Få avisen i weekenden og fuld digital adgang for 199 kr./md. i op til 6 måneder.

Statsminister skal forklare, hvorfor observationer blev kaldt hybride angreb, mener DF’s formand.

Messerschmidt kræver Mette Frederiksen i samråd om dronesag

Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling
Lyt til artiklen

Dansk Folkepartis formand, Morten Messerschmidt, vil have statsminister Mette Frederiksen (S) til at forklare, hvorfor hun i efteråret kaldte droneobservationer hybride angreb.

Det skriver han i et opslag på Facebook, hvor han forklarer, at han vil kalde statsministeren i samråd.

»Hvis en statsminister siger til befolkningen, at Danmark er udsat for hybride angreb, så skal vi kunne stole på, at ordene hviler på et solidt og dokumenteret grundlag, skriver han.

Messerschmidts udmelding kommer i kølvandet på, at hverken politi eller Forsvaret har kunnet fremlægge konkrete beviser på, at der var droner over Danmark i efteråret sidste år.

Myndighederne har heller ikke kunnet afkræfte, at der var tale om droner.

Et nuanceret billede

Messerschmidt pointerer, at myndighedernes redegørelser, der er blevet præsenteret de seneste dage, tegner et ’nuanceret billede’.

»Det betyder ikke, at truslen fra hybride påvirkninger ikke er reel. Den er reel, og den skal vi tage alvorligt, skriver han og understreger, at en statsminister netop af den grund skal være omhyggelig med sine ord.

Han vil konkret i samrådet have svar på, hvilket konkret grundlag statsministeren havde for at ’erklære, at Danmark var udsat for hybride angreb’.

Derudover vil han høre, om hun stadig mener, at hendes udmeldinger dengang stod på mål med det, myndighederne faktisk vidste.

I en videotale nogle dage efter de første dronemeldinger i efteråret lød det fra Mette Frederiksen, at Danmark de seneste døgn havde været udsat for ’hybride angreb’.

»Det er angreb, som vi må forvente, der kan komme flere af, sagde hun.

ritzau

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her