Annonce
Annonce
Danmark

Fagforbund vil gennemgå retningslinjer efter Mohamad-sag

HK Handel vil nu revidere Dansk Supermarkeds personalehåndbog.

En situation som den, 17-årige Bilka-ansatte Mohamad Al Jawerheri havnede i kort før nytår, må ikke kunne opstå igen.

Det mener fagforbundet HK Handel, der nu har sat sig for at gennemgå Dansk Supermarkeds personaleretningslinjer nøje. Det oplyser faglig sekretær i HK Handel, Jeanette Hahnemann.

Hun er glad for, at Mohamad Al Jawerheri har fået en undskyldning, men der er stadig behov for at gøre mere.

LÆS OGSÅ Bilka: Mohamad kan få sit job tilbage

HK Handel vil derfor kigge på den del af Dansk Supermarkeds personalehåndbog, der beskriver retningslinjerne for medarbejdernes ytringsfrihed.

»Den måde, som Mohamad blev afskediget på, kan vi ikke på nogen måde acceptere. Vi har tegnet overenskomst med Dansk Supermarked, og derfor er vi nødt til at sikre os, at det her ikke kan gentage sig«, siger Jeanette Hahnemann.

Grænserne skal gøres mere tydelige

HK Handel oplever flere og flere sager af samme type som Mohamad Jawerheris. Men indtil nu har der ikke været nogen regler for, hvordan den slags sager skal håndteres. Men det skal laves om nu.

»Det bliver mere og mere aktuelt, hvad man må og ikke må på de sociale medier. Derfor skal vi have en fast strategi for, hvad vi gør. Ellers render man ind i den her slags sager igen og igen«, siger Jeanette Hahnemann.

Hvordan vil I mere konkret lægge sådan en strategi?

»Det skal gøres mere tydeligt over for medarbejderne, hvor grænsen går. Rent lovgivningsmæssigt er der nogle krav om, hvad man må ytre sig om på de sociale medier i forhold til sin arbejdsplads. Men der er også et stort gråzoneområde og det er det, vi skal have en klar aftale om. Vi vil se på, om Bilka på nogen måde kunne have gjort sådan, at de ikke var havnet i den her situation«.

Håndbog er »vagt formuleret«

Mohamad Al Jawerheri er »glad for«, at HK Handel nu vælger at gå ind i sagen, siger hans advokat, Nima Nabipour.

Mohamad Al Jawerheri har endnu ikke taget stilling til, om han vil tage imod Bilkas tilbud om at få sit job tilbage. Men han er» tilfreds« med det, der er kommet ud af mødet, og at Dansk Supermarked nu tilsyneladende vil stramme op på procedurerne, fortæller Nima Nabipour.

»Det kunne jo være rart, hvis det her kan føre til, at en lignende situation ikke kommer til at ramme andre arbejdstagere i Dansk Supermarked«, siger Nima Nabipour.

LÆS OGSÅ 17-årige Mohamad: »En internetdebat fik mig fyret fra Bilka«

Dansk Supermarkeds personalehåndbog var »meget vagt formuleret«, når det kom til medarbejdernes ytringsfrihed, mener Nima Nabipour. Han håber, det vil ændre sig, nu hvor HK går ind i sagen.

»For at man kan stille krav til medarbejderne om, at de i skal ytre sig i deres fritid om bestemte ting, så kræver det, at man får oplyst sine rettigheder i personalehåndbogen. Men på det punkt er Dansk Supermarkeds håndbog meget utydeligt formuleret, så der er behov for at stramme op«, siger han.

Dansk Supermarked: Anledning til at blive bedre

Hos Dansk Supermarked hilser pressechef, Mads Hvitved Grand, HKs initiativ velkommen.

»Vi er helt åbne over for en dialog med HK og andre. Sådan en sag som den her er jo altid en anledning for os til at blive bedre«, siger han.

Men han mener ikke, at der nødvendigvis er behov for at lave retningslinjerne om. I Dansk Supermarkeds personalehåndbog står der nemlig ikke noget »opsigtsvækkende«, mener Mads Hvidtved Grand.

LÆS OGSÅ Facebook-brugere efter Mohamads fyring: Boykot Bilka!

Her fremgår det blot, at man har loyalitetsforpligtelse over for sin arbejdsplads, pointerer han.

»Men i og med at vi erkender at have begået procedurefejl i forbindelse med Mohamads opsigelse, så vil et helt naturligt første skridt være at sikre, at vi efterlever de procedurer der er, og ikke nødvendigvis bare begynde at lave dem om«.

Hvordan kommer Dansk Supermarked så konkret til at tage ved lære af Mohamad Jawerheris sag?

»Vi har over 40.000 medarbejdere, og derfor er det umuligt ikke at begå fejl indimellem. Men det handler om at minimere fejlene og gøre det helt klart for medarbejderne i de enkelte varehuse, hvad deres ansvar er. Derfor giver det altid god mening, også på baggrund af denne specifikke sag, at vurdere, om procedurerne nu også er klart nok beskrevet«.

Redaktionen anbefaler

Mohamad: Bilka skal stilles til ansvar, når vi mødes

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce