

Som iPhone-ejer er du altså i din gode ret til at få skiftet skærm hos en uautoriseret reparatør og derefter klage til Apple over andre eventuelle fejl ved mobiltelefonen, og det bør Apple-forhandlerne oplyse deres kunder om, når de spørger til mulige reparationer.



»Hvis de fortier den oplysning, så er det et problem. Det er ikke i orden, at medarbejderen bringer folk i den tro, at hvis Apples garanti ryger, så er der ikke mere at gøre. De skal stadig vurdere telefonen efter købelovens regler. Det ligger helt fast og kan ikke fraviges«, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Minimalisme frem for holdbarhed

Jurist i Forbrugerrådet, Tina Dhanda, er kritisk over for, at iPhonen er så skrøbelig, at hver femte ødelægger skærmen. »Ud fra tallene er der noget, der tyder på, at en iPhone 4 ikke er en særlig mobil mobiltelefon, også i forhold til andre smartphones. Apple bør overveje, om der skal følge et beskyttelsescover med, når du køber en iPhone«, siger hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ Administrerende direktør for Dansk Design Center, Nille Juul-Sørensen, mener, at forbrugernes kærlighed til Apple betyder, at iPhonens mange egenskaber og enkle design har fået højere prioritet end de ældre mobilers holdbarhed. Han er arkitekt og designer, har mange års erfaring med produktdesign og har fulgt Apple, mens de har rykket grænserne for, hvad en mobiltelefon kan. IPhone 4 er ekstremt minimalistisk. Man har kun det rustfri stål og glasset, som stikker op, og det giver nogle mere udsatte kanter end på smartphones, hvor glasset er pakket ind. »Men det er jo også netop designet, vi godt kan lide ved iPhonen. Der må vi vælge, om det er funktion eller levetid, vi vil have«, siger Nille Juul-Sørensen.





Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce