Brugsuddelere fjerner bladet fra butikken: Denne »skæmmende« Samvirke-forside fik bægeret til at flyde over

Det er et storbyfænomen at skræmme folk til at købe økologisk, mener brugsuddeleren i Ølgod, som har gemt seneste nummer af Samvirke om sprøjtegifte væk.

Forbrug

»Det har ingen gang på jorden, at vi præsenterer vores varer sådan«.

Uddeler i Brugens i Ølgod Poul Eriksen var »forfærdet«, da han så seneste nummer af Coops medlemsblad Samvirke.

'Sprøjtegift er hverdagskost' lyder rubrikken på Samvirkes kontroversielle tema om pesticider i landbruget. 
Foto af Ken Hermann.
Siden bringes med skriftlig tilladelse fra Samvirkes redaktør og fotografen.
Foto: Ken Hermann

'Sprøjtegift er hverdagskost' lyder rubrikken på Samvirkes kontroversielle tema om pesticider i landbruget.  Foto af Ken Hermann. Siden bringes med skriftlig tilladelse fra Samvirkes redaktør og fotografen.

På forsiden er en person, som spiser salat, iført en gasmaske, som illustration af et tema om rester af sprøjtegifte i konventionelt dyrkede grøntsager.

»Det var nogle kunder, som gjorde mig opmærksom på det. De sagde, at det var horribelt. Så måtte jeg tage bladet med ind bag ved og læse det«, siger Poul Eriksen, som faktisk synes, at artiklerne - på nær nogle lidt kontroversielle udtalelser - er fornuftige nok.

»Men det er forsiden og billederne, som skæmmer hele nummeret«.

Poul Eriksen valgte derfor som mindst 25 andre brugsuddelere at fjerne bladet fra butikken. Kunder, som spørger om det, vil kunne få det udleveret, men det står ikke fremme.

»Vi er jo i Vestjylland, og vi har mange landmænd, der avler det, som vi spiser hver dag, og vi synes nok, at de er blevet flået nok gennem det sidste stykke tid. Det her var dråben, som fik bægeret til at flyde over«.

Hvad mener du med, at de er blevet flået?

»Vi synes, at det er et storbyfænomen, det som sker i øjeblikket. Som uddeler vil jeg gerne sælge både varer fra den økologiske og den konventionelle del af landbruget, og det gør vi med en god følelse«.

»Det er fint nok med en kampagne for økologi, men det skal ikke gøres ved at skræmme med det konventionelle landbrug. Udviklingen går mod mere økologi, det er ingen hemmelighed. Om 50 år ser det med garanti helt anderledes ud, men droppede vi de konventionelle landbrug fra i dag, så fik vi jo ikke mad«.

»Hvis der er efterspørgsel på økologi, vil det konventionelle stille og roligt fade ud. Hvorfor skal vi som butik tage beslutningen om, at det eksempelvis er uetisk at købe buræg«.

Poul Eriksen forklarer, at de i forretningen, som ligger i Ølgod by, der har godt 4.000 indbyggere og et stort opland, naturligvis sælger økologiske varer.

»Men hos os er det måske under 5 procent af salget, der er økologisk, mens det i en københavner-butik kan være helt oppe på 40-50 procent. Det er jo et spørgsmål om efterspørgsel. Jeg tror heller ikke, at Coop hører protester i København. Der får de sikkert roser for kampagnen«.

Lad kunderne bestemme selv

Poul Eriksen har lagt et indlæg ud på butikkens Facebookside, hvor han taler for kundernes frie valg, og det var også det som en leverandør, som ringede til ham, slog på.

»Hvorfor ikke lade kunderne vælge, hvad de vil købe? Hvis der er efterspørgsel på økologi, vil det konventionelle stille og roligt fade ud. Hvorfor skal vi som butik tage beslutningen om, at det eksempelvis er uetisk at købe buræg«.

Er der så slet ikke en etisk grænse, man som butik skal sætte?

Annonce i JydskeVestkysten.

Annonce i JydskeVestkysten.

»Der kan findes tilfælde, hvor der er noget, jeg ikke vil handle med. Men i Danmark har vi jo lovgivning - hvorfor skal vi så til også at være lovgivning? Hvis tingene er godkendt af fødevaremyndighederne og er i orden? Lige når det gælder buræg, så har vi faktisk stoppet, før kunderne gjorde det. Jeg har haft utilfredse kunder, som synes, at det er noget pjat. Det er folk, der har set produktionen, og som mener, at hønsene har det bedre der. Og det skal jeg ikke sætte mig til dommer over«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er kunderne selv, som skal vælge, og de viser jo med deres køb,  hvad de vil have. De stemmer med fødderne«.

Der har fra organisationen Bæredygtigt Landbrug været opfordringer til, at leverandører skulle boykotte Coops forretninger, men det har Poul Eriksen ikke oplevet.

»Vi har virkelig ikke brug for konfrontationer. Vi er på et marked, som er fladt. Der er ikke vækst i, hvor meget forbrugerne bruger på mad, så vi skal ikke op og slås med leverandører og kunder«.

Har I overvejet at melde jer ud af Coop?

»Det har vi slet ikke overvejet. Coop har beklaget, og det er godt. Samvirke er også et godt blad, som bliver læst af over en million hver måned, derfor sætter vi det også frem igen her 1. november når det kommer - uden gasmasker, og så håber vi, at ledelsen har fået et wake up call omkring de hensyn, man skal tage, når det gælder forskelle mellem by og land«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce