Bycyklerne er stadig i drift, på trods af at leverandøren bag cyklerne Gobike er gået konkurs. Interne uenigheder i By- og Pendlercykel Fonden om bycklernes fremtid har ført til at bestyrelsesformanden har trukket sig.
Foto: Lasse Kofod (arkiv)

Bycyklerne er stadig i drift, på trods af at leverandøren bag cyklerne Gobike er gået konkurs. Interne uenigheder i By- og Pendlercykel Fonden om bycklernes fremtid har ført til at bestyrelsesformanden har trukket sig.

Formand for bycykel-fond er gået af

Nikolaj Bøgh er gået af som bestyrelsesformand for By- og Pendlercykel Fonden. Det sker efter uenigheder i fonden og afsløring af privat sms-korrespondance.

København

Bestyrelsesformand for den kriseramte By- og Pendlercykel Fond Nikolaj Bøgh har mandag valgt at trække sig fra sin post.

Fonden er stiftet af Københavns og Frederiksberg kommuner samt DSB, og den står for bycyklerne i hovedstaden, der indtil nu har fået leveret cykler fra Gobike.

Nikolaj Bøghs beslutning sker efter interne problemer i samarbejdet mellem cykelfonden og Gobike. Søndag kunne Jyllands-Posten yderligere berette om en privat SMS-korrespondence, der afslørede intriger mellem Nikolaj Bøgh og fondens direktør, Tina Füssel.

Intriger i fonden

I sidste uge gik Gobike konkurs. Det startede en ballade både internt i fonden og med leverandøren Gobike.

Cykelfonden havde tilkendegivet at hjælpe firmaet med en redningsplan for at undgå Gobikes konkurs. Nikolaj Bøgh havde på eget initiativ sendt et brev til Gobike den 24. februar, hvori der stod, at firmaet ikke havde misligholdt deres aftale. En uge efter trak cykelfondens bestyrelse det brev tilbage.

Nikolaj Bøgh, der udover formandsposten er konservativt byrådsmedlem i Frederiksberg Kommune, havde efterfølgende skrevet i en sms til Gobikes direktør Torben Aagaard, at han var blevet udsat for et »bagholdsangreb« i bestyrelsen.

Bøgh mente, at bestyrelsen var blevet enige om at give selskabet støtte til redningsplanen sammen med andre investorer, men den beslutning blev der lavet om på. Cykelfonden troede ikke på redningsplanen alligevel. Det førte til mistillid fra Gobike og også indbyrdes i fonden.

Brug for nye kræfter

Nikolaj Bøgh har i dag besluttet at stoppe.

»Vi har haft et vældigt turbulent forløb med uenighed både internt og eksternt. Nu er der behov for at trække en streg i sandet og komme videre«, siger han.

»Det er vejs ende for mit vedkommende, og jeg er glad for at Niels har sagt ja til det her krævende formandskab«, siger Nikolaj Bøgh.

Hvad skal der til for at få rettet op på fondens problemer?

»Vi skal have ryddet op i de folk, der har med det at gøre. Jeg vil ikke stå i vejen for, at cyklerne kan komme op at køre under et nyt ejerskab. Men vi har haft nogle interne uenigheder, og efter min mening er der nu brug for, at der kommer nye kræfter til«, siger Nikolaj Bøgh.

Indtil videre er det lykkedes at opretholde driften af de københavnske bycykler. Jyllands-Posten skriver, at fonden nu arbejder på selv at overtage driften.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce