Folk, der kommer ud for en arbejdsskade, kan hente over en million kroner mere i erstatning, hvis de bruger en lov frem for en anden, selvom skaden er akkurat den samme. Det viser beregninger, som advokatfirmaet ErstatningsAdvokaterne har foretaget for Politiken. »I mange tilfælde er det urimeligt, at der er forskel på de to love. Og det er meget svært at forklare en person, at hvis det 'kun' vurderes som en arbejdsskade, så er erstatningen lavere end hvis man vurderer det efter en lov, hvor arbejdsgiveren bliver gjort ansvarlig«, siger advokat Britha Bunk. Jurist Jeanne Glinsky fra advokatkontoret Benny Rosborg er enig i, at de store forskelle nogle gange kan være urimelige. »Og det er svært at forklare folk. Men det skyldes en politisk beslutning om, at kriterierne og beregningsmetoderne i de to love skal være forskellige«, siger hun. Eksempler viser forskel To eksempler viser forskellen:
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Nato-chefens opførsel møder kritik i Europa
-
Har det nogensinde før sprøjtet så meget med begær på Tinderbox?
-
»De siger, at 1.800 er døde, men de lyver. Det ved vi alle sammen«
-
Underviser: Vi bliver nødt til at genindføre den gode gamle opdeling af gymnasiet
-
Trump sender trussel til Europa: »Lad denne erklæring være en klar meddelelse«
-
Professor skyder et råd om afkøling ned: Sådan klarer du dig bedst gennem de varme dage
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Debatindlæg af Nidhusala Sivapatham




























