Det statslige olie- og naturgasselskab DONG er på vej til at blive solgt. Finansminister Thor Pedersen (V) har netop indgået en kontrakt med den London-baserede investeringsbank N.M. Rothschild & Sons. Investeringsbanken skal fungere som finansiel rådgiver for regeringen om, hvordan den bedst muligt får solgt DONG. Politikere skal tage stilling inden sommerferien Inden udgangen af april i år skal investeringsbanken være færdig med en analyse, der skal danne grundlag for en politisk beslutning om at sælge DONG. »Nu har vi sat gang i processen med at få en beskrivelse af mulighederne for en privatisering af DONG. Jeg forventer, at vi kan tage politisk stilling til sagen inden sommerferien«, siger finansminister Thor Pedersen (V). Milliarder til staten Staten vil kunne få milliarder ind i finanskassen ved salget af DONG, og regeringen har antydet, at pengene fra salget bl.a. skal bruges til at nedbringe gælden. Ved at sælge DONG må staten til gengæld give afkald på de årlige overskud, som DONG lægger i ejerens kasse. I 2002 kom DONG ud med et overskud før skat på 2,7 mia. kr. Hjalp med salg af Tele Danmark N. M. Rothschild & Sons, der skal rådgive Finansministeriet og Erhvervs- og Økonomiministeriet med at analysere privatiseringsmulighederne for DONG, har tidligere rådgivet staten. Det skete blandt andet i forbindelse med salget af statens aktier i Tele Danmark i 1997-98, ligesom investeringsbanken også leverede en analyse af den danske gassektor i 1999.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Først byggede de et dyrt køkken. Fire år efter lukker kantinen
-
Nato-chefens opførsel møder kritik i Europa
-
Sjællandsk by overtager rekorden for højeste temperatur
-
Medier: Krim og Sevastopol erklæret i undtagelsestilstand
-
»Det må du altså helst selv rode med«: Her er festivallægens bedste råd – og en løftet pegefinger
-
Danmarks nye kulturminister: »Sådan nogle medier bør efter min mening ikke få en rød øre«
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Klumme af Thomas Bredsdorff
Hvis Louise Preisler skal sigtes, så skal jeg også
Lyt til artiklenLæst op af Thomas Bredsdorff
00:00
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Kronik af Mikael Busch




























