Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Romantisk. Som Raymond Chandler skriver: »Det første kys er magi. Det andet er intimt. Det tredje er rutine«. Tegning: Jørn Villumsen

Annegrethe Rasmussen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kvinder er kodet til utroskab

Det et især kvinder, der tænder på overraskelse og usikkerhed. Det forklarer jo en del.

Annegrethe Rasmussen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er ikke, fordi der er noget i vejen med Casper. Men tit overvejer jeg bare at tage Katrine og flytte«.

Min veninde så helt rolig ud, da jeg besøgte hende for to måneder siden nord for København. Jeg selv var ved at få min te og grovbolle i den gale hals.

»Hvorfor nu det« spørger jeg uroligt. »Går det dårligt? Har du fundet en anden?«.

I min amerikanske – og danske – kreds af veninder i 30’erne og 40’erne fyger skilsmisserne mig om ørerne, og jeg tænker, at jeg nu sidder over for endnu en kandidat. Men hun trækker bare på skuldrene og svarer »nej, nej. Det går o.k., men han irriterer mig bare. Han roder, hører aldrig efter og går mest bare i vejen. Og på lagnerne. Well, hvad skal jeg sige. Det kan jo bare ikke blive ved med at være særlig spændende. Katrine og mig, vi hygger os sammen – altid«.

Udsagnet minder mig om en anden dansk veninde, fraskilt med to delesønner, som fortæller historier om, hvor »genialt« det er, at hun kan være sig selv indimellem.

Hver anden uge putter hun sine drenge hver aften, de hygger i weekenden, og når de så returnerer til deres far, har hun en hel uge for sig selv og veninderne: »Jeg arbejder sent, spiser ude, ser en masse mennesker og fester igennem i weekenden. Det er helt ligesom, da jeg læste. Ud i byen og så søndagsbrunch et lækkert sted«.

Endelig har jeg to amerikanske kvinder i min omgangskreds, som begge har bedraget deres mænd i årevis. Den ene med den samme elsker, den anden med skiftende. Det er ikke nære venner, men jeg har fået historierne fortalt af en fælles kvindelig bekendt, der også berettede, at de to ægtemænd »intet anede«.

Og om end begge køn fra naturen er programmeret til variation (= utroskab), tænder kvinderne mere på afveksling og overraskelser, end mænd gør

Ifølge professor i psykologi ved University California, Riverside, Sonja Lyubomirsky, der er bogaktuel med ’The Myths of Happiness: What Should Make You Happy, but Doesn’t, What Shouldn’t Make You Happy, but Does’ er der intet mærkværdigt i mine veninders opførsel.

Det er velkendt, at den nærmest sindssyge besættelse, der går under navnet forelskelse, og som fører til en uhæmmet fascination af ens kærestes krop, duft, udseende og i det hele taget den andens væsen, aftager efter et års tid eller to. Men det nye, som Lyubomirsky har udforsket gennem en række kliniske forsøg – og som bakkes op af neurologisk forskning – er, at kvinder er mere afhængige af afveksling og overraskelse, mens mænd groft sagt kan blive mere fascinerede af den samme kvinde i længere tid.

Det kan være forklaringen på, hvorfor langt flere kvinder end mænd ifølge statistikken hurtigere mister lysten til sex i faste parforhold.

LÆS MERE

Ofte er den sag blevet forklaret på to måder: Enten er kvinden simpelthen mere belastet af moderskab og dobbeltarbejde end manden, der traditionelt har taget lidt mindre fra derhjemme. Kvinden er ifølge denne forklaring mere træt, og i børnefamilierne er hun mere fokuseret på yngelpleje end på sex eller reproduktion. Den anden forklaring er biologisk, nemlig at kvinders sexlyst bare er mindre fra naturens hånd end mænds.

Men Lyubomirskys forskning siger det stik modsatte: Kvinders sextrang er større. Og om end begge køn fra naturen er programmeret til variation (= utroskab), tænder kvinderne mere på afveksling og overraskelser, end mænd gør. Det stærke køn er alt i alt mere tryghedssøgende og også mere tilbøjeligt til at stille sig tilfreds med et komfortabelt ægteskab, mens kvinderne tenderer mod at kede sig hurtigere.

Det har også en neurologisk forklaring. Der sker nemlig det samme i hjernen, når vi bliver forelskede, har en affære eller en heftig flirt, som når man tager stoffer. Adrenalinen pumper ud i kroppen, og nyhedsværdien påvirker hjernen på samme måde som narkotika. De nye indtryk ’trigger’ en aktivitet i hjernen, der involverer neurotransmitteren dopamin, nøjagtigt ligesom narkotika gør. Den stimulus kan man blive afhængig af.

Og det er en del af baggrunden for, at det slet og ret er fysisk umuligt at blive ved med at tænde helt vildt erotisk på sin faste partner. Forskerne har beregnet den maksimale ’forelskelsesperiode’ til cirka 24 måneder. Hvilket til læsernes beroligelse ikke betyder, at man ikke kan have et fint sexliv efter to års samliv – det bliver bare anderledes.

Et nært forhold over mange år avler ikke foragt for partnerens krop. I gode forhold kan det dybe kendskab tværtimod føre til mere kærlighed, tryghed og omsorg. Men forskningen viser entydigt, at kendskabet også avler en vis ligegyldighed. Som Raymond Chandler skriver: »Det første kys er magi. Det andet er intimt. Det tredje er rutine«.

Lyubomirsky henviser til andre forsøg, udført af forskere ved University of Virginia og Harvard, som siger, at ’overraskelse’ også er en særdeles potent kraft. Endnu mere end ’variation’. Når noget nyt opstår, er vi fra naturens hånd tilbøjelige til at være mere opmærksomme. Vi husker også det nye overraskende bedre.

Forsøgene viser derudover, at ’usikkerhed’ øger fornøjelsen ved positive begivenheder. Mennesker er eksempelvis lykkeligere i længere tid, når de bliver mødt med en uventet handling af venlighed og er usikre på, hvor og hvorfor handlingen er opstået. ’Surprise’ giver mere tilfredsstillelse i hjernemålinger, end ’stabilitet’ gør. Igen er de to køn ikke ens.

Mange mænd kan ifølge forsøgene blive seksuelt ophidsede udelukkende af at have adgang til en kvindes krop, mens kvinderne ofte ikke finder mandekroppen seksuelt ophidsende i sig selv. De kræver ’hele pakken’ og helst på nye måder.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Da jeg læste om Lyubomirskys forskningsresultater, må jeg tilstå, at jeg pludselig forstod noget, der har undret mig. Nemlig hvorfor nogle mænd sender billeder af deres mere eller (oftest) mindre tildækkede erigerede lem til kvinder via e-mail eller sms.

’Hvad fanden, det gør de/vi da ikke’, vil mandlige læsere muligvis indvende, men i flere højt profilerede sexskandaler i det amerikanske indgår det faktisk netop i historien.

Det mest kendte eksempel er det tidligere medlem af den amerikanske Kongres Anthony Weiner, hvis hårdt pumpede underbukser prydede de amerikanske tv-skærme i ugevis, før politikeren indrømmede, at han havde sendt billederne til unge kvinder på Twitter.

Kvinderne finder ofte ikke mandekroppen seksuelt ophidsende i sig selv. De kræver ’hele pakken’ og helst på nye måder

Dengang grinede jeg hjerteligt sammen med en masse kvinder. Vi fattede ikke, hvordan et underbuksebeklædt lem skulle være ophidsende. Flere bemærkede, at de i det mindste skulle have en hel krop eller et ansigt eller, som en sagde, »noget fræk tekst« for at tænde bare det mindste på sådan et billede.

Lyubomirskys forskning passer sammen med en nyere dansk undersøgelse, som viser, at kvinder ser langt flere fordele end mænd ved at være single, og at næsten dobbelt så mange singlemænd som singlekvinder er lykkeligere, når de har en kæreste.

Undersøgelsen er lavet af datingnetsitet Zoosk.dk. Her fremgår det, at 43 procent af singlemændene siger, at de er lykkelige, når kæresten er i hus, mens kun 26,6 procent af kvinderne erklærer sig lykkeligere i tosomheden.

LÆS MERE

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

En anden ældre dansk rapport fra 2008 viser, at halvdelen af alle kvinder har den »stærkeste og mest vedvarende tilknytning til deres børn«, mens det gælder for 31 procent af mændene. Blot 27 procent af kvinderne svarede i undersøgelsen, at de havde den stærkeste og mest vedvarende relation til deres partner. Det sagde 51 procent af mændene til gengæld.

Hvad kan denne udvikling lede til? For det første kan det udgrænse manden til skilsmissefar. En ressource, der passer børn hver anden uge, mens kvinden flygter over i henført yngelpleje den ene uge og veninderne den næste.

Derudover kan det føre til en kønsopdelt eksistens, hvor manden enten synker ned i ensomhed og ender som social taber eller omvendt skaber sig sin sociale ghetto på arbejde, hvor han kan dyrke magtfulde netværk, der kan skaffe det næste ryk i karrieren. Med vennerne kan succesmanden gå i byen og score nogle af de kvinder, som enten er yngre og ledige, eller ude på børnefri weekend.

På den måde kan de to køn fortsat mødes. Men på en sær måde i parallelle liv. Og i øvrigt ikke til lutter fordel for kvinden.

For den velkendte mangel på ligestilling på arbejdsmarkedet kunne jo også skyldes, at manden har mere tid til at dyrke magten og karrieren, mens kvinden hygger sig med uforpligtende affærer, børn og veninder. Uden en mand.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden