Annonce
Annonce
Sundhed

S til festivaler: Overvej jeres samarbejde med tobaksfirmaer

Tobaksgiganter betaler millioner af kroner for eksklusiv adgang til publikum på steder, hvor de også kommer i kontakt med unge forbrugere. Det møder kritik fra Socialdemokraterne og Kræftens Bekæmpelse, der er bekymret for de unge helbred.

Jeg kan ikke appellere stærkt nok til, at festivalerne får skærpet deres syn på alvoren ved at ryge tobak

Flemming Møller Mortensen

Jeg synes, det er rigtig godt, at vi får skabt mere åbenhed om samarbejdet mellem tobaksindustrien og musikfestivaler«.

Sådan siger Socialdemokraternes sundhedsordfører, Flemming Møller Mortensen til, at Politiken i PS i dag via aktindsigt og ved hjælp af anonyme kilder kan afsløre, hvordan de to store tobaksproducenter British American Tobacco og Philip Morris betaler millionbeløb for at være eneforhandlere på forskellige danske musikfestivaler. Foruden sponsormillioner får festivalerne cigaretterne til favørpris og scorer fortjenesten. Dermed udgør tobaksaftalerne en del af festivalernes omsætning.

Ifølge markedsføringsloven er det forbudt at reklamere for tobak, og derfor er festivaler en af de sidste bastioner for tobaksindustrien, hvor de kan promovere nye brands og få deres produkter associeret med noget positivt.

»På Christiansborg har vi lavet love, der begrænser tobaksindustriens muligheder for at reklamere. Og det har vi gjort ud fra, at tobak er den største enkeltfaktor for udvikling af sygdom og død i Danmark. Tallene er skræmmende. Hvert år dør knap 14.000 af rygning. I trafikken dør cirka 150«, siger sundhedsordføreren.

Socialdemokraterne er klar til at se nærmere på de lovmæssige rammer i forhold til markedsføring af tobak på festivaler, hvis der er behov for det, fastslår han.

»Tobaksindustrien går til kanten af loven, og det kan man ikke fortænke dem i. Som lovgivere skal vi altid have et blik for, om balancen i lovgivningen er rigtig. Men jeg ønsker og opfordrer til, at civilsamfundet i form af foreningerne, der afholder disse festivaler, nøje overvejer, hvilket samarbejde og hvilke kontrakter de indgår med den mest sygdomsfremkaldende industrisektor i vores land«, siger Flemming Møller Mortensen.

»Jeg kan ikke appellere stærkt nok til, at festivalerne får skærpet deres syn på alvoren ved at ryge tobak. De bør overveje dette af samfundsmæssige grunde, da det positivt kan være med til at understøtte børn og unges fremtidige helbred«.

Hos Kræftens Bekæmpelse siger direktør Leif Vestergaard Pedersen:

»Når aftalerne er af så stor økonomisk betydning, understreger det, hvor betydningsfulde festivalerne er for tobaksindustrien. De sponserer jo ikke det her for at støtte musikken; det tror ingen jo på. Det handler om deres langsigtede forretninger«.

»Det her er den groveste spekulation i at udnytte folk, hvor de har det festligt og fornøjeligt, til at gøre folk hooked på tobak«, siger han.

De fleste politiske partier på Christiansborg ønsker generelt ikke flere skærpelser på tobaksområdet. Men stort set alle partier er enige om, at der skal mere fokus på de unges røg.

Forskning har vist, at jo tidligere man begynder med at ryge, jo større er sandsynligheden for, at man senere bliver storryger. Ligesom de, der er begyndt tidligt, har sværest ved at holde op.

»Derfor er det enormt vigtigt for industrien, at så mange unge som muligt får prøvet cigaretter – at få fat i de unge, selv om industrien i alle sine officielle statements skriver, at rygning er forbeholdt voksne«, siger forskningsoverlæge, ph.d. Charlotta Pisinger, fra Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed.

Selv om sundheds- og ældreminister Sophie Løhde (V) ikke kan forestille sig festivaler uden cigaretter, er det for hende »helt afgørende«, at festivalarrangørerne er bevidste om, at de har et ansvar og sikrer, at der ikke bliver solgt tobak til unge under 18 år.

Ifølge ministeren er det »rigtig ærgerligt«, hvis de unge bliver rygere efter at have været på festival. Men fordi der ikke officielt reklameres for tobak, er der lovgivningsmæssigt ikke noget at komme efter.

»Når det er sagt, kan det virke en smule dobbeltmoralsk, at tobaksfirmaer, der ellers hævder, at de udelukkende retter deres markedsføring mod voksne, indgår sponsoraftaler med festivaler, vel vidende at mange af gæsterne er helt unge«, siger Sophie Løhde.

Talspersoner fra Roskilde Festival, Skanderborg Festival og Muskelsvindfonden, der står bag Grøn Koncert, afviser at stoppe det lukrative samarbejde med tobaksgiganterne.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce