De tunge spejlballoner blev i nat sat på metrostationen på Kongens Nytorv.
Illustration fra kunstneren selv.
Foto: Jeppe Hein, Coloured Mirror Balloons, 2017/Galleri Nicolai Wallner, Copenhagen

De tunge spejlballoner blev i nat sat på metrostationen på Kongens Nytorv. Illustration fra kunstneren selv.

Nyt på Kgs. Nytorv: Har du tænkt over din spejlballon i dag?

Som en del af et nyt kunstværk er kilotunge spejlballoner blevet sat op i loftet på Kongens Nytorv metrostation i nat.

Byliv

De trætte morgenpendlere måtte sikkert gnide søvnen ud af øjnene og liiiige kigge en ekstra gang ved det syn, der mødte dem i morges på metrostationen ved Kongens Nytorv i København.

Over dem hang nemlig tre kilotunge metallisk-farvede balloner med spejlskær.

At gøre holdt og tænke over det anderledes i hverdagen er også netop meningen med det hele, for det er en del af kunstværket 'Coloured Mirror Balloons', som kunstneren Jeppe Hein har sat op.

Jeppe Hein er eller typisk kendt for interaktive kunstværker, hvor tilskueren bliver involveret på den ene eller den anden måde, ofte med et humoristisk strejf.

»Med mit værk ønsker jeg at få folk til at stoppe op et øjeblik. At holde en pause fra de daglige rutiner, se op og smile eller bare blive en smule mere bevidst om omgivelserne og de mennesker, vi passerer på vores vej«, siger han i en pressemeddelelse.

'Coloured Mirror Balloons' er støttet økonomisk af Niels Wessel Bagges Kunstfond, der også fik selve idéen til et kunstværk nede i metroen.

Hegnkunst flytter i dybet

Over 500 kunstværker har prydet hegnene omkring Københavns metrobyggerier i de seneste år, og derfor valgte Jeppe Hein at tage kunsten med ned i metroens dyb i stedet for.

Ballonerne vil fremover hænge flere forskellige steder i stationsrummet på Kgs. Nytorv, og der vil også blive føjet spejlballoner til den nybyggede station samme sted, når Cityringen åbner i 2019.

Foto: Jeppe Hein, Coloured Mirror Balloons, 2017/Galleri Nicolai Wallner, Copenhagen

Det vides endnu ikke, om lignende kunstinstallationer vil indfinde sig på andre metrostationer, men kundedirektør i Metroselskabet Rebekka Nymark udtaler i en pressemeddelelse:

»Vi vil gerne takke fonden for dens støtte til projektet, som i øvrigt har inspireret os til at undersøge mulighederne for lignende tiltag på andre kommende metrostationer«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce