Annonce
Annonce
Kultur

Norden får pludselig en identitet - i USA

Kulturfestival i Washington gør det, de nordiske lande nogle gange har svært ved.

Annonce

Nordic Cool

Fire ugers fremstød

Nordic Cool 2013 åbner i Washington, D.C. dag og vil i fire uger byde på mange hundrede indslag fra de fem nordiske lande samt fra Grønland, Færøerne og Ålandsøerne.

Festivalens budget er på ca. 45 mio. kroner, hvoraf Kennedey Centeret og dets donorer betaler hovedparten.

Nordisk Ministerråd har støttet festivalen med 4.5 mio. kr. ligesom Nordisk Kulturfond har bidraget.

Desuden har de enkelte landes kulturinstitutioner støttet festivalen.

Kilde: Kulturstyrelsen

Alicia Adams har gjort noget, de færreste danskere, svenskere eller nordmænd når i deres liv: Hun har rejst Norden rundt.

Besøgt Louisiana i Humlebæk og operaen i Oslo, selvfølgelig, men også spadseret ude blandt fårene på Færøerne og sejlet i en båd mellem Grønlands isbjerge. Finland, Sverige, Ålandsøerne – Alicia Adams har været der.

»Men jeg har aldrig besøgt Grand Canyon her i USA, hvis det kan være en trøst«, siger hun.

Resultatet af Alicia Adams’ rejser til Norden vil kunne ses i den amerikanske hovedstad fra i dag og de næste fire uger, hvor festivalen ’Nordic Cool’ sætter sit præg på Washington.

LÆS OGSÅInternationalt magasin skamroser Danmark og resten af Skandinavien

Tydelige linjer går igen
Som festivalens leder og kurator er det Adams, der har udvalgt de 750 kunstnere, der flyver til USA for at optræde i eller omkring USA’s største kulturhus, Kennedy Centeret i det centrale Washington.

Og for Adams er der tydelige linjer, der går igen, og som gør det helt oplagt at bringe et Bergman-stykke fra Dramaten i Stockholm sammen med nogle islandske elektronika-popmusikere, et dansk børneteater og en norsk percussionist, der kun spiller på is.

Danske  Ibrahim Electric. Pr-foto»Det, der rørte mig mest under mine rejser, var de nordiske værdier, som folk lever efter. Respekt for naturen og miljøet, fokus på børnene, ligestilling, teknologi og stræben efter bæredygtighed, også i madkulturen«, siger hun.

»Det ramte mig virkelig og blev basis for kuratorprocessen«.

Norden er cool - uden for Norden
På den måde vil Norden – i al sin mangfoldighed – fremstå mere forenet og mere samlet i de kommende fire uger i Washington, end den formentlig gør for de fleste af regionens 25 mio. indbyggere til daglig.

Derfor kan man næsten også høre smilet gennem telefonforbindelsen til Jesper Schou-Knudsen, der er leder af kommunikationsenheden i Nordisk Ministerråd.

LÆS OGSÅ'Borgen'-effekten skal også udnyttes i modeverdenen

»I en årrække har nogen syntes, at de nordiske lande har ondt i fællesnævneren. Men min opfattelse er, at landene godt ved, de har et fælles brand, og at vi dyrker de samme værdier«, siger han.

Med et bidrag på 4,5 mio. kroner er Nordisk Ministerråd den største offentlige sponsor af festivalen, der også modtager penge fra hvert af de nordiske lande – men som primært er finansieret af Kennedy Centeret, der stort set udelukkende baserer sin økonomi på private bidrag.

Iceland  Dance Company. Pr-fotoDe undersøgelser, som Nordisk Ministerråd foretager hvert andet år, viser en positiv indstilling til det nordiske samarbejde, fortæller Jesper Schou-Knudsen.

»Men vi kan også mærke, at det har endnu større gennemslagskraft uden for Norden. Det er ved at blive et internationalt brand. Det hype, der er skabt omkring det nordiske brand, er for alvor ved at slå igennem uden for Norden«, siger han – og tilføjer så:

»Udfordringen bliver selvfølgelig også at få det til at slå igennem i Norden«.

Den udfordring kender minister for nordiske anliggender, Manu Sareen (R).

»Efterkrigsgenerationen havde en stærk nordisk bevidsthed og var meget optaget af de nordiske sprog. Min egen generation skænker det ikke mange tanker og er mere åbne over for at lade engelsk tage over«, siger Manu Sareen.

Også han bemærker paradokset: at det nordiske varemærke er stærkt – uden for Norden.

»Der er et gigantisk potentiale – det mærkede jeg, da jeg var i Brasilien i efteråret. Det nordiske brand er virkelig stærkt – og det gælder, uanset om vi taler design, samfundsmodel, mad, musik eller mode«, siger Manu Sareen.

Forskel på Norden
Kennedy Centeret er Washingtons kulturelle fikspunkt. Med eget operakompagni, masser af teater og ballet samt en gratis koncert hver dag klokken 18 tiltrækker det store hus omkring to millioner mennesker i løbet af et år.

Norske  Terje Isungset. Pr-foto Det åbnede i 1971, og de sidste 20 år har det haft tradition for hvert år at holde en festival med kunstnere fra et andet land.

»Ideen kommer som regel fra os«, siger kurator Alicia Adams.

»Vi researchede lidt på nordiske lande og tændte på ideen«.

Kennedy Centeret har status af mindesmærke for præsident John F. Kennedy, og med beliggenheden op og ned ad Watergate-bygningen lige ud til Potomac-floden er den 190 meter lange og 30 meter høje, hvide kolos også en af Washingtons mest markante bygninger.

I dag og de næste uger skifter kolossen farve, når den danske lysdesigner Jesper Kongshaug kaster det magiske nordlys op på facaden.

LÆS OGSÅØkonomi-ministeren soler sig i ros fra The Economist

Indenfor i de store foyerer hænger en gigantisk vikingebåd bestående af genbrugsskjorter, og selvfølgelig vil amerikanere møde både elge, vandfald og skov på vej til forestillingerne.

Blandt de danske kunstnere, der er på vej til Washington for at optræde i Kennedy Centeret, er den eksperimenterende jazztrio Ibrahim Electric. Guitarist Niclas Knudsen kan sagtens kende forskel på en nordbo fra Norge og Danmark.

»Selv om vi bor tæt op ad hinanden og deler kultur, så virker det på mig, som om nordmændene og svenskerne er lidt bedre til at holde fast i deres egen kulturarv. De har en folkemusik, som de stadig spiller og bygger videre på«, siger han.

Forestillingen  Lille kong Mattias. Pr-foto Niclas Knudsen har selv oplevet, hvordan identitet kan påvirkes af at rejse ud, da han med et tidligere orkester for nogle år siden skulle spille i netop USA.

»Vi kom og tænkte, at vi havde fundet en vældig amerikansk lyd, men da vi kom, var amerikanerne meget nysgerrige og syntes, det lød helt specielt og meget dansk«, siger han.

»Vores forsøg på at være amerikaniserede var helt mislykket. Vores musik var i virkeligheden meget dansk«.

Niclas Knudsen ser frem til at optræde i Washington for første gang og håber, at koncerten kan skabe nye græsmarker for orkesteret.

Men han er bevidst om, at den slags fremstød ikke er nemme.

Teatret  Gruppe 38. Pr-foto»Det, man ofte får ud af den slags fremstød, er jo nogle kontakter og nogle folk, der gerne vil invitere os til at spille andre steder. Men i USA er det så svært på grund af alt besværet med at få visum. Desuden har USA selvfølgelig selv så mange dygtige jazzmusikere, at de næsten kan fodre svin med dem«, siger han.

Globale og vigtige emner
Alicia Adams håber alligevel, at nogle af kunstnerne kan bruge deres optræden på festivalen til at åbne døren til USA på klem.

Men hendes ambition rækker videre end det:

»De nordiske lande har taget fat på en masse emner, som er globale og vigtige for os alle – lige fra børns vilkår til klimadebatten«, siger hun.

Og en stribe debatmøder vil bidrage til at bringe nogle af de diskussioner til USA. Der er et om familieliv, et andet om klimaforandringer og et om nordiske krimier, hvis titel siger en del om, hvad Nordic Cool vil sige i 2013:

Mødet har titlen ’Ice, Volvos and Murder’.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce