Danske Bank mødes i dag med repræsentanter for Occupy-bevægelsen efter massiv kritik af bankens reklamekampagne.
Foto: Kathy Willens/AP

Danske Bank mødes i dag med repræsentanter for Occupy-bevægelsen efter massiv kritik af bankens reklamekampagne.

Økonomi

Harvard-blog hudfletter Danske Banks New Normal-reklame

Danske Bank glemte, at offentligheden på de sociale medier leder efter hyklere, skriver brand-ekspert.

Økonomi

Intet andet end en kynisk facade.

Sådan lyder konklusionen på en gennemgang af Danske Banks kontroversielle reklame 'New Normal - New Standards' i Harvard Business Review.

Forfatteren til bloggen er Jonah Sachs, som er brand-ekspert, forfatter og medstifter af brand-virksomheden Free Range.

Danske Banks nye reklame-kampagne, der lægger op til, at den store bank har fanget og forstået, at vi står midt i opbruds- og anarkistiske tider, har fået massiv kritik for at være hyklerisk, og banken har som direkte følge valgt at fjerne billeder af den internationale protest-bevægelse Occupy.

I dag mødes Danske Bank med repræsentanter for Occupy-bevægelsen, som opstod sidste år i USA som en protest mod finanskrisen og den globale finanssektor og siden har bredt sig til andre steder i verden.

LÆS OGSÅ

Forsvarer sit ejerskab
Jonah Sachs gennemgår i sit indlæg, hvordan Danske Banks reklamebureau rigtig nok har forstået, at det giver PR-pote at tage udgangspunkt i tidens tendenser og bygge sit brand op omkring dem.

Men Danske Bank har ifølge Sachs overset det mest afgørende element, nemlig, at tv- og radioæraen, hvor virksomhederne egenhændigt kunne styre deres brand, er ovre.

Før i tiden kunne reklamer gøre en tendens blandt en engageret kerne til mainstream.

Men den kerne vil i dag efter al sandsynlighed råbe op og forsvare sit ejerskab af historien - i dette tilfælde Occupy, som ikke var sene til at hæfte eksempler på det, de mente, var Danske Banks hykleri på reklamerne.

»I gamle dage var inderkredsen i Occupy sandsynligvis blevet rasende over New Normal-reklamen, og hvad så? Tro mig, de er ikke Danske Banks ideelle målgruppe. De ville have publiceret et par artikler, som kun deres venner ville læse. Og for andre ville reklamen sandsynligvis have fungeret«, skriver Jonah Sachs.

DOKUMENTATIONLæs bloggen her(eksternt link)

Spredte hurtigt budskabet på nettet

I stedet faldt reklamen med det samme i hænderne på Occupys inderkreds, som har langt mere flair for de sociale medier end Danske Bank og dens reklamebureau.

Occupy fandt alle de uheldige sager frem om Danske Bank og spredte hurtigt budskabet på nettet. Kort efter begyndte tweet-stormen, og den indflydelsesrige blog BuzzFeed opsummerede den offentlige modtagelse således:

»Det ville - måske - virke mindre hyklerisk, hvis Danske i denne tv-reklame præsenterede nogle beviser for, at den ikke er som alle andre finansielle mastodonter i verden. For lige nu ser det ud som om Danske ikke har gjort andet end at lave en køn, skandaløst meningsløs reklame«.

DOKUMENTATION Læs teksten her(eksternt link)

Danske Bank endte med at fjerne billederne.

»Men det var selvfølgelig for sent, hele sagen var allerede blevet en reklame for, hvor ude af trit, bankerne er«, skriver Jonah Sachs.

Kort fortalt, påpeger Jonah Sachs, er der tre mantraer inden for moderne reklame: Vær interessant, fortæl sandheden og lev den.

»Danske Bank fik de to første rigtig...Men den faldt fra hinanden, fordi banken bare ikke kunne påstå, at den selv levede sandheden og dermed beviste, at dens historie ikke var mere end en kynisk facade«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce