Annonce
Annonce
Annonce
Musik

Ejer af privat musikhus: »Når man er fra Thy, siger man ikke, at man vil være dirigent ...«

Mellem kammermusik og kassetænkning har Mogens Dahl realiseret sin drøm om en klassisk koncertsal - helt uden statsstøtte.

Gem til liste

Man kan spørge, hvad i alverden han tænkte på: en anerkendt dirigent og musiklektor med et udfordrende job som syngemester i Den Jyske Opera og underviser på universitet og konservatorium – og med mere indsigt end de fleste i kulturlivets anstrengte økonomi.

Hvorfor får han af alle pludselig den ide, at han vil tage til København for at åbne landets første privatdrevne koncertsal for klassisk kammermusik?

Og i en gammel stald mellem nedlagte autoværksteder i et af hovedstadens i hvert fald dengang lidt trætte kvarterer på Islands Brygge.

Blå bog Mogens Dahl

Født 1953 i Thy. Uddannet cand.phil. i musikvidenskab, Aarhus Universitet 1980, dirigent fra Det jyske Musikkonservatorium 1983. Har undervist i direktion på konservatoriet i Aarhus og ved Aalborg Universitet. Syngemester på Den Jyske Opera fra 1991.

Åbnede i 2006 landets første privatejede koncertsal, Mogens Dahl Koncertsal, der holder kammerkoncerter og syngeaftener og lejes ud til konferencer.

Hyppig gæstedirigent for blandt andet Radiokammerkoret og leder af Mogens Dahl Kammerkor, som har udgivet seks cd'er.

Det svære er at hænge ved
Håbløst, ville han selv have sagt, hvis en af hans dirigentelever havde luftet fremtidsdrømme i samme dur.

»Jeg plejer at sige, at enhver kan klare den første sæson. At hænge ved og være der endnu på 10. sæson er det svære, men det er der, jeg er nu«, siger den kunstneriske leder og herre i eget musikhus, dirigenten Mogens Dahl fra Københavns efterhånden ikke helt ukendte koncertsal på Islands Brygge – med eget kammerkor.

LÆS OGSÅOperafeberen spreder sig støt og roligt

I morgen og på lørdag byder han på stjernesolister som sopranen Sine Bundgaard og tenoren David Danholt på ’Café Momus’, der indrettes på Bryggen i anledning af operafestivalen – helt efter Puccinis parisiske bohême-forskrifter.

Olsenbanden på retur
Når man står ude i Snorresgade, råber bygningerne ellers ikke op om, at musikken spiller lige indenfor. Selv inde på den anden side af porten oser stedet ved første øjekast mere af en tid, hvor den nyrestaurerede musikhøjborg endnu var bogtrykkervirksomhed med portnerbolig, vognport og egen hestestald.

For ikke at tale om resten af den tur, stedet har taget op gennem det 20. århundredes industrielle byudvikling, hvor stalden blev til autoværksted, brostenene blev dækket af asfalt, og et taxavognskur dannede smugkro hver fredag med håndhøkere og dertilhørende feltpissoir i hækken.

»Det eneste, der manglede, da jeg kom, var, at Olsenbanden drejede omkring hjørnet«, som Mogens Dahl beskriver det.

I dag er den opkørte asfalt skiftet ud med københavnersten, og tre sorte flygler i verdensklasse overdøver ekkoet af en æra med industri og svejseapparater.

Ingen statsstøtte
Mogens Dahl Koncertsal har fået P2 Prisen for at »gøre København og hele Danmark kulturelt rigere«. I år har navne som Wiener Brahms Trio, Leif Ove Andsnes og Tokyo String Quartet været forbi på Bryggen.

DR laver også koncertoptagelser i baggården, og anmeldere og musikmagasiner har fremhævet stedet, som synes at holde sig oppe med humlebiens håbløse logik: Uden statsstøtte. Men med overskud.

Så let har det ikke været hele vejen.

LÆS OGSÅPirat synger operette på kanalrundfarten

Mogens Dahl husker det pressemøde for fem-seks år siden, hvor han havde købt mad og vin i dyre domme for at få lov at præsentere sin koncertsal for hele den københavnske musikpresse. Det gik ikke helt efter forventning:

»Der kom to studentermedhjælpere fra TV 2 Lorry. Det føltes lidt som at gå ned på knockout, inden kampen overhovedet var gået i gang«, siger han med en lille grimasse af gru.

Så tilføjer han knastørt:

»Men håndværkerne fik meget fin mad den dag ...«.

Et hjem med klaver
Mogens Dahl er født og opvokset i et hjem med seks søskende og et klaver i Thisted.

Her bestod den klassiske dannelse i, at han gik med sin mor til Mozart-koncerter med byorkestret på Hotel Aalborg – et orkester, han senere har stået over for som dirigent – samtidig med at han fik lov at prøve sig selv af »på trombone i korte bukser i snestorm i FDF-orkesteret« og i skolens lidt stakåndede blokfløjteorkester, hvor han »havde for mange bumser og for rødt hår til at score piger«, men til gengæld fik oprejsning som den uden for enhver tvivl bedste.

Og så var der klavertimerne hos »fru Larsen – fru skoleinspektør Edith Larsen«. De var bygget op efter en rangorden, hvor de ventende elever kom til efter evne, og Mogens Dahl husker den lavmælte triumf, der varmede ham i takt med, at en af byens spidser, politimesterens datter, langsomt rykkede den forkerte vej, mens han selv, drengen fra den spøjse, men musikalske Dahl-familie, rykkede den rigtige vej.

LÆS OGSÅ Tjajkovskij får Tivoli til at tude

En vej, der førte Mogens Dahl til Aarhus Universitet, hvor det udtalte mål i første omgang var at blive gymnasielærer:

»Når man er fra Thy, siger man ikke, at man vil være dirigent ...«.

Fra fru Larsen til Musikkonservatoriet
Men Mogens Dahl blev optaget på Det Jyske Musikkonservatoriums eksklusive studium i musikledelse, han fik dirigentuddannelse og kom til at dirigere, og han fik job, mange kolleger ville rejse langt for at få: som dirigentunderviser på konservatoriet og som syngemester på Den Jyske Opera.

Her kunne Mogens Dahl være blevet, hvis han ikke havde forelsket sig i Jette Egelund fra familien bag Vipp-spandene i Randers. Hendes firma havde købt det gamle bogtrykkeri på Islands Brygge, og hvorfor ikke holde koncerter i den gamle stald, spurgte hun?

»Jeg blev nok lidt forblændet af tanken om egen koncertsal«, funderer Mogens Dahl, der tog springet.

Aarhus-villaen blev solgt med 3 rare millioner kroners fortjeneste, og »for det halve af pengene« købte syngemesteren fra Aarhus tre flygler og flyttede til Amager.

Her lejede han sig ind i Vipp-ejendommen og begyndte at erstatte donkrafter og topnøgler med akustiske plader og arkitektskitser af det, der ifølge juryen bag P2 Prisen siden åbningen i 2006 har fremstået som »et æstetisk smukt musikhus« – eller landets første privatdrevne koncertsal for klassisk musik.

Jyde i København

For en, der har været vant til at lade regnedrenge om budgetterne for selv at koncentrere sig om menuetter og sonater, har det været op ad bakke.

»Man kommer ikke bare som jyde til København. Man skal lige præstere 1,8 gange mere end de andre, ikke? Jeg kunne tydeligt mærke, at eliten ikke kunne tage mig alvorligt, da jeg kom. Her kom sådan en jyde og ville lære dem noget om det mest gedigne i musikken, den klassiske kammermusik ...«.

LÆS OGSÅGuide: Sommerens sidste festivaler

Det var ikke sådan, at hovedstadens musikmiljø helt negligerede den nye koncertsal. Kort efter sin ankomst til byen fik Mogens Dahl besøg:

»Det var nogle fine, gamle herrer fra Københavns kammermusikforening, der kom, kiggede og lige prøvede klaveret lidt af. Derpå meddelte de, at jeg ville få besked. Og det fik jeg: De kunne ikke bruge salen, for man kunne ikke tage ud på Amager for at høre kammermusik. Tænk, sådan sagde de!!«.

Kammermusik og kassetænkning

Ved de første mange koncerter var Mogens Dahl og hans kæreste, Jette, glade, hvis der kom tyve mennesker, og på et par år var økonomien i bund.

Det var cirka her omkring, at koncertsalejeren begyndte at udvide sit publikum: Gennem de seneste år har den største af de tre Dahlske sale ageret konferencesal for Danske Bank, Novo Nordisk og andre af dansk erhvervslivs tunge spillere, og forleden sad Mogens Dahl ved flyglet og spillede ’Svantes lykkelige dag’ for en flok jakkesæt fra medicinalfabrikken Lundbeck.

»At se sådan en flok mænd synge med for fuld kraft på sange, de ikke har sunget i årevis, er noget helt særligt«, understreger huspianisten uden at lyde spor ked af, at han har måttet blande kammermusikken op med kassetænkning:

»Jeg kan se fordele for alle parter. Mange virksomheder vil gerne associeres med et kreativt sted, og jeg får konferencegæster herud, som viser sig at vende tilbage, når vi holder koncert«.

Drømmen holdt
En anden alternativ indkomstkilde er sangaftenerne med erhvervs- og kulturlivets kendisser. Uffe Ellemann-Jensen og Suzanne Brøgger har været blandt forsangerne, og på mandag er det Dong-direktøren Anders Eldrup, der stiller op med ti sange efter eget valg som klangbund for et personligt foredrag.

Publikum synger med i en grad, så Mogens Dahl her fem år efter sin første koncert på eget plankegulv kan konstatere, at drømmen holdt. I en tid, hvor andre musikhuse jamrer sig under den manglende lyd af indgående penge fra statskassen, har han stået 10 halvårs-sæsoner igennem uden at savne nogen statsstøtte, for uafhængigheden giver frihed.

»Når jeg får lyst til at invitere en bestemt musiker til at spille, kan jeg bare tage telefonen og gøre det. Jeg slipper for hele det bureaukratiske spil og kan bruge tiden på hjertebarnet: mit kammerkor«.

Kan en seriøs musiker ikke være bange for at blive kvalt i kommercielle interesser?

»Så længe jeg kan sige, at det musikalske niveau for koncerterne er så ypperligt, som også andre vurderer, at det er, så tror jeg nok lige, at det går...«.

PolitikenPlus
  • Merry Christmas, Baby DR Big Bandet afslutter 2014 for fuld julemusik. Solisterne Sinne Eeg og Mads Mathias, som efter hånden er blevet kære gengangere med bandet, vil føre os til tops på julehumørbarometret?

    Pluspris 220 kr. Alm. pris 295 kr. Køb
  • Lulu Lulu er en grådig femme fatale, der begæres af alle mænd ? men dem, der møder hende, går til grunde: En læge forelsker sig i Lulu, overrasker hende sammen med en kunstner og dør af et hjerteslag.

    Pluspris fra 460 kr. Alm. pris fra 575 kr. Køb
  • Rasmus Lyberth Den grønlandske sanger, sangskriver og skuespiller har siden 1970'erne været et af landets mest populære ansigter.

    Pluspris fra 160 kr. Alm. pris fra 200 kr. Køb
  • Marie Carmen Koppel julekoncert Danmarks gospel- og souldiva Marie Carmen Koppel har tilbragt to år som gospelsanger i en kirke i Brooklyn.

    Pluspris fra 195 kr. Alm. pris fra 235 kr. Køb
  • N. B. koncertkor og -orkester Også Christians Kirke slår i år dørene op for en opsætning af 'Messias'. Her er det dirigent og tidligere skuespiller, Niels Borksand, der svinger taktstokken.

    Pluspris 170 kr. Alm. pris 220 kr. Køb