Få avisen i weekenden og fuld digital adgang for 199 kr./md. i op til 6 måneder.

Whistleblower på Københavns Rådhus lækkede dokument om borgmesters bryllupsfest og fik skældud af ledelsen, for det var »uacceptabelt«. Folketingets Ombudsmand siger nu, at den ansatte handlede lovligt - og det erkender kommunen også nu. Men ikke dengang.

Juraprofessor om whistleblowing: Københavns Kommune i 180 grader vending i Anna Mees bryllupssag

Anna Mee Allerslev valgte at forlade posten som beskæftigelses- og integrationsborgmester,  efter at pressen havde boret meget dels i hendes brug af rådhuset til en bryllupsreception, dels i hendes forsøg på at hjælpe en ven i en byggesag. Mads Nissen/POLFOTO
Anna Mee Allerslev valgte at forlade posten som beskæftigelses- og integrationsborgmester,  efter at pressen havde boret meget dels i hendes brug af rådhuset til en bryllupsreception, dels i hendes forsøg på at hjælpe en ven i en byggesag. Mads Nissen/POLFOTO
Lyt til artiklen

Det var i strid med princippet om offentligt ansattes ytringsfrihed, at medarbejdere på Københavns Rådhus blev kollektivt skældt ud af deres chefer – herunder overborgmester Frank Jensen (S) – fordi en eller flere af dem havde videregivet oplysninger til BT om daværende beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslevs (R) brug af rådhusets fineste sal til hendes private bryllupsfest. Oplysninger der medvirkede til hendes senere fald fra posten.

Folketingets Ombudsmand slår i en udtalelse fast, at det hverken var ulovligt eller uacceptabelt, at en af kommunens ansatte gav pressen et internt arbejdsdokument om bryllupsreceptionen i august 2017. Her brugte Anna Mee Allerslev brugte lokaler gratis, som andre skal betale 65.000 kroner for at leje.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her