Annonce
Annonce
Annonce
Bøger

Muhammad med hanekam

De er muslimer, de er utilpassede, og de er vrede. En roman skrevet af Michael Muhammad Knight om en gruppe muslimske punkere i USA giver vreden et nyt navn – taqwacore.

Gem til liste

fakta

Peter Grønlund er freelancejournalist og forfatter til ungdomsromanen ?Sub-land?, der udkom på Gyldendal i 2005.

Muhammed som hund?

Hvis man virkelig ville provokere de mellemøstlige muslimer, så skulle man tegne Muhammed som sort, så skulle du bare se«.

Med de ord slår den amerikanske forfatter Michael Muhammad Knight tonen an. Det er egentlig ikke, fordi den 30-årige Knight, der til daglig bor i New York, er specielt interesseret i at tale om Lars Vilks’ efterhånden både berømte og berygtede tegninger, der blev censureret bort fra en kunstudstilling i Värmland i Sverige. Knight er bare generelt godt bekendt med provokationer.

Michael Knight voksede op i en katolsk familie i et område, hvor der også boede mange med muslimsk baggrund. I de tidlige teenageår besluttede han sig for at gøre op med sin tro og konverterede til islam. Det var egentligt ikke, fordi han søgte efter den store og endegyldige sandhed, det var bare den mest naturlige måde at gøre oprør på.

Pakistan i forfald
Oprøret var rettet mod forældrene og samfundet, sådan som teenageoprør ofte er. Ikke desto mindre involverede han sig mere og mere i studierne af Koranen og i dagligdagen i den lokale moske. Engagementet førte ham som 17-årig til et tomåneders ophold i Islamabad, hvor han ville fordybe sig endnu mere i troen.

I Pakistan blev Michael Muhammad Knight, som han nu kaldte sig, optaget af en mere fundamentalistisk gren af islam, og på et tidspunkt legede han faktisk med tanken om at tilslutte sig en yderligtgående hær af hellige krigere. En lokal pakistansk imam trådte dog ind og talte den unge Knight fra det.

I stedet fik han øjnene op for et muslimsk Pakistan i forfald. Der var fattigdom og klasseskel, racisme og korruption. Der var faktisk alt det, han havde gjort oprør mod i USA, og ikke nok med det, Knight blev også desillusioneret over de ortodokst troendes stramme fortolkning af islam, hvor selv en tur på biblioteket blev opfattet som problematisk.

Fra fotokopi til bog
Tilbage i USA begyndte Knight at skrive sine frustrationer ud, og frustrationerne, opdagede han, rettede sig først og fremmest mod islam. De første skriblerier udgav han i simple fotokopierede undergrundshæfter. Men i 2002 skrev han den kontroversielle bog ’The Taqwacores’, som er en 256-siders roman om en gruppe fiktive muslimske punkere, der bor sammen i et kollektiv i Buffalo i USA.

Livet som muslimsk punker var egentlig bare Knights fantasiforestilling om en muslimsk verden, hvor han selv kunne passe ind, og i den forestilling lægger han ikke fingrene imellem; der er en burkaklædt punkpige, der deler blowjobs ud, skæve muslimske skinheads, der bruger pizzabakker som bedetæpper, og når der kaldes til bøn fra tagtoppene, er det til lyden af elektrisk guitar – og forældrene betaler selvfølgelig huslejen, så længe de unge bare er muslimer.

Arbejde som pedel
Bogens sprog er ungdommeligt og blandet op med slang, gadejargon og en masse arabiske udtryk. Eksempelvis begynder bogen med anslaget: »Bismillah ar-Rahman and so on ...«. For udenforstående, og dem der ikke er specielt kyndige i arabisk, er der en oversættelse af de arabiske vendinger bagerst i bogen. Sætningen betyder i øvrigt noget i retning af: »I Guds navn og så videre ...«.

»Da jeg havde skrevet bogen, trykte jeg den ganske simpelt selv, og så tog jeg ud til store muslimske sammenkomster og delte den ud til unge muslimer, der så tilpas oprørske og søgende ud. Overraskende mange tog imod den – og så fik jeg trykt endnu flere. Hurtigt kom der også en efterspørgsel fra udlandet. Jeg var nødt til at arbejde som pedel, bare for at få råd til at trykke bøgerne og sende dem af sted«, griner Knight i telefonen fra New York.

’The Taqwacores’ blev af nogle opfattet som Knights brud med islam, men sådan forholder det sig ikke, tværtimod. Knight er stadig muslim, og han kæmper stadig muslimernes sag, de progressive muslimers sag, ganske vist. I hans optik er det en kamp mod hvide racister, men absolut også mod konservative muslimers opfattelse af islam.

Begået blasfemi
Hvad er egentlig forskellen på at tegne Muhammed som hund og at skrive en dialog, som du gør i bogen, om Muhammed som pædofil?

»Altså, jeg synes ikke, det lyder særligt interessant at tegne Muhammed som en hund. Da jeg skrev bogen, var det ment som en intern diskussion i familien, så at sige. Jeg havde ikke forestillet mig, at andre end muslimer skulle læse den. Jeg ville gøre op med nogle ting, jeg var utilfreds med inden for forståelsen af islam.

Jeg har begået blasfemi før, og det havde jeg mine grunde til. Men når nogen udefra prøver på at gøre grin med religionen, ja, så holder vi jo selvfølgelig sammen. Men det er også vigtigt for mig at sige, at dem, der vælger at gøre grin med islam, selvfølgelig skal have lov til det, men jeg skal også have lov til at synes, det er så uinteressant, at jeg ikke gider kigge på det.

Taqwacore bliver en bevægelse
Det kompromisløse og til tider provokerende indhold i ’The Taqwacores’ gav bogen en kultagtig status blandt unge muslimer, der ikke ville lade deres liv diktere af patriarkalske familiemønstre, regler fra forældrenes hjemlande og et samfund, der ikke vil kendes ved dem.

I kølvandet på udgivelsen sprang muslimske punkbands pludseligt ud, og det i en sådan grad, at MTV valgte at sætte fokus på fænomenet, der hurtigt voksede sig så stort, at der nu faktisk er tale om en reel bevægelse – og den kaldes taqwacore.

Har bogen kickstartet en muslimsk punkundergrund, eller satte du ord på et fænomen, der allerede eksisterede?

»Bogen er vel nærmest et sociologisk eksperiment. Den viser, hvad der sker, når man giver noget et navn, men jeg har ikke skrevet bogen, for at nogen skal følge den. Bogen har givet en muslimsk punker i Boston mulighed for at finde sammen med en muslimsk punker i Washington, så man kan sige, at bogen er blevet et samlingspunkt, ja, nogen opfatter den nærmest som en ideologi.

Før bogen kom ud, levede de forskellige utilpassede muslimske punkere som små selvstændige og isolerede øer, nu er der bygget bro mellem dem«.

En slags støttegruppe
Hvordan er det egentligt at skrive en roman, som pludseligt bliver opfattet som en slags manifest for en hel ungdomsbevægelse?

»Det er meget mærkeligt. Da jeg skrev bogen, følte jeg mig meget ensom, og jeg syntes ikke, jeg hørte til nogen steder. Bogen er faktisk mit skrig til verden om, hvordan jeg havde det. Jeg troede jo, jeg var den eneste, der havde det sådan.

De muslimer jeg kendte, var dem, der kom i moskeen, men pludseligt fandt jeg ud af, at der var unge muslimer overalt, der var lige så frustrerede, som jeg var. På en eller anden måde kan man sige, at Taqwacorebevægelsen og bogen fungerer som en slags støttegruppe, hvor utilpassede muslimske punkere hjælper hinanden«.

Det er taqwacore
Hvad gør en punker med muslimsk baggrund oprør mod?

»Alt og alle! I USA bliver muslimer ikke accepteret som ligeværdige amerikanere, men muslimer accepterer heller ikke muslimske punkere som ligeværdige muslimer, så vi gør, hvad der passer os, og siger fuck til det hele. I krigen mellem civilisationer står vi i midten og stikker den lange finger op, og vi gør det i begge retninger«.

Tror du, der kommer en taqwacore-bevægelse i Europa?

»Ja, det tror jeg. ’The Taqwacores’ er allerede udkommet i England og i Italien, desværre i censurerede udgaver. I Frankrig er de i gang med at oversætte den netop nu, og der er hele tiden forhandlinger om nye oversættelser.

Det er min opfattelse, at de muslimske ekstremister i Europa er endnu mere ekstreme end andre steder, men det hvide Europas racisme mod muslimer er også mere ekstrem, så de unge muslimer har brug for et sted – og det er taqwacore. Vi må se, hvad der sker, mit håb er bare, at bogen vil komme muslimerne til gode«.

Nye provokationer på vej
Michael Muhammad Knight er helt bevidst om, at der er forskellige opfattelser af bogen; der er dem, der bliver provokeret af indholdet, det er ofte rettroende muslimer. Der er intellektuelle og folk med interesse for kulturelle og samfundsmæssige begivenheder, der ser den som en vigtig skildring af et nyt ungdomsfænomen.

Og så er der dem, der bevidst læser den som en kritik af islam, hvilket ofte vil sige højreorienterede hvide mennesker. Men egentlige repressalier er han ikke bange for.

»Repressalier? Næ, hvis et eller andet reaktionært islamistisk røvhul, der føler sig trådt på, ville dræbe mig, så ville han jo dræbe en af sine brødre. Når jeg går offentligt ud (sammen med andre muslimer fra den progressive bevægelse Muslim Wake Up, red.) og støtter homoseksuelle muslimers rettigheder og kvindelige imamers ret til at lede fredagsbønnen, så er der selvfølgelig altid nogen, der reagerer negativt, men det eneste, de gør, er at sætte islam og muslimer i et dårligt lys.

Det, der dog virkeligt bekymrer mig,er, når en hvid, konservativ racist roser mig for at have begået blasfemi, for han har jo intet forstået af det hele«.

Osama Van Halen
I Europa er din bog censureret, som du selv siger, blandt andet er dialogen om profeten som pædofil klippet ud.

»Det siger mere om forlaget end om bogen. Uanset hvem der foretager censur, så er der kun et ord for det: Bullshit!«.

Selv om Michael Muhammad Knight ikke vil løfte sløret alt for meget for sin næste bogudgivelse, der udkommer en gang til næste år, så lover han, at der ikke er skruet ned for provokationerne. Bogen kommer til at hedde ’Osama Van Halen’.

PolitikenPlus
  • Merry Christmas, Baby DR Big Bandet afslutter 2014 for fuld julemusik. Solisterne Sinne Eeg og Mads Mathias, som efter hånden er blevet kære gengangere med bandet, vil føre os til tops på julehumørbarometret?

    Pluspris 220 kr. Alm. pris 295 kr. Køb
  • Mefisto Mefisto er en dramatisk fortælling om magt og menneskelig stræben efter både succes og værdighed.

    Pluspris fra 120 kr. Alm. pris fra 220 kr. Køb
  • Lulu Lulu er en grådig femme fatale, der begæres af alle mænd ? men dem, der møder hende, går til grunde: En læge forelsker sig i Lulu, overrasker hende sammen med en kunstner og dør af et hjerteslag.

    Pluspris fra 460 kr. Alm. pris fra 575 kr. Køb
  • Rasmus Lyberth Den grønlandske sanger, sangskriver og skuespiller har siden 1970'erne været et af landets mest populære ansigter.

    Pluspris fra 160 kr. Alm. pris fra 200 kr. Køb
  • Marie Carmen Koppel julekoncert Danmarks gospel- og souldiva Marie Carmen Koppel har tilbragt to år som gospelsanger i en kirke i Brooklyn.

    Pluspris fra 195 kr. Alm. pris fra 235 kr. Køb