Stigning i antallet af studerende, der er psykisk syge, betyder at flere har brug for hjælp til at komme igennem studiet.
Foto: Miriam Dalsgaard

Stigning i antallet af studerende, der er psykisk syge, betyder at flere har brug for hjælp til at komme igennem studiet.

Antallet af studerende, der får hjælp til psykiske problemer, er firdoblet

Nu skal mentorer have mere uddannelse for at kunne hjælpe dem igennem.

Danmark

Antallet af studerende, som får hjælp til at gennemføre deres studium på grund af psykiske problemer, er mere end firdoblet på bare 6 år.

Fra 396 studerende i 2010 til 1.852 studerende sidste år.

Hvis de psykiske og fysiske funktionsnedsættelser lægges sammen, er det 7.000 studerende, som for øjeblikket får hjælp af såkaldte mentorer.

Det viser tal fra Undervisningsministeriet.

De unge er under et stort pres for at præstere både fagligt og socialt, og det har konsekvenser

»Vi oplever nærmest en eksplosion i antallet af studerende, som har brug for hjælp til at komme gennem deres uddannelse«, siger administrerende direktør Jens Hornemann fra Bruger – Hjælper Formidlingen, der er Danmarks største leverandør af hjælp til børn og unge med fysiske eller psykiske handikap.

Jens Hornemann peger på to grunde til stigningen: bedre diagnoser og bredere optag på de videregående uddannelser.

Diagnoserne spænder vidt, fra enkle fobier over lettere stressrelaterede depressioner til alvorligere sygdomme som skizofreni, paranoia og adhd.

»Det er langtfra alle med behov for hjælp, som får det i dag. For bare at overskue tilskudsmuligheder og få den hjælp, man har brug for, kræver i sig selv ressourcer«, siger Jens Hornemann.

Carsten Obel, som er direktør for Center for Sundhedssamarbejde på Aarhus Universitet, bekræfter tendensen til, at flere studerende slås med psykiske problemer.

»Det er et forhold, som vi kan se udvikle sig, men som vi ved alt for lidt om. Der er behov for større viden på det område. De unge er under stort pres for at præstere både fagligt og socialt, og det har konsekvenser«, siger han og henviser til en landsdækkende undersøgelse, som alle elever i 9. klasse netop nu er inviteret til at deltage i, og som vil give mere viden om, hvordan de psykiske problemer opstår.

»Vi skal uden tvivl helt ned i folkeskolen for at forebygge de problemer, som studerende løber ind i senere i uddannelsen. De unge er ikke i sig selv blevet svagere end tidligere. Men der er mange ting, der presser dem, herunder strukturen i uddannelsessystemet, som – for nogle – på ingen måde er ideel i forhold til at udvikle deres potentiale«, siger han.

Mere uddannelse

For at dække det stigende behov er det besluttet, at mentorerne skal have mere uddannelse.

I 2016 og 2017 vil der som led i uddannelsesforløbet blive afholdt workshops og supervisionsforløb for støttepersoner over hele landet. Studenterrådgivningen står for forløbene på de lange videregående uddannelsesinstitutioner i hovedstadsområdet og på Aalborg Universitet.

Forløbene skal give større viden om psykiske lidelser og afklaring af mentorernes roller og opgaver. Desuden får mentorerne tilbud om individuel supervision.

Direktør for Studenterrådgivningen Sten Kruse-Blinkenberg siger, at den styrkede uddannelse er afgørende, fordi støttepersoner i mange tilfælde er studerende.

»Inden Undervisningsministeriet oprettede en uddannelse til mentorer, var der eksempler på, at mentor og mentee ikke vidste, hvordan de skulle bruge hinanden. Det er allerede blevet bedre og bliver endnu bedre med den styrkede uddannelse«, siger han.

»Det kan for eksempel være unge med autisme eller lignende vanskeligheder. Nogle af dem har sociale vanskeligheder, og det kan en mentor jo misforstå og tro, at han eller hun skal hjælpe dem til at komme med ned i fredagsbaren. Og det er ikke lige det, der skal til«, siger Sten Kruse-Blinkenberg og peger på, at der nu er brug for skarpere opgavebeskrivelse for at undgå den slags faldgruber.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Tysk valg: Kandidaternes popularitet

Annonce