Kunstbænk. »Jeg bruger bænken som et værktøj til dialog. Det er også derfor, bænkene snor sig på kryds og tværs«, siger Jeppe Hein, der står bag værket.
Foto: ANDERS RYE SKJOLDJENSEN

Kunstbænk. »Jeg bruger bænken som et værktøj til dialog. Det er også derfor, bænkene snor sig på kryds og tværs«, siger Jeppe Hein, der står bag værket.

Byliv

Tårnby har fået en '600 meter' lang blå kunstbænk

Kunstneren Jeppe Hein vil have folk til at sætte sig ned og tænke over livet.

Byliv

Den rejser sig op i et par meter og stråler som den skrigende blå bænk, den er. Og så forsvinder den ned under Tårnbys asfalt igen.

Går man fra Kastrup Metrostation til det gigantiske akvarium Den Blå Planet, vil man fremover støde på et 600 meter langt kunstprojekt. Otte steder på distancen forestiller en lyseblå bænk at sno sig op og ned gennem asfalten. Den slår loops og svinger sig som en balletdanser.

»Det er simpelthen bare et smil til livet«, siger den Berlin-baserede danske kunstner Jeppe Hein om værket, der oprindeligt er en bestillingsopgave fra Ny Carlsbergfondet og egentlig skulle have stået klar i 2014.

Først i løbet af de sidste tre dage er den blevet monteret i kommunens asfalt.

En ledetråd i byen

Jeppe Hein, der siden 1996 har arbejdet med forskellige former for bænke i sin kunst, fik til opgave at skabe et værk, som kunne binde metrostationen sammen med Den Blå Planet.

Vi lever i en verden, hvor alle kigger ned i jorden. Denne bænk skal give folk mulighed for at sætte sig ned og tænke over livet

Hos det stort anlagte akvarium, som har ligget ud til Øresund siden 2013, oplevede man, at folk havde svært ved at finde vej, fortæller kunstneren. Og et projekt om at gøre noget ved det problem harmonerede godt med kunstnerens egen profil.

»Det er ofte, hvad jeg gør. Jeg undersøger, hvordan man kan bruge kunstværker til at løse problemer i det offentlige, sociale rum. Hvordan man kan få et offentligt rum, der ikke fungerer, til at fungere igen«, siger han.

Derfor står den første af de otte bænke også på selve metrostationen i Kastrup. Den skal nemlig være en »ledetråd«, et blåt bånd, som man følger hele vejen hen til Den Blå Planet, hvor den sidste bænk desuden udgør en legeplads for de mindste.

GUIDE

Tilsvarende projekter med bænke fra Jeppe Hein, der går under navnet 'Modified Social Benches', er også at finde i New York og Paris.

I hvert land er det en ny opgave, fordi det offentlige rum og ikke mindst bænkene i dem bliver brugt på forskellig vis. For eksempel, siger han, sætter man sig i København ikke på en bænk, hvis der i forvejen sidder en anden person.

Bænke skaber dialog

Netop derfor er Jeppe Heins nye blå bænke også et forsøg på at få folk til at mødes på gaden.

»Det handler om at genskabe det sociale rum. Jeg bruger bænken som et værktøj til dialog. Det er også derfor, bænkene snor sig på kryds og tværs. På den måde kommer man tættere på hinanden, og det bringer empatien frem i os«, siger han.

Han har tilført bænken den blå farve og valgt at give den loops og andre snoninger for at gøre dialogen underholdende, fortæller Jeppe Hein. De skal have humor. Og det skal helst være sådan, at børn hiver i deres forældre for at få dem til at sidde på bænkene.

»De skal helst være en magnet, som indbyder folk til at bruge dem«, siger han om bænkene, der er udformet i aluminium og lakeret efterfølgende:

»Vi lever i en verden, hvor alle kigger på deres mobiltelefoner. Denne bænk skal give folk mulighed for at sætte sig ned og tænke over livet. For i dag tør ingen tage pauser«.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Ibyen, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

IBYEN