Annonce
Mad 23. jun. 2010 KL. 17.30

Forskning: Fed mælk beskytter hjertet

Australsk forskning vender ernæringsråd om magre mejeriprodukter på hovedet.

Mere mini og skummet

Danskerne drikker kun halvt så meget let- og sødmælk som i 1997.

Forbruget af minimælk og skummetmælk er tredoblet.

Danskernes forbrug af af smør og margarine er næsten halveret fra 1997 til 2007.

Kilde: Mejeriforeningen 2009

En ny australsk undersøgelse viser, at mælkefedt beskytter bedre mod hjerte-kar-sygdomme end magre mælkeprodukter.

Dermed strider undersøgelsens resultat mod alle accepterede ernæringsråd om at holde sig til de magre mejeriprodukter.

Undersøgelsen, der omfatter 1.529 indbyggere fra Queensland, viser, at jo flere fede mælkeprodukter de indtog, jo lavere var deres risiko for at dø af hjerte-kar-sygdomme i de 16 år, som forskerne fulgte dem.

Det skriver Ingeniørens netavis, ing.dk

LÆS ARTIKEL Salt skader hjertet mere end tobak

Faktisk var risikoen for hjerte-kar-sygdomme reduceret med 67 procent hos den tredjedel af deltagerne, som indtog mest mælkefedt, i forhold til dem, som indtog mindst.

Selv om forskerne undersøgte, om der var sammenhæng mellem hjerte-kar-sygdomme og mælkeprodukter og kræft på mange andre detaljer var den gavnlige effekt af et højt indhold af mælkefedt det eneste, der slog signifikant ud i undersøgelsen.

LÆS ARTIKEL Mysteriet om børns diabetes-boom er måske løst

Undersøgelsen er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift European Journal of Clinical Nutrition.

Forskerne kan ikke forklare resultatet og anbefaler derfor mere forskning. For normalt antager man, at jo federe mælkeprodukterne er, jo højere er risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Derfor bliver vi opfordret til at holde os fra de fede mælkeprodukter.

LÆS ARTIKEL Danskernes mavefedt vokser

Lektor Tine Tholstrup fra Institut for Human Ernæring på Københavns Universitet, der er citeret i den australske undersøgelse, peger også på, at undersøgelsen ikke kan stå alene.

Hun peger desuden på studier, der viser, at fed mælk reducerer risikoen for at udvikle type 2-diabetes, og at forskerne heller ikke kan forklare de resultater.

De australske forskere henviser også til svenske forsøg, der viser, at mælkefedt ændrer fordelingen af det skadelige Low Density Cholesterol (LDL), så partiklerne ikke længere er lige så skadelige.

LÆS ARTIKEL Sådan bliver du sund uden fanatisme

Andre forskere henviser til, at selv om den australske undersøgelse er foretaget over mange år og er ganske grundig, er deltagertallet ikke specielt stort statistisk set.

Så før der bliver forsket yderligere i sammenhængen, bør man ikke tale om at ændre kostrådene væk fra at anbefale magre mælkeprodukter, siger de.

nyheder@pol.dk

Tilmeld dig Politiken Mad Nyhedsbrev

Annonce
Annoncer
Annoncer