Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Moral. Sheryl Sandberg, topchef for Facebook er en af verdens mest indflydelsesrige kvinder og en rollemodel for andre kvinder. Men hun og Facebook handler dobbeltmoralsk, mener Annegrethe Rasmussen. Her taler Sandberg ved World Economic Forum, WEF, i Davos tidligere i år.-B
Foto: JENS DRESLING

Moral. Sheryl Sandberg, topchef for Facebook er en af verdens mest indflydelsesrige kvinder og en rollemodel for andre kvinder. Men hun og Facebook handler dobbeltmoralsk, mener Annegrethe Rasmussen. Her taler Sandberg ved World Economic Forum, WEF, i Davos tidligere i år.-B

Annegrethe Rasmussen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hader Facebook kvinder?

Had og forherligelse af vold mod og voldtægt af kvinder gennemsyrer Facebook.

Annegrethe Rasmussen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kære Sheryl Sandberg.

Vi kender ikke hinanden, men jeg er i udgangspunktet en beundrer af dit virke. Du er ifølge Forbes USA’s femte mest magtfulde kvinde.

Som veluddannet topchef for Facebook og mor til to har du vist, at it-verdenen også er et sted, hvor kvinder kan nå til tops og gå hele vejen.

Med din nye bog, 'Lean In', har du lige slået et slag for feminismen i USA, som du ikke havde behøvet.

Du er rig nok til at kunne leve et liv i komfortabel succes. Du er travl nok, til at du kunne have ladet dit arbejde og din familie fylde hele dit liv.

Men du har nu valgt at stille dig i spidsen for intet mindre, end hvad du selv kalder for en ny feministisk bevægelse i USA. Med et udgangspunkt, der er friskt: Man bør sætte sit hår, og når man tager stiletterne på, skal man huske at tage ordet samtidig. Og i øvrigt tale pænt.

Vi kunne kalde det 'direktørfeminisme' eller feminisme på direktionsgangen. Det er fint med mig.

Når du i bogen opfordrer alle kvinder til at sidde med ved bordet og gøre sig gældende, bliver jeg glad for, at der findes rollemodeller som dig.

I bogen giver du også konkrete opskrifter på succes og deler ud af oplevelser fra dit eget liv. Det skal du have tak for.

Men netop fordi jeg ser dig som en mulig rollemodel for fremtidens feministiske erhvervsledere, fyldes jeg med undren over en praksis, som din virksomhed udøver, når det netop gælder udtalt had til kvinder.

Jeg håber, du vil gå ud i en offensiv på dit eget arbejde og vise alverdens kvinder, at vold og diskrimination mod kvinder er lige så forkert som racisme og antisemitisme

Mere specifikt åbne opfordringer til voldtægt på sider, som florerer hos jer. Den danske journalist Irene Manteufel har for nylig beskrevet fænomenet i detaljer på sin blog.

Det britiske dagblad The Guardian har også omtalt det ligesom den amerikanske tv-station ABC.

Du kender derfor godt problemet. Visse sider er blevet lukket, men det kræver lange kampagner, før det sker. Og ofte sker det ikke. Selv om I er hurtige til at ekskludere mennesker, der som forfatter Peter Øvig Knudsen i al fredsommelighed lægger et billede ud, der inkluderer et bart bryst. Eller mødre, der ammer (hvis man kan se brystvorten).

Som Manteufel bemærker på sin blog, er det svært at forstå, at det f.eks. tog 180.000 underskrifter og 2 måneders kampagne, før I fjernede en voldtægtsfanside med titlen 'Hvad er det, der måler 10 tommer og får en kvinde til at have sex med mig? Min kniv'.

Ligesom I tillader trusler og fansider for voldtægt af børn, incest og bare almindelig vold mod kvinder.

Under dække af undskyldningen 'humor' kan sider med sætninger som 'At tørre makeup af sine sko efter at have sparket kællinger hele dagen' og 'Du ved, hun spiller kostbar, når du jagter hende ned gennem en blindgyde' frit florere.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I har tegninger af en far med sin datter, der siger »bryster nu eller get the fuck out« – hvortil den lille pige på billedet svarer: »Men far, jeg er kun syv år«.

Eller hvad med fansiden for gruppen 'Whore torture' – den har over 3.350 likes, man finder sangene 'Tortured then raped then killed then raped again' og 'My knife is for my cunt. Illustrationerne viser blødende piger med opsprættede øjenhuler og underliv, der er også billeder af stenede kvinder og torturinstrumenter til kvinders kønsdele.

Da jeg i denne uge klagede over siden til Facebook, fik jeg at vide af administrator (som Facebook åbenbart har sendt min klage til), at siden »ikke anbefaler vold. Vi er det musikalske svar på en horrormovie«.

Jeg medgiver gerne, at det ikke er nyt, at internettet bugner med fantasier om vold, opfordringer til voldtægt, mishandling, tortur og andet.

Det interessante og dybt problematiske er, at en privat virksomhed som Facebook, der på papiret ikke tillader »materiale, som bevidst er direkte stødende«, og som er lynhurtige til at fjerne f.eks. racistiske, homofobiske eller antisemitiske sider – som man slet ikke finder på Facebook overhovedet – blot lader stå til, når det gælder vold mod kvinder.

Hvordan kan du, Sheryl Sandberg, forvente, at vi skal tage dig alvorligt som rollemodel, når du opfordrer til, at vi kvinder som individer går efter magt og indflydelse, men samtidig undlader at bruge den magt, du selv har som topchef for hele Facebook?

Som klummeskribent Laura Bates skrev i The Guardian i februar, er det svært at forstå, hvorfor Facebooksider med billeder af f.eks. en kvinde, der er bundet og kneblet med teksten »det er ikke voldtægt, for hvis hun virkelig ikke ville, havde hun sagt noget«, eller sider, der siger »det er ikke voldtægt, hvis de er døde, og hvis de er levende, er det bare sex som overraskelse«, ikke strider mod jeres etiske standarder.

Det er også – som Manteufel også nævner – underligt, at I ikke stødes over siden 'Raping babies because you can fuck safely'.

ABC News spurgte Facebook og fik det svar, at I ikke vil fjerne siden, fordi det ikke er en trussel »mod en bestemt person, og man anså den for at være et forsøg på at være morsom«. Vi mener, at forskellige kulturer har forskellige syn på, hvad der er morsomt, skrev I til ABC.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvad er forklaringen?

Jeg er ked af at sige det. Men for mig ligner det både hykleri og dobbeltmoral. At det er fint at iklæde sig feminismens klæder, men når idealerne kolliderer med realiteterne, med ens eget job, ender kynismen som vinder.

Jeg håber, jeg tager fejl. Jeg håber, du vil gå ud i en offensiv på dit eget arbejde og vise alverdens kvinder, at vold og diskrimination mod kvinder er lige så forkert som racisme og antisemitisme. Og jeg ser frem til at høre din forklaring.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden