Foto: Simon Fals

Regeringen vil lempe afgiften på en Mercedes med godt 100.000 kroner

FDM jubler over udsigt til markant lavere registreringsafgift, mens klimaet ifølge tænketanken Concito vil blive taberen.

Politik

Partileder Anders Samuelsen (LA) tøvede ikke med at kalde det »helt klart den største dag i partiets historie«, da han i november 2015 med champagne og jordbærtærte fejrede en finanslovsaftale om at sænke registreringsafgiften på biler: »Her bliver der virkelig konkret betalt tilbage til dem, der stemte på os«, som han forklarede.

Og nu kan der meget vel snart komme endnu mere valuta for stemmerne.

Ifølge flere regeringsdokumenter med indhold fra det kommende skatteudspil, som Politiken er i besiddelse af, skal bilkøbere slippe langt billigere. Særligt hvis de drømmer om biler i den dyre ende af skalaen.

»FDM ville synes, det var en fantastisk god løsning at sætte afgifterne ned på den måde. Det vil være en rigtig stor sænkning, og det vil være historisk, hvis man gør det«, siger politisk chef i FDM Torben Lund Kudsk om forslaget.

I stedet for de nuværende to forskellige afgiftssatser skal der ifølge planen fremover kun være én. I dag betaler en bilkøber 105 procent i registreringsafgift af de første 106.600 kroner af bilens værdi. Er bilen dyrere end det, lyder afgiften på værdien derover på 150 procent.

Det vil være en rigtig stor sænkning, og det vil være historisk, hvis man gør det

Regeringens forslag går ganske enkelt ud på at droppe den højeste afgift og lave én samlet på 100 procent. En sådan øvelse skulle ifølge forslaget angiveligt medføre et prisfald i omegnen af 35.000-40.000 kroner for en familiebil.

Mercedes bliver 103.000 billigere

Forslaget kommer oven i, at regeringen også sidste år og forrige år sænkede registreringsafgiften på personbiler. Da Liberal Alliance i 2015 skålede i champagne, var det således, fordi finansloven for 2016 bød på en sænkelse af den høje procentsats fra 180 til de nuværende 150 procent.

Det betød, at en såkaldt mellemstor familiebil blev 10.000-20.000 kroner billigere.

Også ved finanslovsaftalen for 2017 sidste år ændrede politikerne registreringsafgiften. Her blev grænsen for, hvornår man skal betale den høje afgift på 150 procent – det såkaldte skalaknæk – hævet fra 84.600 kroner til de nuværende 106.600 kroner. Ifølge Finansministeriet betød det, at en mellemstor familiebil ville blive 8-10.000 kroner billigere i registreringsafgift.

Politiken har bedt De Danske Bilimportører regne på, hvad det nye forslag vil betyde for forskellige biltyper.

En Volkswagen UP! vil eksempelvis blive omkring 3.000 kroner billigere, mens en Mercedes i E-klassen vil blive lidt over 100.000 kroner billigere med forslaget. En Passat 1,4 vil ifølge Danske Bilimportører blive cirka 38.000 kroner billigere.

Torben Lund Kudsk fra FDM betegner da også forslaget som markant mere omfattende end de to foregående sænkelser.

Det er ikke så tit, man hører jer juble over noget med bilafgifter ...

»Nej.... men det er så også kun tredje gang i mere end 80 år, man i givet fald vil sætte den ned«.

Og vil tredje gang i givet fald være lykkens gang for jer?

»Ja, det vil være rigtig, rigtig fint. Det vil være rigtig, rigtig fint«, siger Kudsk, der dog tilføjer, at drømmescenariet for FDM er en omlægning til en såkaldt teknisk afgift, hvor afgiften beregnes ud fra eksempelvis CO2-udledning og vægt i stedet for den værdibaserede registreringsafgift.

»Men det her vil være et første vigtigt skridt«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hos Danske Bilimportører håber direktør Gunni Mikkelsen meget, at registreringsafgiften bliver en del af efterårets forhandlinger.

»Vi hilser naturligvis en afgiftsnedsættelse meget velkommen, men minder politikerne om, at vi meget gerne ser en generel omlægning af registreringsafgiften til at være baseret på teknik som for eksempel CO2 og vægt, så vi får en mere intelligent beskatning, der sikrer mere miljørigtige og trafiksikre biler, frem for kun at sænke afgiften«, lyder det også fra ham.

Concito: Den forkerte vej

Fra den grønne tænketank Concito er der til gengæld langtfra begejstring over regeringens forslag.

»Jeg synes, det lyder som en meget dårlig idé. Det lyder som noget, der vil stimulere til mere bilkøb og bilisme, og det er ikke det, vi har brug for. Hverken ud fra et miljø- og klimasynspunkt eller ud fra, hvordan vores byer fungerer. Jo billigere man gør det, jo mere attraktivt vil det være for flere mennesker at få en bil eller to biler«, siger chefkonsulent Henrik Gudmundsson og tilføjer:

»Det er er meget ærgerligt, for det trækker i den helt forkerte retning. Det er en fantasiløs stimulering af overflødig mobilitet og bilisme«.

Henrik Gudmundsson er ikke i tvivl om, at det i sig selv vil føre til øget CO2-udslip:

»Dyrere biler er ikke i højere grad benzinøkonomiske. Dyrere biler har typisk større motorvolumen, vejer mere, kan accelerere hurtigere og bruger dermed mere energi«.

Concito går ligesom FDM og Danske Bilimportører ind for en teknisk registreringsafgift i stedet for den nuværende værdibaserede.

»Så man kunne lade det være baseret på, hvor meget bilen belaster samfundet og miljøet«, lyder det fra Henrik Gudmundsson.

Da registreringsafgiften blev sænket sidste gang ved finanslovsaftalen for 2017, sammenlignede Liberal Alliances partileder, Anders Samuelsen, registreringsafgiften med en elefant og sagde:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg har det med registreringsafgiften som med at spise en elefant. Den skal tages i små bidder, til den til sidst er væk«.

Med det nye forslag lægger regeringen op til en ordentlig mundfuld.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce