Annonce
Annonce
Danmark

2014 blev et stort år for cyklismen

Nu kører det for alvor for de tohjulede. Cyklisternes forbund vil dog have endnu mere medvind, og minister er lydhør.

Annonce

Danskerne bruger nu deres cykler mere, end de har gjort de seneste 20 år. Nye tal fra Vejdirektoratet viser, at der i 2014 i alt blev cyklet cirka 3,1 milliard kilometer i Danmark – svarende til lidt mere end middelafstanden mellem Jorden og planeten Uranus.

Det er 7 procent mere end i 2013 og fjerde år i træk med mærkbar stigning. Den tendens vil transportminister Magnus Heunicke (S) have til at fortsætte.

»Vi har investeret massivt i cykelområdet de seneste år, men nu rykker andre lande på sig, og det ville være ærgerligt at blive overhalet«, siger han.

Regeringen har siden 2012 fundet 420 nye millioner kroner til området, og i år fordeles i alt 190 millioner med diverse forligspartier, især til cykelparkering og de såkaldte supercykelstier. Typisk betaler kommunerne 60 procent og staten 40 procent af et projekt.

Supercykelstierne

Transportministeren fremhæver især supercykelstierne – ruter med meget få stoplys, og som er oplyst og har pumper og andet udstyr.

For eksempel har ruten fra Farum til København fået 52 procent flere pendlere, siden den blev supercykelsti i 2012, og også Albertslund-ruten har fremgang. Der er bevilget penge til yderligere ni supercykelstier i hovedstadsområdet og en i Aarhus.

LÆS OGSÅ Supercykelsti får flere pendlere i sadlen

I sommeren 2014 lancerede ministeren den nye nationale cykelstrategi ’Danmark – op på cyklen’, hvor målet ikke mindst er at gøre det mere attraktivt at tage cyklen til hverdag – på job og i skole:

»Det kræver, at vi i tæt samarbejde med kommunerne fortsat skaber gode og indbydende rammer«, siger Heunicke.

Lavthængende frugter plukket

Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam, er enig. Han mener, at man nu ser effekten af den femårige cykelpulje, som blev afsat ved trafikforliget 2009 efter heftigt lobbyarbejde fra Cyklistforbundet.

»Det er glædeligt, at det virker, men indsatsen skal fortsættes – og meget gerne forstærkes. Lige nu er cykelpuljerne tomme efter 2015 og frem«, påpeger Klaus Bondam.

Han mener, at der snarest skal afsættes en ny flerårig cykelpulje til medfinansiering af kommunale cykelprojekter, vidensindsamling og innovation.

»En milliard var et flot beløb i 2009, hvor udgangspunktet var nul kroner, men der skal mange flere penge på bordet, for nu har vi plukket de lavthængende frugter. En flerårig pulje giver kommunerne en tidshorisont, som de kan arbejde med«, siger Bondam.

Skolecykling skal boostes

Initiativerne på børneområdet skal koordineres bedre, mener han. For eksempel skal stat, kommuner og skoler samarbejde mere systematisk om at »booste skolecyklingen«, som Bondam siger.

LÆS OGSÅKom nu med en milliardpulje til cyklisterne

Indsatsen i de mellemstore byer skal styrkes, fordi man mange steder fortsat mangler cykelstier og har relativt få penge i kommunekassen. I de største byer skal man arrangere medfinansiering fra staten til storstilet cykelparkering ved stationer og andre knudepunkter. Og endelig skal der investeres i indsamling af ny viden på cykelområdet – om vaner, barrierer og den slags.

»Vi skal for eksempel vide mere om, hvordan vi flytter bilister til cykel, ikke mindst på de mange korte bilture«, siger Bondam.

Minister fik stjålet cykel

Transportministeren siger, at han også godt ville have haft flerårige puljer.

»Men det lykkedes dog at få 190 millioner kroner igennem for i år. Herunder jo altså betydelige midler til blandt andet sikker cykelparkering ved stationer. Det virker, det ved jeg fra mig selv: Jeg har fået stjålet en lækker cykel ved Næstved Station og cykler derfor nu derned på en gammel havelåge«, siger Heunicke.

Tallene viser også, at det er omkring hovedstadsområdet og de store byer, man cykler mere, mens det kniber i provinsen. Hvad vil du gøre for at undgå, at det skæve Danmark bliver endnu skævere?

»Det er rigtigt, at udviklingen i cyklismen desværre kan forstærke en tendens, vi ser andre steder, med øget skævhed i sundhed og den slags. Umiddelbart tænker jeg jo, at det burde være mindst lige så tillokkende at cykle i Vandkantsdanmark, fordi der jo ofte er smukt og ikke så meget trafik«, siger ministeren.

LÆS OGSÅKloge trafiklys skal give grønt lys for cykler

Jo, men samtidig er der ofte lange afstande og ikke ret mange penge til cykelstier.

»Ja, men det lykkes jo nogle kommuner at være innovative nok til at bryde tendensen, blandt andet Randers og Varde, der begge har været årets cykelby. Vi vil nu se nærmere på de gode eksempler i en stor tværgående evaluering af cykelpuljernes effekt«, siger ministeren.

Evalueringen skal give bedre viden om, hvor man får mest cyklisme for pengene, og skal hjælpe kommunerne til at lære af hinandens best practice. Vejdirektoratet skal have en foreløbig analyse færdig inden udgangen af i år.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce