Annonce
Annonce
Danmark

Inspektør bryder 26 års tavshed: professionelle stod bag mordbrand

Søfartsstyrelsens skibsinspektør, Flemming Thue Jensen, afslører afgørende nyt om mordbranden på ’Scandinavian Star’ for 26 år siden. Det indsnævrer kredsen af mistænkte.

»Det var en ond, bevidst og planlagt handling«. Kilde: politiken.tv / tilrettelæggelse: Lars Halskov & Nima Hajarzadeh
Annonce

Mordbranden på ’Scandinavian Star’ i april 1990 var nøje planlagt og blev udført af en eller flere brandstiftere med et indgående kendskab til passagerskibe og brandforløb – og der blev begået bevidst sabotage mod et hydraulikrør, hvilket var med til at skabe en hidtil uset heftig brand.

Det mener Søfartsstyrelsens daværende hovedundersøger af branden, Flemming Thue Jensen. Han bryder 26 års tavshed og fortæller for første gang offentligheden om sine observationer på det brandhærgede skib, hvor 159 mennesker mistede livet natten til 7. april 1990 på vej fra Oslo til Frederikshavn.

Hans oplysninger indsnævrer kraftigt kredsen af mistænkte.

Den daværende skibsinspektør var en af de første, som kom om bord på det brandhærgede skib, da det var blevet bugseret til den svenske by Lysekil. Gennem tre dage undersøgte han arnestederne for de påsatte brande. Han konstaterede, at brandmønstret ikke var tilfældigt.

»Det måtte være en bevidst handling, som var planlagt. Det var ikke en eller anden tosse, der var gået forbi og havde strøget en tændstik«, siger Flemming Thue Jensen.

Madrasbunde af jern forhindrede en branddør i at lukke, så hovedbranden kunne sprede sig som en ildkugle op i skibet, og ilden fik luft, fordi der blandt andet blev brugt en særlig skibsklods for at holde en skydedør åben til vogndækket.

Ny påsat brand

Hovedbranden var den anden påsatte brand på skibet, og Flemming Thue Jensen konstaterede, at en usædvanlig kraftig tredje brand omkring 12 timer efter hovedbranden også var påsat. Et hydraulikrør var blevet brudt op, og der var stillet madrasser op, så ilden kunne få fat. Formentlig blev der tilkoblet dieselolie, som blev pumpet ud gennem det brudte rør, for der var olie i gangen.

»Det var sabotage«, mener Flemming Thue Nielsen.

FOTO Branden, der chokerede Norden

Oplysningerne er i direkte modstrid med norsk politis officielle forklaring, som fastslår, at tredje brand var en genopblussen af den oprindelige hovedbrand.

I juni 2014 måtte politiet i Oslo erkende, at der ikke var beviser mod en dansk lastbilchauffør, som politiet oprindelig udpegede som den sandsynlige gerningsmand – og som døde i hovedbranden. Siden har Oslos politi efterforsket sagen igen.

Flemming Thue Jensens oplysninger er særligt interessante, fordi der ud over brandfolk kun var få besætningsmedlemmer om bord på skibet, da oliebranden brød ud. De overlevende passagerer var på det tidspunkt evakueret.

Da han som Søfartsstyrelsens repræsentant afgav forklaring i Sø- og Handelsretten fire dage efter brandene, fortalte han ikke om det brudte olierør. Styrelsens ledelse gav ham kun mandat til at fortælle Sø- og Handelsretten om tiden op til og under hovedbranden – og dermed kun om de to første af de mindst fire brande på skibet. Det svarede til halvanden time af de 38 timers brandforløb på skibet.

I foråret 1990 gik han derfor mundtligt videre med sin viden om brandforløbet til norsk politi i to omgange, men han blev aldrig indkaldt til en afhøring.

TIDSLINJEScandinavian Star fra 1971 til i dag

»Norsk politi er gået blindt efter, at brandstifteren var en af passagererne. De har lukket øjnene for, at en eller flere brandstiftere kan være fra besætningen. Hvis de havde formået det, lå de faktuelle kendsgerninger for fødderne af dem«, siger Flemming Thue Jensen.

Oslos politi har fået forelagt indholdet i Flemming Thue Jensens viden om brandforløbet og kritikken af politiet. Men ved redaktionens slutning havde Oslos politi ikke svaret på Politikens spørgsmål.

Vil gerne afhøres

I morgen, søndag, stiller Flemming Thue Jensen op til pressemøde i Oslo for at fortælle om sin viden om mordbranden på ’Scandinavian Star’, og han vil gerne afhøres af norsk politi og af den undersøgelseskommission, som det norske Storting har nedsat.

»Jeg vil gerne have sandheden frem«.

Men hvorfor træder du først frem nu?

»Jeg har været bundet på hænder og fødder. Indtil for et halvt år siden var jeg en af cheferne i Søfartsstyrelsen«, siger den pensionerede skibsinspektør.

Hans forklaring om brandforløbet stemmer overens med tidligere oplysninger fra den private norske ekspertgruppe fra ’Stiftelsen Etterforskningen av Mordbrannen på Scandinavian Star’.

»Flemming Thue Jensens oplysninger afklarer diskussionen om hydraulikrøret, og det må have været besætningsmedlemmer, som har gjort det. Der var ingen passagerer om bord på det tidspunkt. Nu må den norske rigsadvokat sikre, at denne påsatte brand indgår på lige fod med alt andet i politiets efterforskning«, siger Gisle Weddegjerde, der er skibsinspektør og skibsteknisk efterforsker for Stiftelsen.

Politiken har været i kontakt med Flemming Thue Jensens daværende chef, Knud Skaareberg Eriksen, der dengang var leder af Søfartsstyrelsens opklaringsenhed i forhold til maritime ulykker, men han ønsker ikke at udtale sig.

Læs mere om sagen i søndagens udgave af Politiken.

Skibsinspektør: Professionelle satte ild til Scandinavian Star

Kilde: politiken.tv / Nima Hajarzadeh, Henrik Haupt, Lars Halskov

For abonnenter
Redaktionen anbefaler

»Jeg vil ikke gå i graven med min viden«

Del link
Relaterede artikler
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce