Grænsebutikker. »Jeg kan ikke mærke nogen nedgang i salg«, udtaler Mike Simonsen, administrerende direktør for Fleggaard og Calle, om de nedsatte afgifter.
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

Grænsebutikker. »Jeg kan ikke mærke nogen nedgang i salg«, udtaler Mike Simonsen, administrerende direktør for Fleggaard og Calle, om de nedsatte afgifter.

Anette Claudi

Vi venter stadig på Venstres sodavandsvækst

Regeringen hælder penge ud på billig sodavand.

Anette Claudi

Det er nu tiendedagen for effektueringen af endnu en del af forårets vækstplan.

Den del, hvor benzinen til væksten, er boblende sukkervand.

Venstre fik sat sit sukrede fingeraftryk på regeringens vækstplan ved at få tilføjet, at afgiften for sodavand helt fjernes. Den 1. juli blev halvdelen af afgiften skåret væk, resten forsvinder til nytår.

LÆS MERE

Sammen med en halvering af afgifter på øl var det Venstres bud på et modangreb mod grænsehandlen, hvor sodavandselskende danskere drives til Tyskland for at fylde deres bils bagagerum med rå mængder af Coca-Cola, Fanta og Pepsi.

Man kan jo have forskellige kriterier for, hvornår noget er så stort og unikt, at man skal tage de store vendinger i brug. Lars Løkke holdt sig i hvert fald ikke tilbage.

Han fik kaldt fjernelsen af sodavandsafgiften historisk og udråbte det som godt for vækst og beskæftigelse. Pludselig havde han glemt, at han i sine år som statsminister hele 12 gange skruede op for afgifter på øl, sodavand og chokolade.

LÆS LEDER

Nu har vi så haft ti dage af historisk karakter.

Ikke at det historiske vingesus sådan kan mærkes her i husstanden. Vi er endnu ikke ilet op til supermarkedet for at købe det brusende og nu billigere vækstvand. Halvanden krone billigere bør en halvanden liter Coca-Cola være blevet – altså hvis supermarkederne, kiosken og købmanden ikke bare vælger selv at spise afgiften og skrue op for avancen …

Én ting er, at der næppe er mange danskere, der har opdaget, at denne del af vækstpakken er blevet til virkelighed. Men hvad så i Süderlügum, Flensborg og Rostock? Her skulle butikscheferne jo gerne kigge længere efter de danske kunder. Det er jo det, der er det egentlige succeskriterium for indgrebet.

»Jeg kan ikke mærke nogen nedgang i salg – og jeg sover helt fint om natten«, konstaterer den administrerende direktør for Fleggaard og Calle, som er to af de rigtig store grænsebutikskæder, da jeg i går ringede og tjekkede afgiftseffekten. Det var også kun på niendedagen.

Mike Simonsen, som den velsovende direktør hedder, hæfter sig ved, at afgifterne jo kun er nedsat på to varetyper, og at han har hundredvis af andre varer, der er markant billigere end i de danske supermarkeder. Så for ham får den danske offensiv næppe historisk karakter.

Det ville være da være ærgerligt, hvis den eneste vækst, danskerne fik glæde af, kunne måles i overvægtskilo på vægten

Mon dog ikke sodavand og øl stadig trækker sodavandselskere over grænsen? Det økonomiske incitament ser i hvert fald ud til at leve i bedste velgående.

Et hurtig pristjek viser, at man i denne uge kan købe 3 x 24 dåser Pepsi for 119 kroner hos Fakta i Tyskland. Det bedste dåsetilbud, man kan opstøve i Danmark i denne uge, er 6 dåser for 30 kr. hos Eurospar. Det vil sige, at det samme antal dåser (de nævnte 3 x 24) ville koste 360 kroner i Danmark – altså tre gange så meget. Så meget for den prisudligning.

LÆS DEBAT

Måske var der noget mere politisk perspektiv i at gøre noget ved konkurrencesituationen i Danmark, hvis de vil mindske grænsehandlen. Skrællet for alle afgifter – inklusive moms – er fødevarepriserne markant højere her i landet. En 14 dage gammel rapport fra Eurostat viser, at vi i Danmark har de dyreste dagligvarer i EU.

Og Socialdemokraternes erhvervsordfører udråbte her i Politiken Danmark til at have den ringeste konkurrence i Europa.

LÆS DEBAT

Tænk, hvis politikerne havde været så ambitiøse, at de i stedet for at smide 930 millioner ud til afgiftsnedsættelser på usunde varer brugte de samme midler til at sikre, at vi havde en velfungerende konkurrence på dagligvareområdet. F.eks. kunne en uvildig undersøgelse af markedet være interessant, for man må studse over, hvor dygtige supermarkederne er til at gå i takt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Politikens årlige discountpristjek afslørede for 10 dage siden, at prisen på øre var identisk i fem discountbutikker på over halvdelen af de pristjekkede varer.

LÆS MERE

Øget konkurrence ville sikre billigere fødevarer og for alvor mindske incitamentet til at fylde bagagerummet med alle mulige varer i Tyskland.

Fakta er jo, at det ikke blot er sodavand og øl, grænsehandlen består af.

En sådan politisk ambition ville ikke have den negative bivirkning, at afgiftsnedsættelser på sodavand blot betyder, at danskernes samlede forbrug af det sukkertunge vand stiger. Sundhedseksperter er i forvejen bekymrede over vores meget store indtag af sodavand. Vi bæller en halv milliard liter om året.

Det ville da være ærgerligt, hvis den eneste vækst, danskerne fik glæde af, kunne måles i flere overvægtskilo på badevægten.

Næppe noget, man med stolthed kan kalde historisk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce