Anders Samuelsen (LA) vil udnævne, som den første i verden, en tech-ambassadør for Danmark.
Foto: Thomas Emil Sørensen
Foto: Thomas Emil Sørensen

Anders Samuelsen (LA) vil udnævne, som den første i verden, en tech-ambassadør for Danmark. Foto: Thomas Emil Sørensen

Danmark får som det første land i verden en digital ambassadør

Udenrigsminister Anders Samuelsen vil udnævne verdens første ambassadør for digitalisering. Forsker kalder titlen symbolsk.

Internationalt

Danmark vil som det første land i verden udpege en særlig tech-ambassadør.

Den kommende ambassadør skal pleje forbindelsen til multinationale teknologigiganter som Google, Apple og Microsoft, der nu er så store, at de i både økonomisk styrke og påvirkning af vores hverdag overgår mange af de lande, hvor vi har mere klassiske ambassadører.

»De her virksomheder er blevet en form for nye nationer, og det er vi nødt til at forholde os til«, siger udenrigsminister Anders Samuelsen (LA), der i dag er vært for en såkaldt højniveaukonference om fremtidens udenrigstjeneste.

Den nye ambassadørpost er et diplomatisk nybrud, der afspejler en magtforskydning mellem stater og privatejede mastodonter.

Det er i dag digitale virksomheder som Apple, Microsoft, IBM og Google, der står i spidsen for de teknologiske omvæltninger, der hastigt forandrer vores privatliv og arbejdsmarked.

»Det er virksomheder, som påvirker Danmark lige så meget som hele lande«, siger Anders Samuelsen, der altså nu vil indrette dansk diplomati efter den nye virkelighed.

Apple og Google er målt på aktuel markedsværdi næsten store nok til at indgå i klubben af verdens 20 vigtigste økonomier, G20, hvis de havde været lande.

»Vi skal selvfølgelig holde fast i den gamle måde at tænke på, hvor vi plejer vores relationer til andre lande. Men vi er bare også nødt til at have tætte relationer til nogle af de virksomheder, som påvirker os«, siger udenrigsministeren.

De her virksomheder er blevet en form for nye nationer

Formålet med udnævnelsen er både at være på forkant med den teknologiske udvikling samt de politiske og etiske spørgsmål, den rejser, og at gøre Danmark attraktivt for investeringer.

Der er endnu ikke taget stilling til, hvor den nye ambassadør skal placeres. Han eller hun får i første gang ingen medarbejdere under sig, men skal kunne trække på Udenrigsministeriet.

En mand på et kontor

Den manglende tyngde bag posten får professor Martin Marcussen, der forsker i småstatsdiplomati og innovation i diplomatiet, til at kalde udnævnelsen »symbolsk«.

»Hvis jeg lurer udenrigstjenesten ret, så vil det være præcis ligesom med Arktis-ambassadøren. Vedkommende får et kontor, som nærmest kun består af ambassadøren selv. Han eller hun får den her titel og kan rejse rundt, men det er jo bare en enkelt person, så man skal ikke forvente sig det store«.

Marcussen undrer sig over, at ministeriet udpeger en ambassadør, som udelukkende har teknologien som fokusområde.

»Der er masser af andre ting, som er utrolig vigtige for dansk økonomi. Det signalerer selvfølgelig, at vi er med på noderne, så det vil helt givet kaste noget omtale af sig. Men det er nok også det«.

Professor Jan Stentoft, der forsker i insourcing af teknologisk produktion til Danmark, mener, at det giver rigtig god mening at udnævne en tech-ambassadør.

»Vi har meget at tilbyde de her virksomheder, men Danmark er et lille land, og vi har selvfølgelig behov for at gøre os bemærkede, hvis vi skal lokke dem til landet«, siger han og henviser til den danske iværksættersucces Navision som en af grundene til, at Microsoft valgte at oprette et hovedkvarter i Danmark.

Netop den danske afdeling af Microsoft hilser ambassadøren velkommen, men undrer sig over valget af titel.

»Vi repræsenterer en industri og kan næppe sidestilles med en nation«, siger Marianne Dahl Steensen, administrerende direktør i Microsoft Danmark.

Redaktionen anbefaler:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce