Annonce
Annonce
Politik

Brand-måling: Mette Frederiksen synker tættere på Lars Løkke

Mette Frederiksens politiske brand falder, men hun er stadig langt foran Lars Løkkes skrantende image.

Annonce

Skyggekabinettet har i samarbejde med Norstat foretaget en ny måling af statsministerens og oppositionslederens politiske brands.

Målingen viser, at selv om Frederiksen stadig har Lars Løkke bag sig, er statsministeren tættere på oppositionslederen end nogensinde før.

Og det er ikke fordi Løkke har fået skuden på ret køl og ædt sig ind på Frederiksen. Slet ikke.

Det er fordi Frederiksen taber terræn.

Politisk brand – hvad er det?

Alle varemærker - også politikerne - kan måles ud fra deres brand.

Et politisk brand består af de ord og billeder, som vi tænker på, når vi hører navnet på en bestemt politiker eller et parti.

Et eksempel kan findes hos en af undersøgelsens respondenter, som bruger ordet 'kystbanesocialist' til at beskrive Frederiksen. En anden tilskriver Løkke ordet 'taburetklamrende'.

I undersøgelsen har vi stillet 1.000 personer spørgsmålet:

»Hvad tænker du på, når du læser navnet på partilederen ’Mette Frederiksen’ /'Lars Løkke'?«. Derefter har vi bedt respondenterne om at vurdere deres egne indskydelser som enten positive, negative eller neutrale.

De mange associationer har vi sat på formel og konstrueret et brandindeks, som går fra 0 til 100. 100 beskriver en situation, hvor ingen associationer er negative. 0 beskriver en situation, hvor ingen er positive.

Den politiske brandværdi giver altså bud på kandidaternes kampform ved at måle andelen af positive indskydelser, som vælgerne får, når vi mindes om de to statsministerkandidater.

Metoden bygger på den videnskabelige artikel ’Measuring Political Brands’, som for nylig blev udgivet i tidsskriftet Journal of Political Marketing.

Frederiksen falder tilbage og Løkke holder stille

Den nye brandmåling viser et fortsat forspring til oppositionsleder Frederiksen. Det er imidlertid mindre end nogen af de tidligere brandmålinger, Skyggekabinettet har foretaget.

En tredjedel af den føring Frederiksen havde tilbage i november 2015 – umiddelbart efter hun overtog formandsposten fra Helle Thorning-Schmidt – er skyllet ud. Og det er til trods for, at Lars Løkkes brand stadig har til gode at opleve en fremgang.

Denne gang har vi også målt DF-leder Kristian Thulesen Dahls brand. Han placerer sig pænt mellem Løkke og Frederiksen med en brandscore på 40.1.

Vælgernes top 10

Dykker vi længere ned i vælgernes myriade af mentale billeder om Løkke, Frederiksen og Thulesen, så får vi et mere nuanceret billede af befolkningens oplevelse af dem.

Skyggekabinettet har samlet en top 10-liste med ord som danskerne forbinder med de tre toppolitikere. Tjek den ud her og se hvem der bliver kaldt »svigermors drøm«:

FÅ OVERBLIKKET Det siger vælgerne om Løkke, Frederiksen og Thulesen

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce