Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

PET opruster kampen mod cyberjihad

Danske islamister opfordrer til vold og drab på nettet. Udviklingen får PET til at ændre strategi.

Gem til liste

Da en hans venner på Facebook i maj uploader et billede af en hellig islamistisk kriger til hest, får det tyrkiskdanske MA til tasterne.

Her gentager den militante islamist fra Aarhus sin opfordring til voldelig jihad og til at bringe vantro ikkemuslimer »ud af mørket og ind i lyset med sværdet«.

Kort efter skriver han til en anden dansk islamist, MS, der i en lukket jihadgruppe på Facebook oplyser, at han »relativt nemt« kan »sætte jer i kontakt med vor yemenitiske brødre i Ansar al-Sharia (al-Qaeda i Yemen, red)« – og dermed skride fra ord til handling.

LÆS OGSÅTre mænd dømt for våbenhandel med PET

MA og MS indgår i det netværk af danske cyberjihadister, Politiken gennem flere måneder har optrevlet og kortlagt.

Ifølge førende eksperter kan islamisternes stigende aktivitet på sociale medier føre til konkrete terrorhandlinger i den virkelige verden, og derfor opruster Politiets Efterretningstjeneste (PET) nu i kampen mod cyberjihad og iværksætter en ny indsats mod radikalisering på nettet.

Radikaliseringen skal opdages tidligere
SSP-arbejdere, lærere og forældre skal have nyt fokus på internettets tag i de unge, så radikaliseringen opdages tidligere. Og så vil PET »gentænke vores forebyggelsesindsats, som ikke længere kun vil foregå fysisk, men også elektronisk«, siger PET-chef Jakob Scharf.

Det er den gradvise ?grooming?, som er ny og farlig

Jakob Scharf, PET-chef

I dag bekæmper PET radikalisering gennem blandt andet opsøgende arbejde i lokalområder.

Men radikaliseringen er i vid udstrækning flyttet fra mørke kælderlokaler og ud i internettets undergrund, og derfor flytter PET ressourcer til arbejdet med at imødegå radikalisering på sociale medier som Facebook og YouTube.

LÆS OGSÅBriterne vil jagte terrorister på Facebook

»Det er noget, vi nu kommer til at fokusere meget mere på i den forebyggende indsats. Vi ser en ny tendens til, at de sociale medier bruges mere aktivt i en radikaliseringsproces«, siger Jakob Scharf.En arbejdsgruppe under PET er desuden nu ved at finde nye på metoder til at komme cyberradikaliseringen i møde.

Terrorforsker Magnus Ranstorp fra den svenske Försvarshögskolan kalder udmeldingen »opsigtsvækkende«:

»Scharf definerer her et helt nyt område for PET, som får stor betydning for kampen mod radikalisering og terror.

Facebook virker tilforladeligt
Med udgangspunkt i en række radikale herboende muslimers profiler på Facebook har Politiken fulgt islamisternes spor videre ind i lukkede udenlandske jihadfora. Og der tegner sig et billede af et netværk af primært unge muslimske mænd, der hylder militante budskaber.

De fleste er født eller opvokset i Danmark, hvor de går i gymnasiet eller har ordinære job som kommunal omsorgsmedhjælper eller flymekanikerlærling.

Men samtidig trækker de tråde til tidligere terrordømte i Vollsmosesagen og til fodsoldater i terrorbevægelser som pakistansk Taleban, al-Qaeda og al-Shabaab.

LÆS OGSÅNu falder dommen over terror-anklagede fra Vollsmose

De sociale medier er ifølge Scharf særligt farlige for radikaliseringen af unge muslimer, fordi de »legitimerer meget voldelige synspunkter ved at sætte dem ind i en tilforladelig ramme«.

»Der bruges en symbolik og en retorik, som bunder i det militante, men som ser mindre farlig ud. Og så linkes der typisk videre til steder på internettet, der har en meget mere voldsom retorik. Det er denne gradvise ’grooming’, hvor man vænner brugerne til mere voldelige budskaber, som er ny og farlig«.

Og de voldelige ytringer på nettet er ikke bare tom snak, understreger Aaron Y. Zelin, terrorforsker ved The Washington Institute, der indsamler og analyserer militant islamistisk propaganda på nettet:

»Vi har allerede set flere eksempler på, at en radikaliseringsproces på nettet har ført til angreb i den virkelige verden«.

PolitikenPlus
  • Orange & Rosé vin, 12 flasker Oplev denne smagskasse med seks forskellige vine. 3 orange og 3 rosé. 12 flasker, så du kan opleve hvad orangevin er og nyde de skønneste rosévine.

    Pluspris 1.360 kr. Alm. pris 1.602 kr. Køb
  • LEGO filmen I den allerførste LEGO® biograffilm i fuld længde følger vi Emmet, en helt almindelig LEGO® minifigur, der fejlagtigt bliver opfattet som den mest ekstraordinære person i hele verden.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Cykelskygger 2 Det er et klassisk motiv ? et, som flere af Politikens fotografer har rettet deres kameraer mod og foreviget: Aftensolens leg med de travle trafikanter på Rådhuspladsen.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.725 kr. Køb
  • Skammel Grebet i midten af siddefladen på 'PICK ME'-skamlen, inviterer til at løfte den op og tage den med rundt i hjemmet. Brug den som ekstra siddeplads, sengebord, afsætningsplads m.m.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.299 kr. Køb
  • The Laughing Boy Skulpturen 'Laughing Boy' kan ikke hedde meget andet, end den gør. For ikke bare storgriner den nye figur i stentøj, som kunstneren Leif Sylvester har lavet.

    Pluspris 999 kr. Alm. pris 1.249 kr. Køb