Det har udløst massiv kritik, at regeringen vil ophæve bilforhandlernes pligt til at skilte med priser på deres lån i butikkerne.
Foto: Jens Dresling

Det har udløst massiv kritik, at regeringen vil ophæve bilforhandlernes pligt til at skilte med priser på deres lån i butikkerne.

Økonomi

Banker og forbrugere i oprør: Kviklånsfirmaer og bilforhandlere slipper for at skilte med dyre lån

Regeringen vil ophæve skilteregler i butikker og på websider.

Økonomi

Forbrugere og banker går nu sammen i en sjælden alliance for at stoppe regeringens planer om at ophæve de regler, der forpligter kviklånsfirmaer, bilforhandlere, elektronikbutikker og andre mindre låneudbydere til tydeligt at skilte med priserne på deres lån.

I dag skal de samlede kreditomkostninger fremgå af skilte både i butikslokalerne og på firmaernes hjemmesider.

I fremtiden skal priserne alene oplyses, når låneprodukterne bliver markedsført – det er alt rigeligt, mener regeringen. Men dermed kan forbrugerne ikke længere regne med, at de får præcise prisoplysninger, når de går på nettet for at finde et billigt lån, og det er et klart tilbageskridt for forbrugerbeskyttelsen, mener både bankernes brancheorganisationen Finans Danmark og Forbrugerrådet Tænk.

»Vi ser på det med stor alvor, for vi synes ikke, det er heldigt, hvis man på dette specielle lånemarked får mulighed for at sælge sine produkter som nogle af markedets billigste, uden at man behøver lægge tallene på bordet, før kunden underskriver lånedokumentet«, siger Finans Danmarks administrerende direktør Ulrik Nødgaard.

»Og det betyder, at der i den ene del af lånemarkedet, nemlig blandt vore medlemmer, banker og sparekasser, er total gennemsigtighed på priserne, mens bilforhandlere og kviklånsfirmaer kan slippe af sted med en halv historie«, siger han.

Samlet besparelse 10 millioner

Bekymringen er også tydelig hos Forbrugerrådet Tænk:

»Rigtig mange forbrugere træffer jo beslutningen om et konkret lån til eksempelvis en fladskærm eller en bil lang tid inden, de får lånedokumentet i hånden. Derfor er det bare så vigtigt, at man som forbruger får en fornemmelse af, hvad lånene koster, inden man beslutter sig. Og derfor skal priserne stå på skiltene nede hos bilforhandleren, ude i butikkerne og på nettet«, siger Forbrugerrådet Tænks direktør Lars Pram:

»Det er altså ikke nok, at de oplysninger står et eller andet sted langt inde i et lånedokument, for det kommer jo først frem, når låneaftalen er besluttet, og så er det ikke engang sikkert, at vi fanger oplysningen«, siger han.

Slagsmålet om de finansielle skilteregler er opstået i kølvandet på den nye danske markedsføringslov, der ellers nyder bred opbakning blandt politikere, eksperter og organisationer.

Loven har allerede været førstebehandlet i Folketinget, og så snart den er endeligt vedtaget, kan erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) ophæve skiltepligten, så de mindre låneudbydere ikke længere behøver skilte i butikslokalerne eller på deres hjemmesider. Erhvervsministeriet vurderer, at virksomhederne sparer, hvad der svarer til godt 10 millioner kroner på den administrative forenkling. Men kritikerne står i kø langt ind i Folketinget, hvor blandt andre socialdemokraten Mette Reismann protesterer:

Det er da bizart, at de dyreste udbydere af forbrugslån med dette forslag ikke længere skal oplyse prisen på deres lån.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Fremover vil en butik kunne nøjes med at oplyse, at de har attraktive renter. Eller at lånet »kun koster to pizzaer om måneden«. Og det vil sætte yderligere skub i den allerede nu stærkt uheldige udvikling med, at unge mennesker kommer til at gældsætte sig for hurtigt, for meget og for dyrt«.

Mette Reissmann understreger samtidig, at lånetilbud fra bilforhandlere, butikskæder og kviklånsfirmaer typisk er dyrere end et forbrugslån i banken: »Det er da bizart, at de dyreste udbydere af forbrugslån med dette forslag ikke længere skal oplyse prisen på deres lån. Det øger risikoen for, at forbrugeren bliver vildledt«, siger Mette Reissmann.

Glade butikker

Anderledes positiv er brancheorganisationen Dansk Erhverv, der også repræsenterer detailhandlen og e-handel på nettet. Ophævelsen af skiltebekendtgørelsen gør, i følge Dansk Erhverv, livet enklere for elektronikforretninger, møbelhandlere, bilforhandlere og andre, som tilbyder finansiering af deres produkter: »Hvis en af disse virksomhed nævner et tal på et lån til 3 procent på deres hjemmeside, så bliver de fanget af markedsføringsloven og skal oplyse de årlige omkostninger ÅOP. Og hvis en bilforhandler har et konkret finansieringsforslag til en bil i udstillingsvinduet, så skal han også oplyse om ÅOP på det prisskilt, der står på køleren«, siger chefkonsulent og advokat Martin Jørgensen og tilføjer:

»Jeg har svært ved at se, hvad forbrugerne mister«.

Men den udlægning køber hverken bankerne eller Forbrugerrådet Tænk. Nok bliver de skrottede skilteregler dækket ind af de generelle markedsføringsregler, men det er først i selve salgssituationen, at kunderne kan være helt sikre på at få alle informationer om produkternes priser.

»Fos os at se er det ikke så afgørende, om man hænger nogle skilte op i et butikslokale, men det her får stor betydning på nettet, for det er her, vi som forbrugere går ud og leder efter det bedste og billigste lån, og her kan man altså ikke længere være sikker på at få oplyst de fulde priser og samlede omkostninger«, siger Ulrik Nødgaard, der bliver bakker op af den uafhængige prisportal MyBanker«

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er altså langt ude, at man politisk er så optaget af at lette de administrative byrder for virksomhederne at man kan finde på at lade forbrugeren i stikken på denne måde«, siger John Norden, partner i Mybanker:

»Det er da ikke nogen god ordning, at man som forbruger først får ren besked om prisen, når man sidder og skriver slutdokumenterne og har hele hovedet fuld af forventninger til den lækre nye bil, man lige er ved at købe«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce