Annonce
Annonce
Bøger

Bang! Dansk tegneserieskaber rammer rent med historien om afgørende skud

Henrik Rehr har med 'Gavrilo Princip' sat nye standarder for den historiske tegneserie.

Anmeldelse: Gavrilo Princip

Politiken synes

Forfatter: Henrik Rehr

Titel: Gavrilo Princip

Info: Forlaget Fahrenheit, 228 sider, 249,95 kr. Udkommer i morgen.

Europa i dag er en krudttønde, og lederne er som mænd, der ryger cigarer i et våbenmagasin. En enkelt gnist kan starte den eksplosion, der vil fortære os alle«, erklærede Otto von Bismarck, der havde sit hovedbrud med Balkan i 1800-tallet.

»Jeg ved ikke, hvornår denne eksplosion kommer, men jeg ved hvor... en eller anden forbandet dumhed på Balkan vil antænde bålet«, forudså den skarpsindige Jernkansler mange år før, det rent faktisk gik galt.

LÆS OGSÅTo af Politikens tegnere vinder Pingpriser

Datoen for dumheden blev 28. juni 1914. Bålet blev antændt i Sarajevo og gnisten leveret af den 19-årige bosnier og serbiske nationalist Gavrilo Princip, da han på åben gade skød den østrig-ungarske tronfølger Franz Ferdinand og dennes hustru Sophie. Østrig-Ungarn anklagede Serbien for at stå bag og erklærede krig. Rusland støttede Serbien.

Tyskland gav Rusland et ultimatum. Rusland var allieret med Frankrig, som igen var allieret med Storbritannien. Der blev udstedt garantier i alliancerne. Tyskland invaderede det neutrale Belgien, og så rullede en jernkugle af død og ødelæggelse ud over det europæiske kontinent. Den standsede først fire år og 15 millioner omkomne senere.

Sort-hvidt drama
100-året for Første Verdenskrigs begyndelse bliver markeret på mange måder i løbet af 2014. En af de virkelig interessante og kunstnerisk imponerende markeringer er danske Henrik Rehrs voldsomt ambitiøse tegneseriebiografi ’Gavrilo Princip’.

Side for side veksler udtrykket i kadence og med skiftende grafiske udtryk uden på noget tidspunkt at opleves som effektjagende

Kim Skotte

Hvor Jacques Tardis tegneseriefortællinger fra Første Verdenskrig er polemiske, sarkastiske og skrækindjagende, er Rehr ude i et nøgternt ærinde med de forbehold, man nu må tage som fabulerende fortæller. »Sandheden står skrevet i vand. Det her er en sand historie«, som han indledningsvis konstaterer.

En sand historie og en klassisk biografi fortalt med tegneseriens sans for elementær spænding, men sober og detaljeret.

Henrik Rehr udfolder i sit sort-hvide drama – med tyk streg under sort! – et teknisk mesterskab, der løfter og udfolder den skæbnesvangre fortælling til et dybt fascinerende historisk drama og et foruroligende nærværende portræt af en ung fanatiker på kollisionskurs med skæbnen.

LÆS OGSÅLise Nørgaard-portræt er letfordøjelig som en pose Matador Mix

Med et væld af smukt afstemte, sort-hvide stilistiske greb gengiver Rehr fortællingen som en krydsklipning mellem den ludfattige Gavrilo Princips opvækst og liv og nedtællingen til tronfølgerparrets besøg i Sarajevo, hovedby i det annekterede Bosnien-Hercegovina.

Rehr gør begge mænd levende. Princip, der af princip hader den østrig-ungarske ’besættelsesmagt’ og drømmer om et samlet Jugoslavien, men ikke har noget personligt at udsætte på Franz Ferdinand.

Tronfølgeren, der ikke er noget politisk menneske og hellere vil gå på jagt og hygge sig med familien, men af pligtfølelse gennemfører besøget i Sarajevo på trods af alle de svirrende rygter om et forestående attentat.

En kraftpræstation
Man kender jo kun alt for godt udfaldet på historien. Alligevel lykkes det Rehr at gøre spændingen knugende. Miljøerne springer til live. Side for side veksler udtrykket i kadence og med skiftende grafiske udtryk uden på noget tidspunkt at opleves som effektjagende og overopfindsomt.

Studier af de mange ansigter udgør et bjergtagende detaljeret portrætgalleri, og hvis Henrik Rehr har en svaghed, så er det det lidt stive kropssprog, der måske bare røber, at Rehr bag den fornemme realisme har en klassisk baggrund som ’rigtig’ tegneserietegner.

LÆS OGSÅUng debutant skaber forrygende formationer af ord

’Gavrilo Princip’ er en kraftpræstation og ligner tegneserien, Henrik Rehr var sat i verden for at skabe. Her samler han alle sine mange erfaringer i et stof, der har tvunget ham til at udfordre sin værktøjskasse til bristepunktet.

Den 49-årige odenseaner har en spraglet karriere bag sig. Seks år efter at han fik sine første tegneserier trykt som blot 17-årig, debuterede han i bogform med ’Drømmen om langskibene’ i 1987. Den historiske interesse har hele tiden været der. I 1990’erne lavede han i samarbejde med Morten Hesseldahl og Niels Roland ’Danmark Besat’ i fem bind.

International rækkevidde
I 1992 rejste han til Amerika og har siden 1995 boet i New York. Her har han vist sig som en tegneserieskaber, der mildest talt spænder vidt. Han har tegnet klassiske striber som ’Ferd’nand’ og ’Basserne’ og har puslet om Rasmus Klump, hvilket jo måske ikke lyder som den mest oplagte baggrund for en bog om Gavrilo Princip!

Men så er der også ’Tribeca Sunset’-projektet, hvor Rehr, der bor få hundrede meter fra Ground Zero, har skrevet og tegnet personligt om de skæbnesvangre dage i New York omkring terrorangrebet i 2001. Det gjorde han i 2002 i ’Tirsdag’ og året efter i ’Tribeca Sunset’, der også lagde titel til den samlede udgivelse på dansk i 2011.

LÆS OGSÅOld school krimi skildrer ulve og kvinder på randen af sammenbrud

På trods af alle disse meriterende udgivelser er niveauet i ’Gavrilo Princip’ overvældende. Projektet er jo oplagt fornuftigt og begrundet. En jubilæumsting timet til 100-året.

Men nogle gange er det også bare den slags oplagte ideer med fast deadline, som får nogle kunstnere til at yde det ekstraordinære. ’Gavrilo Princip’ er både takket være sit stof og sin kvalitet et værk med international rækkevidde og får det også.

Bogen er lige om lidt på vej på fransk, hollandsk og tysk, og inden længe kommer både en koreansk og en amerikansk udgave.

Historiens tunge vingesus
Henrik Rehr må have haft hovedet begravet i fotografier og andet kildemateriale i meget lang tid for at kunne fremkalde sin historie så levende og troværdigt. Også pædagogisk er bogen virkelig velfortalt.

Om den historiske baggrund får man det at vide, man skal vide, for at forstå, hvad der foregår, men landkort og historielektioner får ikke lov til at blive klumper i fortællingen.

Man skal vide, at Serbien efter Osmannerrigets fallit på Balkan blev en selvstændig stat efter Berlin-traktaten i 1878, hvor Østrig-Ungarn fik ansvaret for at administrere Bosnien-Hercegovina.

LÆS OGSÅNyoversættelse af de islandske sagaer er 5,6 kilo litterært guld

I 1908 brød Østrig-Ungarn aftalen, da man officielt annekterede Bosnien-Hercegovina med dets mange serbere og gjorde det til en del af Dobbeltmonarkiet – og i bagklogskabens lys gravede sin egen grav.

Det er Historiens tunge vingesus. Det kender man. I modsætning til det lyslevende portræt på tragisk sort baggrund, som Henrik Rehr tegner af Gavrilo Princip og hans kreds af utilpassede unge anarkister og nationalister.

Deres overophedede politiske diskussioner. Deres forelskelser, sult, drukture og hjemve. En løs gruppe fantaster og ildsjæle, der fattige som kirkerotter var fast besluttet på at sætte deres aftryk på historiens gang. Det gjorde de så.

Uudsletteligt aftryk
Som indskudte og sønderskudte memento mori placerer Rehr diskret med jævne mellemrum udviskede spor af sønderskudte træer. Det der venter forude. 28 procent af Serbiens befolkning gik til under krigen.

Da Jugoslavien tonede frem efter krigen, blev Gavrilo Princip, der var død i fangenskab i 1918, æret som Frihedens Budbringer. Hans fodspor blev aftrykt i fortovet uden for Schillers Delicatessen i Sarajevo, hvor han affyrede de fatale skud.

LÆS OGSÅSyret romandebut er unik og hylende morsom

Da Jugoslavien gik i opløsning, forsvandt også Gavrilo Princips fodaftryk fra Sarajevos fortov.

Men kun det konkrete aftryk i cement. Det dybere aftryk slipper man aldrig af med.

Nu har det også sat sig et uudsletteligt aftryk i tegneseriekunsten.

Del link

Læs i magasinet

 Foto: Henrik Rehr

Boguddrag: Gavrilo Princip - manden, der ændrede et århundrede

»Henrik Rehr udfolder i sit sort-hvide drama - med tyk streg under sort! - et teknisk mesterskab, der løfter og udfolder den skæbnesvangre fortælling til et dybt fascinerende historisk drama«, skriver Kim Skotte i sin anmeldelse af ny tegnet roman.

Relaterede artikler
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce