ALKOHOLLETTE. Danskerne er også interesserede i lidt stærkere sager blandt de alkohol-lette øl. 6 ud af 10 er parat til at prøve øl med moderate alkoholmængder og færre kalorier, hvis smagen er i orden.
Foto: RUNE PEDERSEN

ALKOHOLLETTE. Danskerne er også interesserede i lidt stærkere sager blandt de alkohol-lette øl. 6 ud af 10 er parat til at prøve øl med moderate alkoholmængder og færre kalorier, hvis smagen er i orden.

Fødevarer

Vi drikker mere alkoholfri øl

Nye varianter sætter skub i salget af øl uden alkohol.

Fødevarer

Danskerne slukker i stigende grad tørsten i alkoholfri øl.

Helt nye tal fra Nielsen Scan Track Dagligvareindeks viser, at der i 2015 blev solgt over 2,5 millioner liter øl med en alkoholprocent mellem 0 og 0,5 i dagligvarehandlen, 7-Eleven-butikker og benzinstationer. Det er en pæn sjat mere end salget på omkring 2,3 millioner liter i 2014 og 1,6 millioner liter i 2013.

»Væksten i salget af alkoholfri øl drives både af lanceringer i kategorien og af en øget efterspørgsel efter alkoholfrie og dermed sundere produkter«, melder Rasmus Sarauw-Nielsen, senior client executive hos Nielsen.

Coop, som driver Fakta, Kvickly, Irma og Brugsen-kæderne, udvider sortimentet af alkoholfri øl i næste måned. Blandt nyhederne på ølhylderne er en alkoholfri Kaiserdom Hefe weissbier, fortæller informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

LÆS ARTIKEL

I 2014 stod alkoholfri øl for 1,5 procent af det samlede ølsalg i Danmark – en stigning fra de 0,9 procent, som salget udgjorde i 2013. Hos Carlsberg venter man, at de alkoholfri øl vil tage 4-5 procent af det totale ølmarked i fremtiden.

Carlsberg Nordic blev lanceret i 2014 og stod sidste år for 37 procent af det samlede alkoholfri ølsalg i Danmark og i grænsebutikkerne.

Danskerne kan godt lide hvedeøl, så til foråret udskifter Carlsberg varianten Nordic Blond med en Nordic hvedeøl med 0,5 procent alkohol. Det oplyser Jeppe Boel, som er senior brand manager Carlsberg i Danmark.

Der er også interesse for lidt stærkere sager blandt de alkohol-lette øl. 6 ud af 10 er parat til at prøve øl med moderate alkoholmængder og færre kalorier, hvis smagen er i orden. Det fremgik, da analysevirksomheden Kundepanelet i sommer spurgte 1.800 øldrikkende danskere om deres omgang med alkohol.

97 procent svarede, at smagen er afgørende, mens prisen for en øl med lavere alkohol kun har betydning for 4 ud af 10.

Hver fjerde efterlyser et bredere udvalg og større synlighed af lav-alkoholiske øl i bl.a. supermarkeder, viser undersøgelsen lavet for firmaet TeeDawn, der sælger øl med lave alkoholprocenter.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler test fra Forbrug&Liv eller Helle Sindal, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce