Psykiatriske patienter får syg behandling

Ulige. På ni år er antallet af patienter i det psykiatriske system steget med 48 procent. I samme periode er antallet af sengepladser faldet med 22 procent.
Ulige. På ni år er antallet af patienter i det psykiatriske system steget med 48 procent. I samme periode er antallet af sengepladser faldet med 22 procent.
Lyt til artiklen

»Der er et enormt pres, og hvis folk ikke ligefrem er akut selvmordstruede står de forrest i køen til udskrivelse«.

Sådan svarer en af landets 400 psykiatere, der har deltaget i en stor undersøgelse, som DR Nyheder netop har lavet i samarbejde med Dansk Psykiatrisk Selskab. Den afslører, at hver tredje psykiater mindst én gang om ugen udskriver patienter, inden de er færdigbehandlede, for at få plads til nye patienter. Beretninger om lappeløsninger, brandslukning og risikable udskrivelser står i kø i psykiaternes beskrivelser af deres arbejdsdag. De efterlyser 20 procent flere sengepladser. På ni år er antallet af patienter i det psykiatriske system steget med 48 procent. I samme periode er antallet af sengepladser faldet med 22 procent. Det går ikke op. Derfor ryger patienterne ud, før de kan klare sig selv. »Selvmordstankerne blev mangedoblet, da jeg kom hjem i min lejlighed. Jeg var bange og rædselsslagen«, fortalte Mike Krüger, som lider af skizofreni, i DR’s TV-avis søndag aften. Han følte sig slet ikke klar til at være alene og har siden sin udskrivelse i november sovet hos sin mor på nær nogle få nætter.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her